Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 539997

Ergens in de jaren negentig heb ik op de kermis in Duffel eens een poster gewonnen in een lunapark, met daarop een aantal types van Amerikaanse helikopters. Die heeft een hele tijd op mijn kinderkamer gehangen, tot we uiteindelijk verhuisd zijn. Hij draagt er de sporen van.

photo 539996

Elk van deze types helikopter heb ik uiteindelijk gebouwd, van verschillende schalen en merken, maar er was er eentje bij dat tot hiertoe ontbrak op het appel omdat het op een of andere manier moeilijk was om die bij de courante merken zoals Revell of Italeri te vinden, en dat was de Sea Knight. Een tijd geleden verscheen de Japanse licentie van Kawasaki bij Academy, maar het was zowat aan het top van mijn budget toen en het waren wel heel rare kleuren met dat felgeel. Vorig jaar kreeg ik toch interesse in een kit van de D-versie van deze tandemrotor, nog steeds bij Academy die de enige zijn die ondertussen 4 kits van de Sea Knight op 1/48 uit hebben. Het zou een heel goeie kit zijn om te bouwen, op de decals na die wat moeilijker zouden gaan. Ik zal de inhoud eens tonen samen met de goodies die ik er ondertussen bij gekocht heb.

photo 539978

photo 539977

De kit is net als de Huey die ik voor het Vietnamdiorama maakte (dat nog steeds op 95% is blijven steken, maar het komt er nog wel eens van) oorspronkelijk afkomstig van MRC. Dit zit er in de doos, die zeker ruim genoeg is om ook alle extra's in op te bergen:

photo 539985

photo 539988

photo 539986

photo 539984

photo 539983

photo 539987

photo 539982

photo 539981

De handleiding ziet er wel informatief uit met onder andere de afmetingen van de heli op afgebeeld en een paar kleine referentiefoto's. Het is een quartoformaat boekje. De decals staan op een groot blad en als je vergelijkt met de boxart, dan valt er misschien al 1 ding op: er is geen blauwe vlag met sterretjes te zien. Alleen de sterren zelf zijn meegegeven, dus moet je die zelf uitzetten op de fuselage die je daarvoor blauw geschilderd hebt. Misschien is dit wel de properste oplossing, maar zeker niet de gemakkelijkste om uit te voeren. De getoonde versie is een uitvoering die gebruikt is op U.S.S. Camden in 2004 voor zogenaamde VERTREP-operaties (Vertical Replenishment) om voorraden met vrachthelikopters op een schip af te zetten zonder dat daarbij de vaart verminderd moet worden. De foto hierboven toont het afzetten van zo'n vracht op de USS Kitty Hawk.

Een eerste toevoeging die had gedaan, was een Eduard set voor het interieur. Ik heb ook de Big Ed set gevonden, maar die is alleen nog voor de E-versie te bekomen. Bij deze set zit dus ook een interieursetje maar met duidelijk een andere display op het dashboard, dit moet ik dan waarschijnlijk opzij leggen. Verder is er dan extreieur, seat belts, masking en labels remove before flight.

photo 518907

photo 539989

photo 518906

photo 539990

Ik heb er even over getwijfeld welke van de volgende twee opties ik zou doen: de rotoren aandrijven met elektromotoren, wat een vrij ingewikkelde en riskante onderneming zou worden door de synchroniciteit van de twee rotors, ofwel de upgrade van Blackdog kopen. Daarbij zet je alle mogelijke onderhoudsluiken open. Uiteindelijk is het de tweede optie geworden.

photo 539980

Er is wat resin in huis gehaald. De wielen van Reskit tonen wat opschrift en fijne details en de .50 set van Eduard is ook nodig om de bewapening van de kit op punt te brengen. Maar de set van Blackdog steelt natuurlijk de show, ze hebben dit op zowel 1/72 als 1/48 en ook in verschillende modules uitgebracht. Ik heb de inhoud een tijdje geleden al eens gedemonstreerd:

photo 534394

photo 534393

photo 534396

Dit inbouwen in de helikopter zonder dat er enige instructie bijgevoegd is in de verpakking, zal zeker een uitdaging worden, in combinatie met de PE-set en het ingewikkelde decalpatroon. Gelukkig ben ik aan een vervanghandleiding gekomen in de vorm van de enige officiële publicatie die uitgebracht is exclusief over deze helikopter.

photo 540003

photo 539992

photo 539991

Hier vind je dus genoeg info over hoe je al die interieurstukken van Blackdog moet beschilderen, maar ik heb het boek uit Frankrijk naar een Belgische verdeler moeten laten zenden om het vast te krijgen. Er zijn natuurlijk nog wel publicaties waar je iets over deze heli vind naast andere, maar ook daar is het zoeken geblazen. Ik vond nog dit:

photo 540004

photo 539993

photo 539994

photo 539995

Deze opvallende rode kustwachtversie kan je met deze kit ook bouwen. Ik heb ook even overworgen om de Zweedse luchtmachtversie met splintercamo op te zoeken qua decals, maar hiervor heb je eigenlijk de Kawasaki kit nodig en ik ga in de toekomst ook nog ergens een Viggen maken met dat camo, dat misschien nog veeleisender zou worden dan wat nu al op het programma staat. Alleen hoop ik dat de decals bruikbaar gaan zijn, anders wordt het misschien nog wat anders.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 7:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Nice! Ik volg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooie bak, heb er ook nog een paar liggen zij het op iets kleinere schaal,
ben benieuwd, zitten mooie schema's tussen......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik zie dat je de hele aftermarket store leeggekocht hebt. Kan weer interessant worden. Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun, 2021 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Inderdaad Steven. Als laatste van de poster mag die niet ontbreken op het appèl.
Interessant project. Ik volg.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun, 2021 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Wow, mooie Kit Steven....wordt vast weer iets moois, jou kennende.
Een vooruitziende blik daar bij Academy....regenboogdecals meeleveren, gezien de actuele situatie rondom het EK voetbal :wink:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Geweldig onderwerp! Ik ga het met veel plezier volgen. Niet in de laatste plaats door mijn eigen recent afgeronde bouw van een tandemrotor, ook met tal van ad-ons (zoals die van Blackdog). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=52940

Veel succes!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
SNAFU schreef:
Mooie bak, heb er ook nog een paar liggen zij het op iets kleinere schaal


Daar sluit ik me bij aan: ik heb o.a. een Japanner, een Zweed en volgens mij ook een Canadees (alles 1:72).
Er zijn zoveel mooie schema's te bedenken.

Qua helikopterfan ga ik zeker meekijken, maar gezien jou skills en ervaring met alles zal dit eerder een bijspijkercursus voor mij zijn, dan dat ik jou iets kan bijbrengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Leuk speelgoed zie ik allemaal. Daar moet wat moois van gemaakt kunnen worden.

Overigens weten we nu waar de mallen van Kittyhawk zijn gebleven, gelet op de eerste foto. :lol: :lol: :lol:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Een mooie kit en een hele berg aftermarket spullen.
Dat gaat vast een mooi eindresultaat opleveren.
Veel bouwplezier gewenst.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement