Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2021 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
photo 541754
Voordat ik kon beginnen aan het decallen heb ik eerst alle tijdelijke luiken verwijderd. Het is altijd wel spannend of er geen verf naar binnen loopt, want er hoeft maar een heel klein kiertje te zijn. Gelukkig hoefde ik alleen de lijmresten weg te halen en de randen bij te punten.


photo 541755
Daarna maar begonnen met het decallen. Na een aantal decals aan de onderkant kon ik op een gegeven moment niet verder met de bouw, want de decal voor de eerder genoemde inwendige antennes zat de bommenluiken in de weg.
Deze moest ik dus eerst plaatsen.


photo 541756

photo 541757

photo 541759

photo 541761

photo 541762





Omdat ik erachter kwam dat ik het model hier en daar nog wat moet bijpunten, en ik vond dat het daarom vrij moet staan van de grond, besloot ik voor de volgende stap verder te gaan met het landingsgestel.
Het neuslandingsgestel kwam met een vreemde klont aan het einde welke de torque link moet voorstellen.
photo 541763

Hiermee was ik toch niet helemaal tevreden mee en besloot dit te scratchen uit een kleine veiligheidsspeld.
photo 541764

Na een laagje met verf en de wielen ziet het er dus zo uit:
photo 541765


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
... en dan nu de laatste stap vóór de matte vernislaag.
Ik ben benieuwd hoe de clear part zich gehouden heeft achter de maskertjes. Deze zitten er nu zo'n anderhalve maand op :shock: :shock:
Voor het decallen heb ik gekozen voor de middelste optie. Deze was zoals de B-1b in maart 2017 gestationeerd was op luchtmachtbasis Fairford.

photo 542033


photo 542023


photo 542024


photo 542025


photo 542026


photo 542027


photo 542028


photo 542029


photo 542031


photo 542030



Groeten Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2021 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En dus dan nu de eindfoto's:

photo 542141


photo 542142


photo 542143


photo 542144


photo 542145


photo 542146


photo 542147


photo 542148


photo 542149


photo 542150


photo 542151


photo 542152


photo 542153


photo 542154


photo 542155


Conclusie:
Een voor deze schaal fantastische bouwdoos die zich redelijk makkelijk laat bouwen. Enige moeilijkheden waren er aan de onderkant bij het monteren van de kleppen van het landingsgestel. Deze waren een beetje dichtgeslibd door de verf. Maar dat is door mijzelf te wijten.
Ook vond ik Het jammer dat de romp in boven en onderkant kwam. Dit gaf op het zijaanzicht een lijmnaad op. Ik heb bij de bouw en verfschema's afgekeken op de variant van Revell op 1/48. En daar is de voorzijde los van de rest vd romp. Maar misschien is dit te complex voor het gietproces op schaal 1/144.
Het experiment met de pre-shade heeft niet echt veel effect gehad. Ik wil nu eigenlijk wel een beetje oriënteren op een goede airbrush waar dit allemaal wel goed mee moet kunnen halen.
Zelf heb ik al zitten kijken naar werther tc 108 compressoren met een Badger pistool. Of zijn de standard class van Revell goede sets om mee te beginnen?

Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 11:56 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Hoi Robbin, das nog een beste jongen voor die schaal. Lekker bezig geweest!
Ik heb destijds voor mijn eerste airbush de Harder & Steenbeck Ultra gekocht. Dat is een uitstekende airbrush om mee te beginnen. Het kost wat maar dan heb je ook een goed ding. Ik gebruik hem nog steeds naast mijn H&S Infinity. Mijn compressor is een goedkoop Chinees dingetje maar na al die jaren werkt het nog prima. Mocht ik weer een compressor kopen dan ga ik eens kijken naar een stille, maar deze doet het nu al 12 jaar. Qua verf raad ik je aan om met Gunze Sangyo acryl aan de gang te gaan en je niet wijs laat maken door de mooie marketing van Vallejo oid. Gunze werkt echt het lekkerst om mee te spuiten, ik heb daar eigenlijk nooit gedoe mee gehad. Paar druppels gunze verdunner erbij en spuiten zonder gedoe. Om mijn airbrush schoon te maken gebruik ik de good old Revell airbrushcleaner, dat spul is erg goed. En om de zoveel tijd gooi ik de ab in de ultrasoonreiniger. Is hij weer helemaal schoon!

Succes met je keuze en laat je verder goed informeren.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Robbin,

Leuke B-1 geworden. Machtig toestel en ik vind 'm er verder verzorgd uitzien. Nu nog een Tu-160 ernaast :D

Als je voor een airbrush gaat, dan zou ik je aanraden de prijs van secundair belang te zien. Net als Eelco heb ik ook een H&S Ultra en Infinity. Ik geloof dat een Ultra rond de € 70,00 is. Als je daar een apart naaldstandbegrenzer voor de ultra bij koopt (linkje) dan heb je voor mijn gevoel een airbrush die net zo goed spuit als een Evolution of Infinity. Het enige nadeel van H&S vind ik de messing nozzle die bij mij slijt/scheurt. Gelukkig kan je dit onderdeel simpel als reserveonderdeel kopen.

Met de huidige Revell starterset heb ik geen ervaring, maar als je gewoon twee keer zo lang spaart, heb je een een kwaliteits airbrush en compressor met tank. Ik zou je dat toch aanraden.

Succes met je volgende project.

Groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Eelcog schreef:
Qua verf raad ik je aan om met Gunze Sangyo acryl aan de gang te gaan en je niet wijs laat maken door de mooie marketing van Vallejo oid. Gunze werkt echt het lekkerst om mee te spuiten


En dat blijft toch weer heel persoonlijk. Ik spuit dus wel met Vallejo, daarnaast ook nog met Revell aqua en dat bevalt mij dus prima. Vallejo is schoon te maken met airbrushcleaner, Revell aqua doe ik met alcohol, daarnaast ((heel) veel) water.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Allemaal bedankt voor de complimenten en aanbevelingen :)
Dat is dan alvast een mooi cadeau om te vragen voor sinterklaas!
Dus als ik het goed begrijp worden enamel verven (zoals waarmee ik nu kwast) bij het airbrushen vermeden? Of is dit vanwege de schoonmaak na alle werkzaamheden, dat als je de airbrush schoon wil maken de agressieve terpentine en (iets mindere mate denk ik) wasbenzine de rubbers en binnenwerk van zo'n pistool aanvreet?
Revell airbrush sets zie je wel veel in de wat grotere speelgoedwinkels. En ik denk dat als je je laat adviseren door de mensen daar, dat je daar niet veel keuze uit hebt dan.
En een compressor is van ondergeschikt belang (prijs) aan een goede airbrush?

Alvast heel erg bedankt allemaal!


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Beste Robbin,

Dat is zeker een goed idee om te vragen aan de sint. Je hebt er als het goed is een leven lang plezier van vervolgens.

Zoals Ren'al schreef, de keuze van verf is erg persoonlijk. Ik vind die Vallejo verven ook niet geweldig, maar ik zie mensen er prachtige modellen mee maken. Het is ook maar net wat je zelf fijn vind werken. Als ik je een ongevraagd advies mag geven, dan zou ik voor het airbrushen in 5 tot 10 potjes Tamiya en/of Mr. Hobby verven investeren. Gewoon de belangrijkste kleuren die je nodig hebt voor de modellen die je graag bouwt. Op basis van dit model vermoed ik dat dit moderne straaljagers zijn dus zwart, wit en de belangrijkste FS grijstinten. Verder heb je dan Tamiya airbrush cleaner nodig en Mr. Color self levelling thinner. Schaf vervolgens een paar relatief goedkope en eenvoudig te bouwen kits aan. Ik denk dan aan de Revell 1:72 F-16 en F-4 die je met enige regelmaat tegenkomt op marktplaats voor een schappelijk bedrag. Gebruik deze als oefenmodellen, want de enige manier om het onder de knie te krijgen is om het vaak te oefenen.

Overigens kan je prima de enamelverven airbrushen. Ik gebruik die zelf liever dan de vallejo model air serie. Het sitnkt alleen wat meer dus zorg voor een goede ventilatie. Als je een beetje handig bent en de ruimte hebt, dan heb je zo een spuitcabine in elkaar geknutseld van wat oude houten platen en een oude afzuigkap van de stort of kringloopwinkel. Dat hoeft niet veel te kosten. Hieronder zie je hoe ik het gemaakt heb en wat ik als essentiële middelen zie om te kunnen airbrushen.

photo 542561

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2021 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
FokkerFan schreef:
Beste Robbin,

Dat is zeker een goed idee om te vragen aan de sint. Je hebt er als het goed is een leven lang plezier van vervolgens.

Zoals Ren'al schreef, de keuze van verf is erg persoonlijk. Ik vind die Vallejo verven ook niet geweldig, maar ik zie mensen er prachtige modellen mee maken. Het is ook maar net wat je zelf fijn vind werken. Als ik je een ongevraagd advies mag geven, dan zou ik voor het airbrushen in 5 tot 10 potjes Tamiya en/of Mr. Hobby verven investeren. Gewoon de belangrijkste kleuren die je nodig hebt voor de modellen die je graag bouwt. Op basis van dit model vermoed ik dat dit moderne straaljagers zijn dus zwart, wit en de belangrijkste FS grijstinten. Verder heb je dan Tamiya airbrush cleaner nodig en Mr. Color self levelling thinner. Schaf vervolgens een paar relatief goedkope en eenvoudig te bouwen kits aan. Ik denk dan aan de Revell 1:72 F-16 en F-4 die je met enige regelmaat tegenkomt op marktplaats voor een schappelijk bedrag. Gebruik deze als oefenmodellen, want de enige manier om het onder de knie te krijgen is om het vaak te oefenen.


Hallo Ingmar,

Dus aangezien ik (nog niet) beschik over een afzuigkap, is het dus het beste om dan te airbrushen met verf op acrylbasis?
Ik heb hier op het forum al aardig rond zitten zoeken, maar uit sommige dingen kom ik niet helemaal uit:
Als je dus acryl brushed, kun je dan nog wel een acryl washje aanbrengen, of moet je nu dus juist omschakelen naar verf op oliebasis?
Wat ik vaak zie, is dat een model voor het airbrushen in de primer gezet word; kun je die spuitbussen (van bijv. Revell grundierungsfarbe) of moet je deze ook met een airbrush aanbrengen (van spuitbus in bekertje gieten en dan in die beker van de airbrush doen?
En kun je ook een blanke laklaag aanbrengen op acrylverf, of is dit water en vuur?

Een model bouwen is één, maar het ook netjes verven en afwerken is een heeele andere koek heb ik nu al begrepen :wink:
Maar ik vind het een mooie uitdaging jezelf naar een wat hoger niveau te brengen.


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2021 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Er zijn een heleboel verfsoorten en net zo veel valkuilen. Geloof me, ik heb nog wel eens een onaangename verassing. Ik beschouw me zelf nog steeds als lerende wat dat betreft hoor.

Ik gebruik diverse verfsoorten door elkaar heen, Voornamelijk Tamiya Acryl, maar ook Revell, MR Paint, AK Xtreme, Vallejo, enz. Het is maar net welke kleur ik nodig heb en wat ik prettig in gebruik vindt, ook mix ik nog wel het een en ander. Maar als ik verschillende soorten door elkaar gebruik test ik die wel eerst. Ik heb met elke verf wel eens ruzie, maar dat kan ook liggen aan de juiste verdunning, hoe schoon je airbrush is en of je hem wel goed in elkaar zet.

Grofweg gebruik het volgende systeem voor me zelf;

model -> primer -> verflaag/lagen -> glanslak -> decal -> lak (glans/mat/zijdemat) -> washes/effecten

Als primer gebruik ik Tamiya fine direct uit de spuitbus
Dan zet ik de kleuren er op, afhankelijk van de effecten is het van belang van te voren een plan te maken en dus ook onderzoek te doen (lang leve het interweb!).
Soms probeer ik eerst het een en ander uit op een plastic fles. Maar je kunt ook oude modellen of totale mislukkingen daarvoor gebruiken.

Omdat ik niet altijd mooie glanzende oppervlakten heb, gebruik ik glanslak voordat ik ga decallen, de decals hechten dan namelijk beter. Je kleuren worden dan wel wat donkerder.
Als ik klaar ben gaat er nog een laag lak over om de decals echt op te sluiten. Afhankelijk van het effect en de nog volgende afwerking gebruik je dan een glans- , mat- of zijdemat lak.

Omdat ik doorgaans met acryl werk, doe ik washes met olieverf.

Ik ben opnieuw met brouwen begonnen in 2014/2015 en heb toen meteen een airbrush gekocht. Mijn eerste project wat een Marine helikopeter, twee kleuren, om in te komen.
Mijn tweede project dat ik deed was een Spitje met camouflage; https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... f8bfb0a0d1
Mijn vijfde project was een Corsair en ben ik gaan experimenteren met chipping en verwering; https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... a3dc8d4262

Ik heb zo her en der de nodige tips van medebrouwers opgepikt/overgenomen. Verder veel lezen, afkijken bij anderen, filmpjes, maar vooral gewoon doen, veel doen en zo af en toe de plank mis slaan. Daar leer je van.

mvg,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement