Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 18:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Nu de 1/72 Aoshima F2A-2 Buffalo en de Rare plane Curtiss-Wright CW-21 in de afrondende phase zitten en ik naast de figuren voor de Soviet groepsbouw toch iets wilde bouwen heb ik wederom 2 modellen gepakt uit de categorie: waarom heb ik deze ooit gekocht?

In dit geval is het vrij simpel: ik had mij vergist. Ik zag in een advertentie op Marktplaats een tekening van een MPM Ryan PT-20 / STM-S2 met decals en 2 modellen en ging er toen te gemakkelijk vanuit dat daarbij ook een MPM model zat.
Wat ik binnen kreeg waren een Rare plane Ryan ST/PT en een model waarvan ik vermoed dat het een eigen afgietsel is. Daarbij dus een setje decals van de MPM kit, welke eigenlijk onbruikbaar zijn, omdat de driehoeken niet evenwijdig zijn.

Zoals de meeste Rare plane Vacforms is het een prima kit, al is aan 1 kant van cockpit de mal niet geheel goed gedrukt.
Het homemade afgietsel is niet al te best. Ten eerste is hij een stukje kleiner dan de Rare plane en MPM kit, maar het ergste; niks past lekker en het plastic knapt bij de minste verbuiging.

Goed wat kreeg ik binnen aan plastic:

photo 542721

Een vergelijk tussen de MPM, Rare plane en het homemade afgietsel:

photo 542722

En waar ik nu sta:
1. Alles uitgesneden
2. Vleugels, staart, wielen/drijvers verlijmd
3. Interieur (minus stick en gordels) en propellers gemaakt

photo 542720

Nu mijn vraag waar ik nu tegenaan loop: welke kleur heeft het interieur van de Ryan van het ML-KNIL / MLD. Ik kom grijs, aluminium en US interieur green tegen. Ik kom het in De geschiedenis van Camouflage en Kenmerken niet tegen, of ik moet er overeen kijken.
Als iemand het weet hoor ik het graag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wow, dat ziet er wel heel bijzonder uit. Ik heb nog nooit een volledig vacuüm form model gebouwd (ook al heb ik wel professioneel met vacuüm form gewerkt, lang geleden) maar dit trekt mij echt niet. En dat zelf gegoten spul, dat lijkt me kunsthars te zijn en ja, dat is broos spul. Ik ben benieuwd wat je hiervan gaat maken. Ik kan helaas niks zinnigs zeggen over de kleuren van het interieur van de Ryan.
Succes :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Ach, elk type model heeft zijn voor en nadelen. Ik heb ook net wat 3D geprinte modellen binnen gekregen, maar daar zitten, vanwege het laagje voor laagje printen, allemaal ribbeltjes op.
Het snijden van een vacform is veel sneller dan dat wegschuren.

Maar goed, na het lang bekijken van foto’s ga ik toch maar voor een aluminium interieur met zwarte instrumenten panelen.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 sep, 2021 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Ik ben deze week weer verder gegaan met de Ryan’s. Het interieur is aluminium geschilderd, de dashboards zwart en ik heb de stoeltjes leren bekleding gegeven met wat riempjes.

photo 543324

Toen kwam de grote uitdaging, de romphelften aan elkaar bevestigen.
De Rare plane ging prima en had enkel aan de onderkant en bij de cockpitjes wat plamuur nodig.

Het afgietsel was een ander verhaal. In het proces van het langzaam naar elkaar toebrengen van de delen brak het geheel op 4 plekken. Na het overkomen van enige frustratie, de afgebroken gedeeltes maar in segmenten tegen elkaar aan gelijmd met 2 secondenlijm en daarna de plamuur gepakt.

Eindresultaat: 2 Ryan rompen.
Ik ben niet ontevreden nu ze zo hier liggen. Qua kwaliteit kunnen ze niet tippen aan de MPM kit, maar nu het moeilijkste achter de rug is zullen er toch 2 leuke toestellen op de plank komen.

photo 543325

Volgende stap: met een willekeurige kleurverf de naadjes en breuken beschilderen en deze nog even fijn bijschuren. Dan kunnen de vleugels erop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2021 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Ik heb weer wat tijd gevonden om aan de Ryan STM’s te werken.
Wat is er gebeurd:

De vleugels, staart en het onderstel zijn bevestigd. Verder met een laagje Camouflage Groen (Jong Blad), een dun laagje gegeven om de naadjes te controleren.
Vervolgens weer wat geschuurd en opgevuld.

Volgende stappen:
Staartwieltjes bevestigen, steunen maken voor tussen de vleugel en romp en dan de bovenzijde in Camouflage Groen (Jong Blad) schilderen.
Dan goed kijken of ik de decals moet plakken voor het plaatsen van de draden, of dat er ook daarna kan. Het laatste heeft mijn voorkeur vanwege enige slechte ervaringen met secondenlijm.

photo 544198


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat begint er al fraai uit te zien.
Ik heb altijd veel respect voor mensen die vacform bouwen.
En aan de schaalverdeling op de groene mat te zien zijn dit kleine modelletjes.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2021 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Een vacform kit is na het uitsnijden niet veel anders dan een gemiddelde kit uit de jaren 60/70. Als je er top modellen uit wilt halen dan zal je wel flink aan de bak moeten, maar voor een tevreden gevoel en een leuk model op de plank is het goed te doen.

De Ryan’s zijn niet super groot inderdaad. Hierbij een foto naast mijn 2 andere ML kisten in de maak; Aoshima F2A-2 Buffalo + Rare plane Curtiss-Wright CW-21.

photo 544280

De Ryan’s hebben inmiddels hun steunen, staartwiel en Camouflage groen bovenlaag. Nu volgt de aluminium onderzijde en met zwart de loopvlakken op de vleugels en het gebied voor de cockpitruitjes.

De cockpitruitjes zal ik moeten maken uit plastic verpakkingen. Dat wordt nog een uitdaging.

Ik ga waarschijnlijk variëren in de decals. Ik heb Flevo Decals FD72-002 Netherlands East Indies Insignia 1942-1946 gekocht en daar zaten ook “vlaggen” bij voor de Ryan. Ik heb nog nooit een afbeelding of model gezien met vlaggen. Leek mij dan ook wel leuk om 1 van de 2 hiermee uit te voeren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 okt, 2021 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Afgelopen tijd nog eens rustig Camouflage en Kenmerken doorgenomen. Nationale Insignia met vlaggen wordt het dus niet. Volgens zowel P.C. Boer als M.T.A. Schep vlogen de Ryan’s rond in een Oud Blad/Jong Blad camouflage patroon, waarbij P.C. Boer een patroon aanhaalt van de Curtiss H75A-7. Een camouflagepatroon tekening is er apart genoeg niet (iedereen beeld een egaal groen exemplaar uit), dus zelf de foto’s maar goed bekeken op het miniemste kleur verschil en dit doorgetrokken.

Verder de cockpitruitjes gemaakt van verpakkingsmateriaal. De propellers zitten er nog los op (wel beweegbaar).
Volgende stap de loopvlakken, de kabels trekken en dan schilderwerk nalopen.

Groet,

photo 545605


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Naast de Buffalo en de CW21 zijn ook de Ryan’s weer een stapje verder.
De spandraden zijn geplaatst en de camouflagekleuren zijn geschilderd. Ik heb op 2 polekjes de spandraden geraakt met groen, dus dit moet ik even schoonmaken.
Nu de propellors nog een houtkleurige spinner en het aluminium bijwerken. Dan kunnen deze 2 ook in de glans voor de decals.

photo 553090

photo 553091


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 0:16 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Heerlijk, degelijke obscure kits. Is een uitdaging en uiteindelijk krijg je aparte modellen.

Je kan er duidelijk mee overweg!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement