Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 3

Beste bouwers,

Het kan meezitten en tegenzitten. Nou, het zat me afgelopen bouwtijd niet mee. :roll:
Na het eerste deel van de spandraden, was ik verder gegaan en had alles zo'n beetje aangebracht.
Hierna was ik bezig met de losse eindjes en de boorgaatjes glad te schuren. Toen sloeg de pechduivel toe. Het model glipte uit mijn vingers, gelukkig op mijn knieën en niet op de grond...desondanks
waren drie vleugelsteunen gebroken en hingen er de nodige draden slap. ....na wat "overleg" met mijn voorvaderen, was het uithuilen en opnieuw bakken.,.
Waar het kon, heb ik de beproefde methode maar weer toegepast en de draden vervangen door draden van stretches sprue. Met die gammele vleugels is dit toch wel een meer stabiele constructie.

photo 540220

photo 540221

photo 540222

Gelukkig is Roden niet karig met de onderdelen, ik kon drie nieuwe struts maken, die extra aan de gietbomen bijgeleverd zijn om andere versies te kunnen bouwen.

Dat hoofdstuk is inmiddels weer afgesloten en kon ik verder met andere dingen. Ik heb zelf maar twee nieuwe windschermpjes gemaakt, er zit een stukje doorzichtig materiaal bij het model, maar dat
is wel erg dun, of dat werkt om het in model te buigen...?

Hierna was ik een dag zoet met alle details af te werken, de struts een houtkleurtje gegeven, de spandraden in gun metal en de spanners aangebracht met een drupje vloeibare Velpon.
Toen kon ik de bovenvleugels groen schilderen, gelijk nog wat plekjes bijgewerkt op de ondervleugel.

Er moeten nog wat meer spandraden en roerkabels aangebracht worden, maar daar wacht ik mee tot later. Zo kan ik nu nog overal bij voor de andere kleine details, en je moet het model ook nog een
beetje goed in de hand kunnen houden. Hoe verder je komt hoe kwetsbaarder alles wordt.

Het was ook een gepruts, om tussen de spandraden door, de grote beugel voor de mitrailleur bij de voorste cockpit op z'n plek te krijgen.

Gelukkig leverden de staartvlakken en het onderstel geen problemen op. Alles paste goed en verder een kwestie van alles goed uitlijnen.

Zover ben ik nu met de bouw:

photo 540223

photo 540224

photo 540225

Ik denk, dat ik het moeilijkste en lastigste deel wel gehad heb, hoewel je weet maar nooit. :D

Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Gelukkig viel hij dan nog op je kniën en niet op de grond. Ziet er mooi uit zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Goede redding en gelukkig kon je het goed repareren.
De rigging ziet er strak uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat is je basismateriaal voor je spandraden John? Visdraad? En zo ja, welke dikte?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
René,

Ik gebruik inderdaad gewoonlijk vislijn van 0,20 en 0,28 mm. Maar ik vond tussen de garen- klosjes van mijn moeder een klos nylon- garen van ik denk, 0,10 mm. Het is veel soepeler dan vislijn.
Het werkte goed, alleen je moet de boel natuurlijk niet uit je vingers laten glippen.... :lol:
Herstellen is dan geen optie, alle gaten weer uitboren en alles opnieuw doen...daarbij komt, dat je net als bij b.v. zeilschepen- tuigage het makkelijkste is, van binnen naar buiten te werken. Bij een ongeval kun je dat wel vergeten, vandaar de redding met getrokken sprue draad.

Weer een ervaring rijker: gremlins kun je niet aan een lijntje houden.... :mrgreen:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ondanks de tegenslag ziet het er prima uit!
Chapeau voor je doorzettingsvermogen.
En succes met de rest van de bouw.
Is dat nylon een beetje te vergelijken met EZ-line?

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Gelukkig ben je zelf niet op je knietjes gevallen voor deze kit.

Nadeeltje van spandraden aanbrengen met behulp van 'stretched sprue' is dat je ze niet kunt strak trekken met een verhitte soldeerbout o.i.d.. Dat kan bij vislijn wel. Je ziet nu wat doorhangende spandraden. Niet echt storend, maar als je het weet......

Gewoon een paar verbluffende details erbij en het wordt een fraai exemplaar hoor. Ik ben nog lang niet zover.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Het valt me nu pas op hoe groot de afstand is tussen de boven- en ondervleugel.
Daardoor valt het spanwerk extra op. Dan ben je wel genoodzaakt om de kabels netjes te krijgen.
Ook na een valpartijtje :shock:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor de uitleg John. In 1:48 mag je inderdaad wat dikkere draad gebruiken als bij 1:72 - mijn schaal. Mijn voorkeur gaat naar 0,08 mm visdraad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties, opmerkingen ...

Ik heb geen ervaring met EZ-line, ik begrijp, dat het wat elastisch is ? Wat ik heb grbruikt, is gewoon nylon garen eigenlijk, gewoon vast gezet met secondenlijm.

Ik ben inmiddels bezig geweest met verdere details en onderdelen aan te brengen. Die zwabberende vleugels blijven toch wel een probleem. Daardoor blijft niet alles mooi strak. Ik heb dan ook wat
draden aan de linkerkant verwijderd, daar komen, hopelijk, wat strakkere en betere voor in de plaats.
Gelukkig ben ik wel wat gewend, ik heb lang geleden eens een Short 184 gebouwd..... :wink:

Bij het volgende verslag zien jullie wat de verbetering is geworden.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement