Lange stilte van mijn kant..
nieuwe klant waarvoor ik werk, hele drukke tijden, nieuwe sector...
Iedereen kent de Harrier, een VSTOL (vertical/short take-off and landing) vliegtuig van Britse makelij. De Harrier II was een geplande upgrade die de tekortkomingen (beperkte wapenlast en bereik) moest aanpakken. Eerst werd er gekeken naar een andere motor, maar die was 70mm groter qua diameter en kon niet zomaar in de bestaande romp gemonteerd worden.
Oorspronkelijk was dit een gezamenlijk Brits en Amerikaans project, maar door de ontwikkelingskosten die de pan uitswingden verlieten de Britten dit project, en de Amerikanen wilden deze kosten niet alleen draaien. Toch ging het project niet volledig in de vrieskist, en werd er apart verdergewerkt. Uiteindelijk werden er apart grotere Lerx'en ontwikkeld op een vleugel met een groter oppervlak die kon op de bestaande frames geplaatst worden.
het eerste vernieuwde exemplaar was de Gr.5. De Gr.7 kreeg een avionica upgrade en de dag/nacht capaciteit met een FLIR (Forward looking infra-red) in de neus, nachtkijkers, Multifunction displays en een nieuwe meebewegende kaart voor navigatie. de GR.7A heeft een opgewaardeerde motor voor meer vermogen.
De volgende grote upgrade behelsde dan de GR.9, die voor de capabiliteit naar "moderne" munitie omhelsde, zoals brimstone, Paveway bommen, enz...
Deze opgewaardeerde harriers werden ingezet bij de eerstelijnsdefensie in Duitsland door de Navo, de eerste golfoorlog (enkel no fly zones), de tweede golfoorlog, de oorlog in Joegoslavië, Afghanistan...
Momenteel is de Harrier uitgefaseerd uit de actieve dienst...
de kit:
de onderdelen:
Een pe-setje voor de cockpit en antennes
Ik ben begonnen met het verdunnen van bepaalde randen:
Gewoon schrapen met een mesje. Als het niks wordt kan ik deze wegschuren en vervangen door PE-stukken.
Idem met de stuurstralers:
in de vleugel dient een paneel ingelijmd te worden, met een ferme naad tot gevolg... hier weggeschuurd na vullen met lijm en schraapsel van plastiek
Daarna begonnen met de cockpit:
De zijconsoles zijn geschilderd papier 1mm op 1,5 ongeveer, lijkt slordig (is het ook wel, maar gelijmd met CA ipv houtlijm, uiteindelijk zie je er niet zoveel van)
en hier een begin met het IP:
voor de schaal:
Dan tijd voor een experimentje...
Op veel foto's zie je de luchtrem naar beneden hangen. Dus eens kijken of dit ook kan:
Begonnen met het onderdeel in kwestie uit te snijden/beitelen
Daarna een papiertje over de opening plaatsen en met een potlood de contour traceren.
De harde lijn is waar te snijden
Vervolgens plooien en verharden met dunne CA.
Na veel dryfitten, schuren...
En op het model:
Vervolgens een paar antenne's toegevoegd
Deze op de staart moet ik nog proberen rond te zetten, maar eerst wachten tot de lijm droog genoeg is
en verder nog geprobeerd de ribben te monteren in de ruimte van de luchtrem...
Natuurlijk wilde de kunststof niet mee qua dikte, dus volledig opengesneden, papiertje erin en de ribben gekleefd
en natuurlijk was een gat nodig aan de andere kant om het te kunnen aandrukken...
landingsgestel:
en de eerste sidewinder raket:
O ja, nog een tip voor het lijmen van PE: accupunctuurnaalden... man zalig....
De tweede raket is ook een feit... de eerste is makkelijk, de tweede is... moeilijker identiek te krijgen. Verschil is een halve mm op de vinafstand... ik weet niet of ik dit nog probeer te corrigeren.
Verder de Retrokit luchtinlaten voor de motor geinstalleerd, die net een beetje teveel gekrompen zijn op bepaalde plaatsen:
Dus stukjes bijgekleefd:
Om dan weer af te schuren...
En verder dacht ik misschien wel leuk om de bijtanksonde open te zetten:
Dus schuin ingesneden, sonde terug rond geschraapt:
Door het schuin insnijden heb je ook reeds een opstaande rand op je originele basistuk. Nog een beetje aanpassen met een microzaagje, en dan deze ook op zijn plaats:
Wordt vervolgd....
o ja, mocht iemand nog foto's hebben van een GR7/9 met gunpods en andere bewapening naast de sidewinders en droptanks...