Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ik wil niet lullig doen over Revell, maar Plasto is echt waardeloos spul.
Zoals René al zei, Alabastine Autoplamuur is een prima alternatief. En in verhouding ook goedkoop.
Zolang het nog niet is opgedroogd is het prima te behandelen met een natte vinger of een vochtig wattenstaafje.
En als het is uitgehard kun je het bewerken met acetonvrije nagellakremover, te koop bij elke drogist voor een paar euro per flesje.
Let wel: ACETONVRIJE !!! Anders lost je plastic op.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Saab 900 schreef:
En als het is uitgehard kun je het bewerken met acetonvrije nagellakremover, te koop bij elke drogist voor een paar euro per flesje.
Let wel: ACETONVRIJE !!! Anders lost je plastic op.


Is het dan niet te bewerken met schuurpapier als het plamuur is uitgehard?

Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Uiteraard is het ook te schuren. Schuren kan er echter ook voor zorgen dat teveel details verdwijnen als je niet oppast.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jul, 2021 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Bedankt voor de tips allemaal.
Vandaag ben ik aan de slag geweest met de voorzijde van de romp. Hier zat toch een grote naad, die niet toebehoorde tot een van de panel lines.
Ik heb boven en onder deze lijn het gebied afgeplakt en met de Alabastine plamuur gevuld.
Dit is zeker een middel waar fijn mee is te werken.

photo 540638


photo 540639


Hierna heb ik een poging gedaan om de verloren paneellijnen voorzichtig langs tape weer erin te maken. En deze heb ik weer gepreshaded.

photo 540640


photo 540641



Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 14:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Na een tijdje van afwezigheid (oa het jaarlijkse kameradenweekend en het was buiten mooi weer) de draad weer opgepakt en de tips die hiervoor gegeven waren gebruikt om het resultaat hopelijk toch wat mooier te maken.

Ondanks dat de 2 helften netjes met de positioneringspinnetjes (noem je die zo?) in elkaar zaten staken ze wel wat uit.
Dus heb ik ze teruggeschuurd, net zolang totdat er een vloeiende overgang was.
Ondertussen een panel line scriber van Trumpeter aangeschaft om de verdwenen lijntjes weer in te graveren. Ik was hier bij voorgaande modellen al huiverig voor, en vermeed overmatig schuurwerk. Maar nu hoeft dat gelukkig niet meer :)
Daarna heb ik de lijnen weer voorzien van een pre shade.


photo 541173


photo 541174


photo 541177


photo 541175


photo 541178


photo 541179


photo 541180



Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Hallo allemaal. Ondertussen al weer wat gevorderd; zie hier de foto's:

photo 541354

photo 541355

photo 541356

Het is toch nog nét wel wat mooier geworden. Van het effect is ook nog voldoende overgebleven.



photo 541357

photo 541359

Ook de naverbranders geverfd, en daarna aan de gondels gelijmd.


photo 541364

photo 541365

photo 541366

Dit was toch echt een gepiel. Goed verdund met wasbenzine de verf in de opliggende details "gieten" welke de bekabeling/bedrading moet voorstellen in de bommenruimen van deze kist. Heb het meermaals moeten corrigeren, maar vind het nu wel bartje. Daarna heb ik de buitenkant van de deuren geverfd, waarvan de verf zoals je ziet een beetje is uitgelopen op het witte gedeelte.
Dit wil ik dit weekend allemaal netjes gaan maken, en tevens wil ik de romp eindelijk eens een kleurtje geven. Word een mooie klus zo'n groot oppervlak!


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Preshade met met de kwast schilderen is voor mij nieuw en zo te zien valt het niet mee. ik denk dat een aantal dunne lagen verf het beste is en zo te zien heb je dat ook geprobeerd.
Keep up the good work. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2021 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Weer een update over de stand van zaken.
Nu heb ik het hele toestel in de uiteindelijke kleur geverfd.
Rondom de cockpit moest ik hier en daar toch wel wat bijpunten, met als gevolg dat op dit gedeelte het effect van de preshade toch geheel verdwenen is.
Ik laat het zo verder maar zitten, want als ik er wat aan verander denk ik dat ik het alleen maar erger maak.
Ook zitten nu de motorgondels vastgelijmd.
Op het staart heb ik de dielectric panelen geverfd en ook de onderdelen van de vleugelwortel gelijmd.


photo 541536

photo 541537

photo 541538

photo 541543

photo 541542

photo 541539

photo 541540

photo 541541


Nu dit allemaal gedaan is kan er een glanslaag overheen. Nu deed ik dit voordien met een glanslak, maar heb ook gezien dat dit ook kan met Pledge. Datzelfde goedje dat je ook gebruikt voor raamonderdelen.
Nu is mijn vraag eigenlijk: nu wil ik na het decallen het toestel mat aflakken met lak op oliebasis (enamel). Kan dit?
Want pledge is op acryl basis heb ik gezien, en dat schijnt niet goed met elkaar te werken.

Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er al mooi uit.

zou normaal geen probleem mogen geven die olieverf over acryl. Wil je heel zeker zijn, even testen op een proefstukje...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Klaasdebouwer schreef:
Preshade met met de kwast schilderen is voor mij nieuw en zo te zien valt het niet mee. ik denk dat een aantal dunne lagen verf het beste is en zo te zien heb je dat ook geprobeerd.
Keep up the good work. :brouw:


Dankjewel, ik denk dat de volgende stap toch het aanschaffen is van een airbrush. Want ik wil toch wel meer doen met effecten. Het lijkt alsof je er niet omheen kunt, om zo'n ding. Verder lijkt het me ook mooi om de verf dun en egaler op te kunnen brengen. Ik denk uiteindelijk dat de aanschaf gewoon dubbel en dik waard is om aan te schaffen.


Silenoz schreef:
Ziet er al mooi uit.

zou normaal geen probleem mogen geven die olieverf over acryl. Wil je heel zeker zijn, even testen op een proefstukje...


Ik heb het uitgeprobeerd op één van de bommenluiken, en het ging goed!




photo 541652
En toen was het tijd om met de belading aan de gang te gaan.
Ik had ze grotendeels al geverfd in het gietraam, maar nu alles losgehaald en geschuurd/bijgepunt waar dat nodig was.



photo 541655

photo 541654
Zo moet het dus worden als alles in elkaar zit

photo 541653
Op de bouwbeschrijving staat wel bij in welke kleur de bommen moeten, maar over de houders/bomrekken word niets gezegd.


photo 541658
Ik heb op het www wel een foto gevonden waar het ruim leeg is, en het ziet er allemaal erg wittig uit.


photo 541656
Voordat ik alles kwijt raak ook alvast het hoofdlandingsgestel klaar gemaakt met de wielen.

Vanavond gaan de decals erop.
Dat was het dan weer.

Gr Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement