Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2021 13:24 pm
Berichten: 16
Hallo allemaal.

Hier het verslag van mijn allereerste bouwpakket.

De keus is gevallen op het Messerschmitt 1:72 starter pakket van Revell.

Zowel de prijs als dat er lijm,verf en kwastjes bij inbegrepen zitten, maakte dit voor mij een goede keuze.

Ik zocht een hobby om wat tot rust te komen(vader,drukke baan), en wat is dit relaxt zeg!

Even geen tv, geen smartphone, en je hersenen hoevem geen overuren te draaien.
In de 2 sessies die ik nu heb gespendeerd aan dit model, ben ik glad de tijd vergeten en helemaal tot rust gekomen!

Goed het pakket zelf:

Het penseel heeft 2 kwasjes aan elke uiteinde wat erg handig is, je kan snel van kwast maat wisselen

Ook de lijm komt in een goede dispencer, wat overtollig lijmgebruik moet gaan voorkomen(ben nog niet aan lijmen toegekomen).

De kleuren zien er goed uit,maar wel beperkt in mijn optiek. Ik had graag nog geel en wit bij de set gezien.

Zelf heb ik de volgende dingen aangeschaft:

Een kleine kniptang
Een grote kniptang
Schuurveilen
Pincet
Hobbymes
Decalfixer
Een maat 12 kwast voor grote oppervlakten

De frames zien er goed uit, maar op de cockpit en de stoel zit behoorlijk wat overtollig plastic(flash als ik dit goed heb).

Nadeel was dat mijn tang en hobbyset pad op dag 2 binnen kwamen,wat misschien ook wel weer een voordeel is. Nu heb ik namelijk veel tijd aan het schilderen besteed(meerdere lagen) en de handleiding goed gelezen.

Allereerst heb ik de frames in een sopje gedaan en deze laten drogen

Daarna ben ik begonnen met schilderen,dit was even wennen,maar bij de 2e laag ben ik ook gaan mengen met een druppeltje water hier en daar wat goed effect heeft gehad.

Morgen begin ik om de boel nog 1 laagje te geven, loshalen en lijmen. Later hopelijk ook nog de camo.

Het moeilojkst lijken mij de decals

Ik zal wel veel beginners fouten hebben gemaakt en maken, maar tot nu toe heb ik er veel plezier van

Hier een overzicht van tot nu toe gedane arbeid :)
(Hopelijk lukt het uploaden)




photo 543200
photo 543199


photo 543201

photo 543210


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk om te lezen dat het goed bevalt. Voor mij is het ook altijd even een moment om tot rust te komen en te ontspannen. Soms zit ik een uur boven heb dan één onderdeeltje gelijmd of geverfd en heb verder vermaak ik me dan op dit forum en door een beetje te neuzen in de andere bouwdozen die ik nog heb staan. De tijd vliegt dan.

Hopelijk mag ik je nog wat tips geven, dat is deels ook de bedoeling van dit forum dunkt me.
1. Qua uitrusting heb je denk ik alle essentiële zaken op één ding na. Kabuki tape. Dat is de gele tape die je in veel verslagen ziet. Revell heeft deze tegenwoordig ook in het assortiment. Dit is erg handig als je net strakke recht lijnen wilt schilderen. Deze tape trekt de verf van de onderlaag niet mee zodra je het eraf trekt. Verder zal je vermoedelijk nog een keer een aansteker nodig hebben zodra het tuutje van je lijm verstopt zit, maar zoiets heb je vast wel in huis liggen.
2. In het midden van het gietraam met de rompdelen zitten twee onderdelen (volgens mij zijn het uitsparingen voor extra brandstof) die op de vleugels geplakt moeten worden. Nu zie ik dat je vleugels ook al helemaal geschilderd hebt. Hierdoor moet je die onderdelen op verf lijmen wat de hechting niet ten goede komt. Ik zou je dus adviseren daar wat verf weg te schuren zodat je een direct plastic-op-plasticverbinding hebt.
3. Zodra je bijvoorbeeld de rompdelen los haalt van het gietraam, blijf je met wat bramen zitten. Die zal het voor een net eindresultaat moeten wegsnijden en schuren. Daardoor zal je alsnog een keer de romp moeten schilderen op de plekken dus wees je daarvan bewust.

Succes en bouw vooral zoals je het zelf leuk vindt. Het bovenstaande is enkel als hulp bedoeld, je bet uiteraard vrij om er mee te doen wat je wilt. Veel plezier en rust toegewenst.

Groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2021 13:24 pm
Berichten: 16
Super tips!
Bedankt!!!

Ik heb nu kleine Revell tape aangeschaft


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 sep, 2021 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo "Jabba",

Modelbouwen is een leuke hobby en als je echt lekker aan het bouwen bent vliegt de tijd voorbij.

Ik ben geen vliegtuigbouwer maar misschien kan ik je toch wel een tip geven.

Als je rompdelen gaat verven terwijl ze nog in het raamwerk zitten weet je nooit 100% zeker of ze wel goed tegen elkaar passen.
Mocht dat niet zo zijn zul je eerst gaten moeten opvullen.

Ik zie dat je dat nog niet op je lijstje hebt staan, putty of plamuur, er zijn diverse merken voor de modelbouw zolang het maar de "fijn" soort is.

En mocht het nou niet goed passen dan zul je dus moeten plamuren en schuren en dat betekent dat je verflaag er ook weer afgaat.

Dus beter eerst de rompdelen uit het raamwerk halen, schoonmaken (alle bramen en flash eraf) en tegen elkaar passen.
Past het goed dan kun je het beste eerst het interieur maken en schilderen, vervolgens tegen elkaar lijmen.

Zelfde geld ook voor de passing van de vleugels tegen de romp, ook daar kunnen kieren blijven zitten dus eerst passen, eventueel aanpassen, op het model lijmen, plamuren en schuren indien nodig.

Als laatst pas alles een kleurtje geven, dat scheelt je dus een hoop verf en gedoe als het niet past.


suc6 verder met je bouw.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2021 13:24 pm
Berichten: 16
Klopt Midnight Creep. Ik wou dat ik dat eerder gehad geweten. Maar goed, een nieuw pakket van Airfix ligt al klaar,zodat ik daar de geleerde lessen en jullie tips goed in kan verwerken.

Hier weer een kleine update, zoals je ziet vond ik het uitlijnen verrekte lastig. Maar goed, ik bouw deze af met alle foutjes die erin zitten, ik heb er lol in dat is het voornaamste.
Vooral het landings gestel wat moeilijk

photo 543288

Iedereen bedankt allemaal voor de tips, wat een geweldig forum.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
FokkerFan schreef:
Verder zal je vermoedelijk nog een keer een aansteker nodig hebben zodra het tuutje van je lijm verstopt zit, maar zoiets heb je vast wel in huis liggen.


Wat ik doe ter voorkoming van het verstoppen van de naald, is het ijzerdraadje dat in een vuilniszakbinder zit er in doen zodat deze door de hele naald heen gaat. Vervolgens een stuk van een cm of twee uit laten steken en deze langs de naald omvouwen. Dopje erover en klaar. Sindsdien nooit meer last gehad van verstopte naalden. Want zodra je weer gaat plakken haal je het ijzerdraadje eruit en kan gelijk gaan lijmen. En als je dan weer klaar bent het draadje terug voor de volgende ronde.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
racedees schreef:
Wat ik doe ter voorkoming van het verstoppen van de naald, is het ijzerdraadje dat in een vuilniszakbinder zit er in doen zodat deze door de hele naald heen gaat. Vervolgens een stuk van een cm of twee uit laten steken en deze langs de naald omvouwen. Dopje erover en klaar. Sindsdien nooit meer last gehad van verstopte naalden. Want zodra je weer gaat plakken haal je het ijzerdraadje eruit en kan gelijk gaan lijmen. En als je dan weer klaar bent het draadje terug voor de volgende ronde.


Dat is ook een goede methode. Ik heb het ooit eens geprobeerd met een gewone naald, maar die kwam niet zo diep dus zat het alsnog verstopt.

Hoe is het decallen gegaan? Viel best mee denk ik toch? De balkenkruizen liggen er netjes op. Die naden leer je vanzelf weg te werken. Zie dit vooral als een proefstuk. Mijn eerste modellen ziet er net zo uit. Bovendien heb je bij dergelijke Revell kitjes altijd dit soort pijnpunten. Ik denk dat je Airfix kitje straks een stuk makkelijker in elkaar valt. Ook is het plastic wat zachter waardoor het makkelijker te schuren is. Welke kit is het trouwens?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2021 13:24 pm
Berichten: 16
@fokkerfan: het kingtiger model. De laatste deeltjes die er nu opgaan zijn echt pieterpeuterig klein. Nu eord ik het afgestraft voor het vroeg schilderen haha.

Qua decal heb ik er al weer wat opzitten, morgen volgen de fotos. Vooral de 4 naar het kruis had ik ruzie mee.

Maar goed ik heb zoveel lol aan dit ding.
Ik vraag me wel af of een grote schaal makkelijker is, of is daar de moeilijkheids graad hoger van. Op de zijkant van deze doos staat niveau 2.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 22:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb ook een tip uit eigen ervaring:

Als je model klaar is kijk er dan kritisch naar. Je zult dingen zien die je niet bevallen. (Zelfs de beste bouwers hier kennen dat).
Kies één probleem uit en maak hiervan een te bereiken doelstelling bij het bouwen van je volgende kit. Hoe het klein. Iedere reis begint met de eerste stap, nietwaar?

Als die klaar is doe je dat weer en kies je een ander doel. Op die manier kom je echt verder. Kijk vooral ook hoe andere bouwers zaken hebben aangepakt. En stel vragen, want daar is dit forum ook voor.

Voor de kit waar ik nu aan werk bijvoorbeeld heb ik mij als doel gesteld dat ik de kunst van het "chippen" bij Japanse vliegtuigen onder de knie wil krijgen. Lukt dat niet, dan probeer ik dat bij de volgende Jap weer.
Succes!

jan

P.S.:Wat een goeie tip Racedees!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 sep, 2021 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 aug, 2021 13:24 pm
Berichten: 16
Zo, wat een leuke tijd heb ik tot nu toe met deze eerste kit gehad !
Veel lol eraan gehad, en ik merkte dat ik het erg rustgevend vond om hier lekker aan te klooien.

De lessen die ik hieruit heb getrokken, zal ik hopelijk proberen te verwerken in mijn volgende project!

Onder andere:

Let op waar diverse onderdelen komen, als je iets te vroeg schilderd, kun je met lijmen in de problemen komen.

Neem de tijd met het uitlijnen van diverse rompdelen.

Krul zaken af die je hebt gedaan in de handleiding, zo voorkom je warrigheden

Ik moet meer decal filmpjes kijken(bij de echt kleine decals ging het helemaal mis) vooral het droogmaken van decals op wc papier voor plaatsing moet ik niet vergeten.

photo 543375

Er komt nog een blanke lak overheen die ik in bestelling heb.
Daarna toon ik het eindresultaat.

Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties en tips!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement