Beste mensen,
ik heb wat vooruitgang geboekt met dit projectje. Alle staat te drogen nadat ik de zwarte glansprimer op het model en de onderdelen heb aangebracht. Verdere uitleg volgt omtrent deze primer.
Eerst en vooral heb ik de resin exhauststacks eens even ge-dryfit.
En zoals gewoonlijk passen deze resin exhaust's van Eduard prima.
Voor de cockpit in de romp word gelijmd moet er nog het één en ander gebeuren. Eerst en vooral voorzie ik de romphelften van hun respectievelijke kleur, beginnende met de primer. Ik gebruik hiervoor de zogenaamde Alclad primer van Mig. Deze is glanzende primer en zou geschikt zijn als basis voor de natural metal finnishes. Ik ben altijd gewoon geweest om de originele Alclad II primers te gebruiken maar deze kon ik op het moment niet vinden, daardoor mijn keuze naar de Mig Alclad.
Volgende stap, de interne delen, zoals wheelbay's worden voorzien van Chromate yellow.
De plaatsen zoals de radiator bay worden voorzien van Alclad metal finnish.
Nadat alles voorzien is van de respectievelijke kleur is het tijd om de cockpit samen met de romphelften te verlijmen.
De wheelbay word eveneens met de vleugelhelften verlijmd en naderhand word deze verlijmd aan de romp.
Zowel de resin cockpit, als de vleugels pasten prima.
Nu, Eduard voorziet een pe deeltje om het mechanisme na te bootsen voor de deur van de radiator uitlaat ruimte.
In werkelijkheid ziet dit er zo uit.....
Ik wou dit toch ook wel wat meer realistischer voorstellen, dus bij deze heb ik in een half uurtje het mechanisme grotendeels nagebouwd. Ik zeg wel, er is ruimte voor nog een betere detaillering maar ok, ik vind het al vrij beter zo.
Tijd om de Eduard resin propeller in elkaar te lijmen. Deze resin set bestaat uit meerdere onderdelen en er is een handige jig meegeleverd om de propellerbladen op de juiste plaats te lijmen.
LET WEL!!!!!! dat er geen secondenlijm tussen de naven van het propellerblad en de jig komt te zitten want dan krijg je het geheel bijna niet meer los............ik kan het weten
Nu, geeft dit een meerwaarde aan het model......ja en nee. De propeller in de kit zelf is meer dan prima hoor. De resin aftermarket propeller geeft een meerwaarde als je bijvoorbeeld de spinner eraf laat........deze heeft namelijk alle details aan boord van het binnenwerk alsook van de propellernaaf.
Uiteindelijk na een dry-fit ziet het er zo uit.
Zoals al gezegd, ook de resin cockpit paste vrijwel prima zonder enige problemen.
Deze morgen, na nog wat kleine aanpassingen gemaakt te hebben was het tijd om alles in de glans primer te zetten.
Zoals ik voorgaande al vermeld had gebruik ik de Mig Alclad glans black primer. Eerder had ik al gezegd dat ik gewoon ben van de Originele Alclad II primers te gebruiken, maar door een gebrek van stock in mijn oude vertrouwde online winkels waar ik vaak shop moest ik naar iets anders uitkijken.
Nu, en dit is mijn eigen persoonlijke mening, vind ik dat de Mig Alclad primer verschilt van de originele Alclad II primer.
De originele primer destijds, was droog binnen vijf minuutjes en na een kwartiertje kon je gerust de volgende verflaag erop zetten met zowel Alclad II, Tamiya en vooral, en hierom gaat het MRP verf.
DE Mig Alclad heeft een heel wat langere tijd nodig om te drogen......de Eduard P-51 staat nu reeds een drie-tal uurtjes te drogen en nog steeds geeft het oppervlak een kleverig gevoel af. Ik laat deze met rust voor een week, en geloof me ik weet waarover ik spreek. Met name het gebruik naderhand van MRP verf op de Mig Alclad primer gaf me regelmatig problemen. Eens ik de MRP aanbracht, dit in meerdere dunne laagjes zoals ik altijd doe, begon de MRP verf te reageren op de primer met als gevolg dat de MRP verf de primer begon op te vreten, of met andere woorden onstond er een effect zoals je een verfafbijter op een oudere verflaag zette.
Ik zeg het nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring, en misschien zijn er andere mensen die er betere resultaten mee hebben, maar ik wou jullie toch even waarschuwen teneinde toch voorzichtig te werk te gaan.
Dus bij deze, ditis de toestand waarin het model nu verkeerd, en ik laat het een weekje mooi rusten.
Alvast bedankt voor de belangstelling
MVG
Danny