Het voorbeeld uit Wikimedia- Commons:
Beste bouwers,
Voor de afwisseling heb ik maar een bouwdoos uit de voorraad opgediept. Ik had dit model al tijden geleden gekocht. Eigenlijk had ik het plan, dit model als scratch te bouwen, maar toen Roden dit
model uitbracht, dacht ik, waarom moeilijk bouwen als het ook makkelijk kan. ...
Het model is mooi gedetailleerd uitgevoerd, de onderdelen zijn goed gegoten. Gelukkig is er veel te vinden op het Internet, veel restauratie foto's en museumstukken. Hier is goed te zien, hoe de
constructie was. veel hout en linnen. Het is zo'n typisch Engels toestel uit de begin periode van WW1. Het ziet er allemaal redelijk primitief uit, met veel spandraden etc, kortom veel ingebouwde
tegenwind. En de V-8 motor had ook niet te veel paarden in huis.
Eerst ben ik maar begonnen met de romp. Ik had al gelezen in een bouwverslag, dat achter de achterste cockpit een schotje moest komen, anders kijk je zo de romp in. Tussen het schilderswerk door,
heb ik gelijk de motor in elkaar gezet. Het ziet er allemaal heel mooi en gedetailleerd uit, jammer echter, dat er later veel verborgen wordt door de motorkap.
De eerste stappen:
De cockpit is goed uitgevoerd, ik heb alleen de stoeltjes met heupgordels uitgerust. Schoudergordels kwamen pas later...
Nadat de romp in elkaar zat, kon de motor ingebouwd worden, wat ik al vermoedde, paste deze niet goed in de romp, de motordragers zaten in de weg, dus hier moest een klein stukje verwijderd
worden. De volgende stap was de motorkap. Dit onderdeel paste ook niet geweldig. De oorzaak was de benzinetank; die van voren te lang is, Roden wilde het allemaal te mooi maken, dus met de
Dremmel maar een stukje weg gefraized , toen paste het allemaal wel.
De ondervleugel paste redelijk goed onder aan de romp, alleen maak ik me wel een beetje zorgen, de 4 pinnen waarmee de vleugel aan het middenstuk vast zit, zijn wel een beetje dun, met als gevolg,
dat alles redelijk flexibel is. Met als gevolg, slappe spandraden.....
Enfin, ik hoop maar, dat de constructie met de struts en de bovenvleugel, samen een stabiele constructie gaan vormen.
Over de spandraden, voordat ik de ondervleugel vast lijmde. heb ik eerst alle gaten voor de spandraden in de vleugel en de romp geboord met een 0,5 mm boortje. Prompt dat er een stel sneuvelde,
dus moest ik verder met een wat groter maatje, de gaatjes vul ik wel op met secondenlijm.
Bij de bouw van dit soort modellen, is het altijd een combinatie van bouwen en schilderen. Ik heb dus eerst de vleugels en romp geschilderd, omdat je er nu nog goed bij kan.
Voor de beschildering heb ik gekozen voor een wat aparte beschildering, alleen de vleugels in PC 10, ( Humbrol Matt 155, ) er zijn hele discussies over wat de juiste kleur moet zijn, ik vond deze kleur
redelijk voldoen aan de beschrijvingen. Voor het lichte crème, heb ik gekozen voor Humbrol Matt 103. Dat dekt best goed.
Tenslotte heb ik, aan de hand van foto's, een rek gemaakt aan de zijkant van de romp, dat was een constructie voor bevestiging voor een fotocamera.
Met kleurpotlood heb ik wat accenten aangebracht op de plek waar de bevestigingsveters voor de linnen bekleding zaten.
Tot zover de stand van zaken.
Volgende stap wordt het aanbrengen van spandraden en struts aan de romp.
Met vr.gr.
JohnH