Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 sep, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste Mensen,

graag wou ik jullie meenemen naar mijn huidig projectje waar ik mij mee aan het amuseren ben.

photo 544671

Zoals jullie zien heb ik meer dan genoeg aftermarket voorzien om deze toch al uitmuntende kit tot een goed einde te brengen. Als referentie heb ik een aantal boeken ter beschikking om het één en ander toch correct te laten verlopen.

Tot mijn verrassing waren er decals aanwezig voor een kist gevlogen door Maj. James B. Tapp, CO van de 78th FS, 15e FG, 7the AF, based at Iwo Jima in May 1945.
Deze was dan meteen ook mijn favoriet.

photo 544678

photo 544679

Beginnen doen we met de cockpit. Hiervoor gebruik ik de prachtige Eduard Brassin cockpit set.

photo 544670

photo 544672

photo 544673

photo 544674

photo 544675

photo 544676

photo 544677

photo 544680

Tot zover de cockpit, op naar de volgende stap.

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door DannyVM op zo 21 nov, 2021 13:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 sep, 2021 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wow,

wat een strakke pit. Je vorige projecten kennende wordt dit zeker weer een mooie warbird. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Geweldig die pacific Mustangs.
Mooie start! Goed gedaan ook die verweerde vloer. Ik weet niet of die radios placards hadden, maar dat zou wat kleur kunnen toevoegen aan dat deel. Maar erg mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep, 2021 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Mooi spul hoor dat brassin van Eduard. Ziet er prachtig uit zo. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 okt, 2021 7:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Citaat:
Wow,

wat een strakke pit. Je vorige projecten kennende wordt dit zeker weer een mooie warbird. :brouw:

Eddy


Bedankt Eddy, we gaan ons best doen. :brouw:

Citaat:
Geweldig die pacific Mustangs.
Mooie start! Goed gedaan ook die verweerde vloer. Ik weet niet of die radios placards hadden, maar dat zou wat kleur kunnen toevoegen aan dat deel. Maar erg mooi.


Dank u :brouw: Ik ben die placards voorlopig nog niet tegen gekomen, maar zal nog eens goed kijken. Is inderdaad wel een goed idee om hier aandacht aan te schenken. Bedankt voor de tip.

Citaat:
Mooi spul hoor dat brassin van Eduard. Ziet er prachtig uit zo. :brouw:


Dank u :brouw: Het ziet er inderdaad zeer goed uit, mooie details maar het past ook nog eens perfect.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2021 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Beste mensen,

ik heb wat vooruitgang geboekt met dit projectje. Alle staat te drogen nadat ik de zwarte glansprimer op het model en de onderdelen heb aangebracht. Verdere uitleg volgt omtrent deze primer.

Eerst en vooral heb ik de resin exhauststacks eens even ge-dryfit.

photo 544755

En zoals gewoonlijk passen deze resin exhaust's van Eduard prima.

Voor de cockpit in de romp word gelijmd moet er nog het één en ander gebeuren. Eerst en vooral voorzie ik de romphelften van hun respectievelijke kleur, beginnende met de primer. Ik gebruik hiervoor de zogenaamde Alclad primer van Mig. Deze is glanzende primer en zou geschikt zijn als basis voor de natural metal finnishes. Ik ben altijd gewoon geweest om de originele Alclad II primers te gebruiken maar deze kon ik op het moment niet vinden, daardoor mijn keuze naar de Mig Alclad.

photo 544757

Volgende stap, de interne delen, zoals wheelbay's worden voorzien van Chromate yellow.

photo 544759

photo 544756

De plaatsen zoals de radiator bay worden voorzien van Alclad metal finnish.

photo 544758

Nadat alles voorzien is van de respectievelijke kleur is het tijd om de cockpit samen met de romphelften te verlijmen.

photo 544760

De wheelbay word eveneens met de vleugelhelften verlijmd en naderhand word deze verlijmd aan de romp.

photo 544761

Zowel de resin cockpit, als de vleugels pasten prima.

Nu, Eduard voorziet een pe deeltje om het mechanisme na te bootsen voor de deur van de radiator uitlaat ruimte.
In werkelijkheid ziet dit er zo uit.....

photo 544762

Ik wou dit toch ook wel wat meer realistischer voorstellen, dus bij deze heb ik in een half uurtje het mechanisme grotendeels nagebouwd. Ik zeg wel, er is ruimte voor nog een betere detaillering maar ok, ik vind het al vrij beter zo.

photo 544763

photo 544764

Tijd om de Eduard resin propeller in elkaar te lijmen. Deze resin set bestaat uit meerdere onderdelen en er is een handige jig meegeleverd om de propellerbladen op de juiste plaats te lijmen.

photo 544765

LET WEL!!!!!! dat er geen secondenlijm tussen de naven van het propellerblad en de jig komt te zitten want dan krijg je het geheel bijna niet meer los............ik kan het weten

photo 544766

Nu, geeft dit een meerwaarde aan het model......ja en nee. De propeller in de kit zelf is meer dan prima hoor. De resin aftermarket propeller geeft een meerwaarde als je bijvoorbeeld de spinner eraf laat........deze heeft namelijk alle details aan boord van het binnenwerk alsook van de propellernaaf.

Uiteindelijk na een dry-fit ziet het er zo uit.

photo 544767

photo 544769

photo 544770

photo 544772

Zoals al gezegd, ook de resin cockpit paste vrijwel prima zonder enige problemen.

photo 544768

photo 544771

Deze morgen, na nog wat kleine aanpassingen gemaakt te hebben was het tijd om alles in de glans primer te zetten.

photo 544773

Zoals ik voorgaande al vermeld had gebruik ik de Mig Alclad glans black primer. Eerder had ik al gezegd dat ik gewoon ben van de Originele Alclad II primers te gebruiken, maar door een gebrek van stock in mijn oude vertrouwde online winkels waar ik vaak shop moest ik naar iets anders uitkijken.
Nu, en dit is mijn eigen persoonlijke mening, vind ik dat de Mig Alclad primer verschilt van de originele Alclad II primer.

De originele primer destijds, was droog binnen vijf minuutjes en na een kwartiertje kon je gerust de volgende verflaag erop zetten met zowel Alclad II, Tamiya en vooral, en hierom gaat het MRP verf.
DE Mig Alclad heeft een heel wat langere tijd nodig om te drogen......de Eduard P-51 staat nu reeds een drie-tal uurtjes te drogen en nog steeds geeft het oppervlak een kleverig gevoel af. Ik laat deze met rust voor een week, en geloof me ik weet waarover ik spreek. Met name het gebruik naderhand van MRP verf op de Mig Alclad primer gaf me regelmatig problemen. Eens ik de MRP aanbracht, dit in meerdere dunne laagjes zoals ik altijd doe, begon de MRP verf te reageren op de primer met als gevolg dat de MRP verf de primer begon op te vreten, of met andere woorden onstond er een effect zoals je een verfafbijter op een oudere verflaag zette.

Ik zeg het nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring, en misschien zijn er andere mensen die er betere resultaten mee hebben, maar ik wou jullie toch even waarschuwen teneinde toch voorzichtig te werk te gaan.

Dus bij deze, ditis de toestand waarin het model nu verkeerd, en ik laat het een weekje mooi rusten.

photo 544774

Alvast bedankt voor de belangstelling

MVG

Danny

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2021 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie voortgangen zeg! En wat wordt ie mooi!
Dat mechanisme in die klep is een goeie, eens kijken of ik dat ook na kan bootsen.

Ik heb wel een beetje geluk dat ik zo'n prachtige bouw voor die van mij uit heb lopen, kan ik lekker afkijken :wink: :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2021 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
Deef schreef:
Mooie voortgangen zeg! En wat wordt ie mooi!
Dat mechanisme in die klep is een goeie, eens kijken of ik dat ook na kan bootsen.

Ik heb wel een beetje geluk dat ik zo'n prachtige bouw voor die van mij uit heb lopen, kan ik lekker afkijken :wink: :brouw:


Dank u Deef :brouw:

Prachtige van een forum is dat we van elkaar en iedereen kunnen leren nietwaar. :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 okt, 2021 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1073
Woonplaats: Zelzate-België
Je zegt daar zoiets,

Die Alclad primer had ik nog nooit van gehoord :oops:
Moet ik ook maar eens in huis halen.

Verder knap werk al, dit wordt een mooi wild paardje hoor :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 okt, 2021 12:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Mooi werk zover. Mooie duidelijke foto's ook.

Vraagje in je eerste post meld je dat je tot je verrassing zag dat er ook een schema voor Tapp bij zat waarom was dit zo uitzonderlijk?
Heb je iets met deze man?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement