Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Als een soort van proef om te kijken of het wat is om te preshaden en daarna de onderdelen te verven met de kwast heb ik eerst de motorgondels gedaan.
En ik moet zeggen, het resultaat valt me zeker niet tegen :)

photo 540371

Toen dit goedgekeurd was heb ik dit ook maar gedaan bij de rest van deze kist. Pfff.. wat een lijntjes allemaal! Dit is op sommige plekken ook een mooie mogelijkheid om gelijmde naden te camoufleren.
Hierna heb ik ook de canards en wat antennes gelijmd. De luiken van het bommenruim en het landingsgestel heb ik met half opgedroogde alleslijm (deze bijt niet in het plastic) tijdelijk vastgezet.

photo 540369


photo 540370


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 8:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Hi Robinn,

goed om te lezen dat het gelukt is. Ik kan het niet zo goed zien op de foto, wellicht door het kunstlicht en straks beter te zien op het geheel.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
Hallo Barry,

Hier nog even een paar foto's onder een andere hoek. Misschien is het zo wel goed te zien.

photo 540443


photo 540444


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo Robin

Ik zie dat je al druk bent met het ontdekken van preshaden enzo. Iets wat met de kwast lastig is omdat je doorgaans te dikke lagen aanbrengt. Maar goed, al doende leer je, daar kom je nu zelf achter.

Wat mij opvalt, met name op de laatste foto is dat er nog flinke lijmnaden zichtbaar zijn. Het is verstandig om die eerst aan te pakken, vlak maken (schuren, plamuren) voordat je aan de paintjob begint. Hoe meer modellen je bouwt, hoe kritischer je gaat worden. Door op tijd foto's te plaatsen, zullen ander bouwers dit wellicht ook opvallen en je op tijd waarschuwen om dit even aan te pakken. Je modellen worden er dan nog veel strakker mee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jul, 2021 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 mei, 2008 16:23 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Wat Bob zegt: vliegtuigen zijn superkritisch wat betreft naden edm. Zelfs na 100 jaar bouwen zie ik uiteindelijk nog foutjes qua naden die je moeilijk kan verbergen. bij een tankje: slechte naad: laten we er een beetje materiaal overleggen. Bij een vliegtuig: putty - schuren - inspectie - correctie - schuren - nog meer schuren - gegraveerde details weer terugzetten - foutjes van het graveren opvullen met putty of secondenlijm - schuren - polijsten - primeren - fak, nog iets niet goed en ga zo maar door.

Vandaar ook: als ik iets makkelijks wil bouwen, neem ik een tankje ;-)

Laat deze commentaren géén ontmoediging zijn: vandaag heb ik één van m'n kinderen aan een zeer oude Revell P-51 op 1/72 laten werken met putty en mes om de naden aan te pakken. Al doende leert men. Zelfs de meest doorwinterde modelbouwer zal in zijn eigen werk nog iets zien dat beter kon...

_________________
als ik iets makkelijk wil bouwen, neem ik een tankje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jul, 2021 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
tsjopper bob schreef:

Wat mij opvalt, met name op de laatste foto is dat er nog flinke lijmnaden zichtbaar zijn. Het is verstandig om die eerst aan te pakken, vlak maken (schuren, plamuren) voordat je aan de paintjob begint. Hoe meer modellen je bouwt, hoe kritischer je gaat worden. Door op tijd foto's te plaatsen, zullen ander bouwers dit wellicht ook opvallen en je op tijd waarschuwen om dit even aan te pakken. Je modellen worden er dan nog veel strakker mee.

René



Is het onbegonnen werk om hier nog wat aan te doen?
Ik kan misschien de verf ter plekke wegschuren en dan met Tamiya extra thin bijvoorbeeld (Heb ergens gezien dat dat ook word gebruikt voor het opvullen van kleine kieren) en dan proberen er het beste ervan te maken?
Of kan ik het beter zo laten wat het is. Ik heb zelf wel Revell plamuur maar dat laat zich niet zo fijn bewerken na mijn mening.

Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jul, 2021 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 mei, 2008 16:23 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Robbin schreef:
tsjopper bob schreef:

Wat mij opvalt, met name op de laatste foto is dat er nog flinke lijmnaden zichtbaar zijn. Het is verstandig om die eerst aan te pakken, vlak maken (schuren, plamuren) voordat je aan de paintjob begint. Hoe meer modellen je bouwt, hoe kritischer je gaat worden. Door op tijd foto's te plaatsen, zullen ander bouwers dit wellicht ook opvallen en je op tijd waarschuwen om dit even aan te pakken. Je modellen worden er dan nog veel strakker mee.

René



Is het onbegonnen werk om hier nog wat aan te doen?
Ik kan misschien de verf ter plekke wegschuren en dan met Tamiya extra thin bijvoorbeeld (Heb ergens gezien dat dat ook word gebruikt voor het opvullen van kleine kieren) en dan proberen er het beste ervan te maken?
Of kan ik het beter zo laten wat het is. Ik heb zelf wel Revell plamuur maar dat laat zich niet zo fijn bewerken na mijn mening.

Gr. Robbin


Je kan altijd correcties uitvoeren maar dit brengt uiteraard weer extra werk met zich mee.

Geen ervaring met de Revell putty, kan je deze niet verdunnen met bvb nagellakverwijdereraar en dan met borstel aanbrengen?

Zelf gebruik ik tamiya putty en sinds kort mr hobby Liquid putty, wat zeer verdunde putty is die opdroogt en waarbij je residue opkuist met alcohol.

_________________
als ik iets makkelijk wil bouwen, neem ik een tankje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jul, 2021 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Hoi Robbin,

Voor naden gebruik ik meestal Zap-a-Gap (seconden lijm). Wachten tot het goed droog is (niet te lang, hoe langer hoe harder dat spul wordt), schuren met een schuur stick of pad (gewoon rustig 1 richting op schuren, dus niet heen en weer, met de curve mee als dat er is). Daarna zelfde met een wat minder grove schuur stick. Daarna met een polijst stick. Houdt de naad tegen het licht. Als je een egaal licht lijntje ziet en het goed voelt met je nagel dan is de naad weg. Soms zie je een zwart lijntje op de plek van de naad, maar dat is juist goed.

Een ander favoriet middle van mij is Mr. Dissolved Putty. Zoals de vorige spreker zei, opsmeren en dan met een wattenstaafje met alcohol restant verwijderen. Je kan het natuurlijk ook ergens neerkwakken waar nodig is (bijv op een ejector pin mark). Dit spul krimpt, dus hou daar rekening mee. Is erg goed te schuren nadat het is opgedroogd en je krijgt een mooi verloop.

Ander middel is Vallejo putty dat weer goed te verwerken is met water. Dus in een naadje smeren en met water afhalen. Is niet zo robuust als de vorige 2 middeltjes, dus ik gebruik het voor de wat kleinere naadjes. Ik gebruik het eigenlijk niet zo vaak.

Over Revell putty. Ik heb het in het verleden verdund met de Revell lijm. Werkte wel ok-ish, maar stinkt enorm. Als je dit gaat doen eerst even op een scrap stukje plastic uitproberen.

Ow ja favoriete tool voor het aanbrengen is een cocktail stokje :)

Succes! Begin is al goed.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jul, 2021 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Robbin schreef:
Is het onbegonnen werk om hier nog wat aan te doen? Ik kan misschien de verf ter plekke wegschuren en dan met Tamiya extra thin bijvoorbeeld


De ene naad en oneffenheid is de andere niet. Op je laatste foto zie je duidelijk dat een helft van de gondel uitsteekt t.o.v. de andere helft. Wellicht is het aan de andere zijde van de gondel net andersom. Die oneffenheden zijn veel lastiger om aan te pakken.

Tamiya extra thin is zoals de naam zegt, extra dun. Het heeft een capillaire werking en trekt in de naad om zo het plastic aan elkaar te verlijmen. Overtollig lijm vervluchtigd en vult dus slecht je naden. Grote (romp)helften lijm ik met (Revell) lijm uit een tube. Die is lekker dik en vult zo al grote delen van de naad. Mocht er dan toch nog een naadje zijn, dan vul ik die met plamuur (alabastine autoplamuur of Vallejo putty).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jul, 2021 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 182
Woonplaats: Lichtenvoorde
FooFighter schreef:
Hoi Robbin,



Over Revell putty. Ik heb het in het verleden verdund met de Revell lijm. Werkte wel ok-ish, maar stinkt enorm. Als je dit gaat doen eerst even op een scrap stukje plastic uitproberen.

Ow ja favoriete tool voor het aanbrengen is een cocktail stokje :)

Succes! Begin is al goed.


Dat dit plamuurmuddel te verdunnen is met Revell lijm wist ik niet. Ik zal het eens uitproberen op een stukje afval.

tsjopper bob schreef:
Robbin schreef:
Is het onbegonnen werk om hier nog wat aan te doen? Ik kan misschien de verf ter plekke wegschuren en dan met Tamiya extra thin bijvoorbeeld


De ene naad en oneffenheid is de andere niet. Op je laatste foto zie je duidelijk dat een helft van de gondel uitsteekt t.o.v. de andere helft. Wellicht is het aan de andere zijde van de gondel net andersom. Die oneffenheden zijn veel lastiger om aan te pakken.

Mocht er dan toch nog een naadje zijn, dan vul ik die met plamuur (alabastine autoplamuur of Vallejo putty).

René


Dat komt goed uit dat de meeste bouwmarkten alabastine plamuur in het assortiment hebben. Binnen kort maar eens wat halen.

Bedankt voor alle tips.

Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement