Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2021 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Het voorbeeld uit Wikimedia- Commons:

photo 539554

Beste bouwers,

Voor de afwisseling heb ik maar een bouwdoos uit de voorraad opgediept. Ik had dit model al tijden geleden gekocht. Eigenlijk had ik het plan, dit model als scratch te bouwen, maar toen Roden dit
model uitbracht, dacht ik, waarom moeilijk bouwen als het ook makkelijk kan. ... :wink:

Het model is mooi gedetailleerd uitgevoerd, de onderdelen zijn goed gegoten. Gelukkig is er veel te vinden op het Internet, veel restauratie foto's en museumstukken. Hier is goed te zien, hoe de
constructie was. veel hout en linnen. Het is zo'n typisch Engels toestel uit de begin periode van WW1. Het ziet er allemaal redelijk primitief uit, met veel spandraden etc, kortom veel ingebouwde
tegenwind. En de V-8 motor had ook niet te veel paarden in huis.
Eerst ben ik maar begonnen met de romp. Ik had al gelezen in een bouwverslag, dat achter de achterste cockpit een schotje moest komen, anders kijk je zo de romp in. Tussen het schilderswerk door,
heb ik gelijk de motor in elkaar gezet. Het ziet er allemaal heel mooi en gedetailleerd uit, jammer echter, dat er later veel verborgen wordt door de motorkap.

De eerste stappen:

photo 539555

De cockpit is goed uitgevoerd, ik heb alleen de stoeltjes met heupgordels uitgerust. Schoudergordels kwamen pas later...

Nadat de romp in elkaar zat, kon de motor ingebouwd worden, wat ik al vermoedde, paste deze niet goed in de romp, de motordragers zaten in de weg, dus hier moest een klein stukje verwijderd
worden. De volgende stap was de motorkap. Dit onderdeel paste ook niet geweldig. De oorzaak was de benzinetank; die van voren te lang is, Roden wilde het allemaal te mooi maken, dus met de
Dremmel maar een stukje weg gefraized , toen paste het allemaal wel.

De ondervleugel paste redelijk goed onder aan de romp, alleen maak ik me wel een beetje zorgen, de 4 pinnen waarmee de vleugel aan het middenstuk vast zit, zijn wel een beetje dun, met als gevolg,
dat alles redelijk flexibel is. Met als gevolg, slappe spandraden.....
Enfin, ik hoop maar, dat de constructie met de struts en de bovenvleugel, samen een stabiele constructie gaan vormen.

photo 539556

photo 539557

Over de spandraden, voordat ik de ondervleugel vast lijmde. heb ik eerst alle gaten voor de spandraden in de vleugel en de romp geboord met een 0,5 mm boortje. Prompt dat er een stel sneuvelde,
dus moest ik verder met een wat groter maatje, de gaatjes vul ik wel op met secondenlijm.

photo 539559

photo 539558

Bij de bouw van dit soort modellen, is het altijd een combinatie van bouwen en schilderen. Ik heb dus eerst de vleugels en romp geschilderd, omdat je er nu nog goed bij kan.
Voor de beschildering heb ik gekozen voor een wat aparte beschildering, alleen de vleugels in PC 10, ( Humbrol Matt 155, ) er zijn hele discussies over wat de juiste kleur moet zijn, ik vond deze kleur
redelijk voldoen aan de beschrijvingen. Voor het lichte crème, heb ik gekozen voor Humbrol Matt 103. Dat dekt best goed.
Tenslotte heb ik, aan de hand van foto's, een rek gemaakt aan de zijkant van de romp, dat was een constructie voor bevestiging voor een fotocamera.
Met kleurpotlood heb ik wat accenten aangebracht op de plek waar de bevestigingsveters voor de linnen bekleding zaten.

photo 539561

photo 539562

photo 539563

Tot zover de stand van zaken.
Volgende stap wordt het aanbrengen van spandraden en struts aan de romp.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Leuk onderwerp. Het begin ziet er alweer geweldig uit.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Zo, jij zit ook niet stil. Met het warme weer ben ik niet vooruit te branden maar jij gaat vrolijk verder. Leuk 9m een WW1 kist te zien, die zien we te weinig vind ik. Ga je de ribben nog wat accentueren? Dat geeft wel altijd een mooi effect in mijn ogen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 13:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt Arjan en Ferry voor jullie reacties.

Inderdaad, ik heb inmiddels de vleugelribben een wat donkerder accent gegeven. Niet te zwaar aangezet, wat tegenwoordig de mode lijkt te zijn. Ik probeer altijd zo dicht mogelijk bij de foto's te blijven.
Maar dat is natuurlijk mijn idee. :)

Tot het volgende verslag ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Wat Ferry zegt: houtje touwtje kisten zien we weinig. Kan ik mij wel wat bij voorstellen, want het zijn doorgaans dubbeldekkers met veel touwtjes ertussen en dat vergt toch wel iets meer kunde dan wat plastic tegen elkaar aan smijten. Wellicht vindt men zo ook niet zo 'sexy' als een volgehangen, verweerde jet. En da's wel jammer. Honderd jaar geleden was houtje touwtje state-of-the-art en ik heb er wel respect voor; voor de ontwerpers en de vliegeniers van toen en de bouwers van nu. :)

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Peter,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk, dat je wel gelijk hebt, dat er wat minder belangstelling is voor echt oude toestellen. Zeker die wirwar van spandraden is voor veel modelbouwers vaak net een brug te ver.
Zoals veel dingen; de praktijk is een goede leermeester. Maar die oude kisten blijven lastige gevallen, je moet vooral geen haast hebben, maar als het allemaal een beetje lukt,
wordt je er helemaal blij van.. :lol: :lol:

Na al die cliché's .... , het voornaamste is : plezier hebben in het bouwen, wat het ook voor een soort model is... :D
Dus ik ga maar weer verder met het priegelen van spandraden bevestigen..

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Plasticprutser Peter schreef:
Wat Ferry zegt: houtje touwtje kisten zien we weinig. Kan ik mij wel wat bij voorstellen, want het zijn doorgaans dubbeldekkers met veel touwtjes ertussen en dat vergt toch wel iets meer kunde dan wat plastic tegen elkaar aan smijten. Wellicht vindt men zo ook niet zo 'sexy' als een volgehangen, verweerde jet. En da's wel jammer. Honderd jaar geleden was houtje touwtje state-of-the-art en ik heb er wel respect voor; voor de ontwerpers en de vliegeniers van toen en de bouwers van nu.


+1

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Het tempo zit er goed in.
Ziet er goed uit....mooie kleurstelling.
Benieuwd naar het vervolg.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun, 2021 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 2

Beste bouwers,

Er is weer een lastige horde genomen, namelijk de bevestiging van de boven vleugel.
Zoals gewoonlijk, begin ik altijd eerst met de vleugelsteunen op de romp te lijmen. Bij dit model had ik hier geen last van stagger, d.w.z. de struts staan loodrecht op de romp (middenlijn).
Na een nachtje drogen, kon ik dan voorzichtig gaan passen of alles een beetje wilde kloppen. Dat viel mee, Roden heeft hier goed werk geleverd, alles was op goede lengte en plaats.
Dat kom je maar weinig tegen. Dus de bovenvleugel kon op die dunne stangetjes gelijmd worden. Voor deze stap, keer ik het model altijd onderste boven. Dat vind ik makkelijker werken en je kunt ook
beter de vleugels uitlijnen.

Hier de plaatjes:

photo 539679

photo 539678

Opvallend hoe hoog de boven vleugel op de romp geplaatst is, maar het klopt allemaal wel, als je de foto's bekijkt.

Dit is wel een onstabiele situatie, zaak is, om zo gauw mogelijk de buitenste grote vleugelsteunen tussen de vleugel aan te brengen. Ook hier weer eerst passen of de lengtes kloppen; minder dus, wat
ik al verwacht had, hier komt erop aan, dat de vleugels, van voren gezien, netjes evenwijdig lopen, en inderdaad, de ondervleugel hing een beetje naar beneden, door de zwakke verbinding met de romp.
Dit probleem heb ik opgelost door een kleine bouwstelling op te bouwen met wat Lego blokjes, om alles goed in lijn te krijgen.

Hier het resultaat:

photo 539677

photo 539680

Vandaag heb ik me vermaakt met het vastlijmen van de diverse spandraden...:-) Het blijft een geduldwerkje, ik merkte wel, dat mijn ogen toch meer moeite hebben met de diepte- scherpte, dat komt
omdat mijn linkeroog niet goed meer meedoet, dus ik zit er wel eens naast met mijn pincet... :roll:

photo 539681

Maar tot nu toe is alles goed gelukt, maar het is nog maar het begin, er volgen nog heeel veeel draadjes. De komende dagen hoef ik me dus niet te vervelen. :lol:

Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Die eerste bespanning ziet er goed uit.
Maar ja, hoe meer draadjes straks, hoe meer gepiel.. :mrgreen:

Succes met dit weefgetouwte :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement