Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 14:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 4

Beste plasticbrouwers,

Het model begint nu wel aardig op te schieten.
Na het derde verslag, heb ik toch de spandraden nog eens kritisch bekeken. Tja, het was niet helemaal, zoals ik het wilde. Perfectie blijft natuurlijk een betrekklijk iets, maar ik probeer toch een goed
resultaat te bereiken. Hier zag ik toch wel de nodige verbeterpunten.
En als je dan toch gaat corrigeren, geen half werk ervan maken, dus weer de nodige dubbele draden vervangen.

Ik ben blij, dat ik dat extra werk toch gedaan heb, het ziet er nu tenminste beter uit.

photo 540534

photo 540535

photo 540536

Na het spandradenverhaal, ben ik verder gegaan met het onderstel. De bandjes eerst donkergrijs geschilderd, vervolgens de belettering op de banden met witte verf ingevuld. Toen dit droog was, weer
heel licht met donkergrijs bijgetipt. De bekende dry-brush techniek.

Hier en daar heb ik ook gelijk het donkergroen bijgetipt. De nieuwe gaatjes van de spandraden moesten weer weggewerkt worden. Alles maar boven de werktafel gedaan. Die ezel en die steen..... :lol:

Aangezien de rolroekabels buiten de vleugel lopen, moesten er wat bevestigngingspunten komen, om problemen te voorkomen met plaatsing van de roundels, heb ik eerst de roundels op de vleugels
aangebracht. Daar lopen de kabels later overheen.
Nu had ik al bij diverse beschijvingen gelezen, dat de decals van Roden niet geweldig waren, in stukjes vallen etc., de bekende ellende dus... Aldoende was ik er op bedacht, dat ik misschien nieuwe
moest printen, maar het ging best goed.

Ze kwamen netjes los en gingen vlot op hun plek. Ze zijn een beetje aan de dikke kant, maar drogen mooi strak op .
Verder met de kleinere details. De uitlaten, die zijn dus te kort. Het zijn flinke schoorstenen, die een stuk boven de vleugel uitsteken. Ik had al gelezen, dat ze kort waren en dat klopte. Dus heb ik er
maar een verlengstukje op gelijmd. Ook de bevestigings stangetjes heb ik maar vervangen door getrokken sprue, je krijgt de gietpuntjes niet goed weggevijld, zonder dat het breekt.

Het richtingsroer had ik al van tevoren geschilderd, met de decals erop, kon die ook op z'n plaats worden gelijmd.

Zo komt het einde een beetje in zicht. Hierbij de laatste overzichts foto's:

photo 540537

photo 540538

photo 540539

Wat rest zijn de laatste details en decals.

Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op vr 09 jul, 2021 20:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
In vergelijk met de andere foto, ziet dit er inderdaad een stuk beter uit :brouw: .

Die uitlaten waren me nog niet eens opgevallen op de z/w/ foto. Wat een rare constructie, maar het zal gewerkt en een reden hebben. Lijkt wel een Amerikaanse truck zo :lol: :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De rigging ziet er nu erg goed uit John. Goed dat je die hebt aangepast. De rolroeren in een andere kleur is een leuk detail.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt voor jullie reacties ! :brouw:

Ja, ik vond die afwijkende beschildering wel passen bij dit model. Oorspronkelijk hadden ze helemaal geen camouflage, dus dit is een soort van overgangsperiode.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi eindresultaat hoor! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Dank je Deef !

Alleen hij is nog niet klaar, hoor..... :lol: :lol:

Er moet nog wat klein spul op, plus de decals op de romp, Ik ben nog wel even bezig in het weekend, volgende week is de roll-out... :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 8:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ow haha net het laatste zinnetje gemist :oops:
Mooi net niet eindresultaat hoor! :brouw:
:lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Het laatste verslag van dit model. Sinds verslag Nr. 4 moesten er nog wat laatste details aangebracht worden. Ik heb eerst maar het lastige klusje van de roerkabels op de vleugels aangepakt. Ik heb deze maar uit streched- sprue gemaakt, dat is toch wat steviger dan nylon draad. Ik moest dan ook aan de onderkant, de draad tussen de bommenrekken door friemelen. Gelukkig kwam alles redelijk goed uit, zonder vreemde bochten. Na het aanbrengen van de draden konden de kleine gele bommetjes aan de rekken bevestigd worden.

Hierna heb ik de propeller z'n houtkleurtje gegeven. Ik had hem al in acryl lichtbruin als grondkleur, geschilderd. Hierna kon de houtnerf structuur aangebracht worden. Hiervoor gebruik ik verschillende correctie viltstiften om houtbeschadigingen weg te werken. Het is op alcohol basis en geeft een wat streperig effect. Net wat nodig is op een houten prop. het gaat makkelijker dan alles in verf aanbrengen. Tenslotte gewoon een vernislaagje er over en klaar.

Tijd om hier en daar wat verf bij te tippen, de uitlaten verder zwart geschilderd en nog wat spandraden tussen de vleugels en de motor aangebracht. Dat kon nu wel, aangezien ik daar verder niet meer hoefde te zijn.

De laatste loodjes. Eerst maar de roundels op de romp aangebracht. Dat ging allemaal zonder problemen. De laatse roerkabels naar de staartvlakken konden er aan.
Hier heb ik toch maar gekozen voor nylon draad, het vastlijmen van het draad aan die kleine hevels bij de romp gaat met secondenlijm toch wel wat steviger. Eerst de twee draden voor het richtingsroer gelijmd. Na een paar pogingen zaten die er goed aan. Gelijk maar in een gun metaal geschilderd. Als laatste de 4 roerkabels van de hoogteroeren aangebracht.

En het bul was klaar.... :brouw:

Ik had nog hoop, buiten wat plaatjes te schieten, maar de zon liet het weer afweten, dus maar wat binnen gedaan met behulp van wat lampjes etc. Niet perfect, maar zo kunnen jullie toch nog het eindresultaat bekijken.

photo 540721

photo 540722

photo 540723

photo 540724

photo 540725

photo 540726

photo 540727

photo 540728

photo 540729

photo 540730

photo 540720

Wat eindnotities; het was geen gemakkelijk model, wat je even in een weekeindje in elkaar zet, vooral natuurlijk de "tuigage" is lastig en wat gecompliceerd met die dubbele spandraden. Ik zelf moet
nog een beetje oefenen op het werken met nylon draad. Het model is door Roden best goed uitgevoerd, zeker de detailering, wel jammer, dat de passing van een paar onderdelen bij de motor wat gecorrigeerd moesten worden. Vooral bij de uitlaten heeft men, naar mijn mening, toch wel een steekje laten vallen. Maar wat wel fijn is, dat Roden niet zuinig is geweest met diverse extra onderdelen. Die kwamen bij mijn "klunzigheid" :lol: :lol: goed van pas !
Ik hoop, dat jullie wat hadden aan mijn verslag. :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Wat een mooi eindresultaat John. Gefeliciteerd!
Ik heb met plezier en bewondering dit topic gevolgd.

De foto's hebben wel wat in dat kunstlicht.

Nu weer een scratch-build of toch maar weer een plastic gebakje?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt voor je complimenten !

Ik vind het altijd leuk als bouwers plezier beleven aan mijn verslagen. Zo houden we onze hobby toch in leven ... :brouw: :brouw:
Het volgende brouwsel; moet ik nog even over nadenken, ik heb nogal wat losse eindjes. Iets mosquito- achtigs ombouwen ... :wink:


Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement