Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iedereen bedankt voor de aanmoedigingen. Ik heb zelf vroeger ook de 1/72 Chinook van Revell gebouwd maar de grootte daarvan sloeg me wat tegen. Vandaar deze keer 1/48. Ik ben meteen begonnen aan de eerste bouwstap, de rotorkoppen.

photo 540277

Die moet je uit twee lagen opbouwen. Er zit wel enig detail in de onderdelen maar de Eduard exterieurkit voegt hier toch wat hoogstnodige zagen toe, zoals deze pitch actuators. die worden daarom van het model verwijderd samen met nog een deksel op de zijkant van elk schroefblad.

photo 540276

Dat deksel, dat anders uit twee helften zou bestaan, wordt door Eduard vervangen door een schijfje. Gezien het verwijderde deksel bol stond, heb ik dit ook op het PE toegepast door er een kogellager op te leggen en daar met en hamer op te slaan. De hele lijmnaad van de twee rotorkoplagen is trouwens met secondelijm geplamuurd om dit meer als een volume te doen lijken.

photo 540278

En toen het PE er al op zat, ontdekte ik natuurlijk een belangrijk mankement aan het model. Hier is rechts op de foto het gewricht te zien om de rotorbladen in parkeerstand te zetten, je kan er goed doorheen kijken en daarin zie je een aantal schijfvormen.

photo 540275

Op het model is dit helemaal vol gegoten, terwijl dit eigenlijk niet door de richting van de mal bepaald was. Ik besloot meteen om dit op beide rotors te gaan reconstrueren. Ik boorde een gaatje waar de uitholling moest komen en boorde dat verder uit.

photo 540280

Met de dunne microzaag van Mastertools kon een sleutelgatvormige opening gezaagd worden. Het lastige is dat dit natuurlijk zes keer moet gebeuren in een onderdeel waar je niet graag een beschadiging op krijgt. Dit detail is te belangrijk om weg te laten op een model waar je verder de detailschuif volledig op wil opentrekken. Er bestaat een resinset waar je de rotor in opgevouwen toestand kan bouwen, waardoor dit stuk vervangen wordt, maar die is vast niet meer verkrijgbaar.

photo 540279

Deze opening kan omgevormd worden tot het juiste gewricht.

photo 540281

Hier zitten de schijven al in het sleutelgat.

photo 540282

photo 540283

De eerste rotor is al gebouwd, nu moet dit alles ook nog eens in het spiegelbeeld nagebouwd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Knap aangepast zeg dat gewricht!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Deef schreef:
Knap aangepast zeg dat gewricht!


Inderdaad :shock: :brouw: !

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat was een hele operatie maar het resultaat is zeer fraai.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie aanpassing Steven. Dan is 1:48 toch weer even mooier dan 1:72, al scheelt 1:72 weer ruimte in de kast. Ik heb dat ook nog eens tactisch opgelost door de heli op een pootje te plaatsen, waardoor er nog meer ruimte omheen vrij komt. Het model is van Airfix (02069-5) met van die wrijf-stickers. Alleen bovenop had ik moeite om ze schade-vrij aan te brengen.

photo 281846

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jul, 2021 23:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimenten. Fraaie opstelling, René. Dat zal nu natuurlijk niet gaan met al mijn openstaande luiken. Ik speelde wel met de gedachte om de rotoren stilletjes te laten proefdraaien, maar wie weet welke bewegende delen er dan te zien zouden moeten zijn binnenin.

photo 540520

Beide rotorkoppen zijn nu afgewerkt. De volgende stap zou het bevestigen van de rotorbladen zijn, maar aangezien dat veel ruimte inneemt kan ik daar nog mee wachten.

photo 540521

Daarom wordt nu het interieur ontdaan van de vele ejector marks, met de hulp van de punch-and-die.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jul, 2021 0:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu alle marks dichtgemaakt zijn met een dertigtal van die plasticschijfjes, besloot ik om me eerst eens bezig te houden met het uitzagen van de openingen die nodig zijn om de Blackdog-onderdelen in te plaatsen.

photo 540649

Waar er paneellijnen zijn, kan je met een mes snijden. Ik heb met een boortje twee gaatjes gemaakt waar het begin en het einde zitten van deze naad, zodat ik het zagen langs de binnenzijde kon doen. Wat uitschieten kan daar minder kwaad.

photo 540648

De naad volgt voor een deel de romp, da's heel gemakkelijk om uit te zagen.

photo 540647

Het moeilijke stuk is de bovenkant, die voor een deel de rotorkop volgt en dan afgezaagd wordt langs naden die er niet allemaal staan op het model. Hier moet je wat vergelijken met de resin deksels die in de plaats moeten komen.

photo 540650

De plaat moet niet dunner geslepen worden, want op de foto's zitten er ook spanten in. Het is wel opletten geblazen zodat dit overhangende stukje blijft staan.

photo 540651

Ook de linkerkant kan nu verwijderd worden.

photo 540652

Dit blijft over, het viel me op dat op de coverfoto van de Blackdog kit duidelijk een stuk van de afronding onder de rotorkop afgezaagd en teruggekleefd is. Dat is echter makkelijk te vermijden door langs binnen af te zagen onder de rotorkop.

photo 540653

Het overbrengingsgedeelte past goed in deze opening, mooi dat het gietblok hier niet in de weg staat om te passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jul, 2021 22:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ook de achterste rotor kon vrij makkelijk voorzien worden van het Blackdog binnenwerk, na wat plamuren aan de uiteinden. Hier kon de originele schroefas wel blijven dienen. Le op de kleine incisie achteraan de staartboom, daar wordt ook een PE-roostertje ingebouwd.

photo 540701

Voor het instrumentenpaneel zijn er nu drie mogelijkheden. Er is het originele kitonderdeel, bestaande uit een paneel en aanzet middenconsole met heel wat relief maar zonder detail op de displays. Dit moet waarschijnlijk met een decal opgelost worden, wat veel moeite zou zijn als je elk metertje met een doorslag wil vrijmaken en opkleven. De tweede optie is de voorgeschilderde Eduard display met eerder laagreliëf maar een perfect scala aan metertjes. De derde mogelijkheid is de combinatie van het Blackdog frontsegment met een kopie van de kit-display en het stuk van Eduard daar over gekleefd. Het zonnescherm moet in beide gevallen weggehaald worden tot aan het paneel om een dunner scherm van Eduard op de plaats te zetten.

photo 540702

photo 540703

Er is wel een probleem waar ik op voorhand een vermoeden van had. De Blackdog set vermeldt als benaming "CH-46E Bullphrog" en dat is een andere versie van deze helikopter. Het was dus mogelijk dat er ergens in het ontwerp verschillen zouden opduiken met de CH-46D kit. Het is op deze plaats dat dat verschil vast te stellen is, door de referentie te bekijken. Een CH-46D ziet er als volgt uit in het boekje:

photo 540705

Let daarbij vooral op het bovenste electronica-compartiment met twee dezelfde zwarte modules. Daaronder lijkt een zender te zitten met een kleiner apparaat rechts daarvan. Op de correcte foto van een E-variant toont het boekje deze foto:

photo 540704

Vergelijk de details die hierboven beschreven zijn en kijk dan naar de foto en het stuk van Blackdog, die duidelijk beter op elkaar afgestemd zijn met andere apparatuur bovenaan en iets dat aan de andere kant van de zender zit. Het kan dat deze verschillen niet exemplarisch zijn voor de twee versies. Ik kan moeilijk anders dan toch maar dit stuk resin in gebruik nemen, met het risico dat er wel iemand het verschil kent. Voor wie het boekje in bezit heeft, de foto onder de CH-46E front-opstelling is foutief en hoort thuis in het CH-46D gedeelte, een merkwaardige vergissing aangezien er onder de foto een beschrijving staat die verwijst naar de vorige afbeelding die duidelijk ergens binnen gefotografeerd is.

Zonet is dan het nodige materiaal verwijderd van het resinstuk en is het PE er op gedry-fit. Ik kleef het wel pas op als het resin en het zonnescherm in de verf zit.

photo 540706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Je gaat lekker in de details! Heerlijk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jul, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt ook nog eens verstand van helikopters. Als ik iets lees in een boek neem ik vaak aan dat het juist is, totdat je het eens ergens hebt opgemerkt dat er iets niet juist is. Ik heb dat met de avionic-bakken van de Apache's. Daar deugt vaak niet zoveel van bij 1:72 modellen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement