Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hi Robbin,

Net als Marco ben ik ook nog lerende hoor dus ook ik weet niet alles. Wel kan ik mijn ervaringen met je delen en daar was mijn vorige bericht op gebaseerd. Ik sluit me verder aan bij Marcos verhaal verder, maar zal je losse vragen nog even beantwoorden.

Robbin schreef:
Dus aangezien ik (nog niet) beschik over een afzuigkap, is het dus het beste om dan te airbrushen met verf op acrylbasis?

Ja, dat zou ik wel doen. Dat stinkt minder. Of het minder slecht voor je gezondheid is weet ik dan weer niet. Zorg in ieder geval voor voldoende ventilatie. Misschien heb je een garage of schuur en probeer het daar dan uit. Houd er rekening mee dat niet alle verf op je model komt en de rest dus in de lucht rond zweeft en overal kan neervallen.

Robbin schreef:
Als je dus acryl brushed, kun je dan nog wel een acryl washje aanbrengen, of moet je nu dus juist omschakelen naar verf op oliebasis?

Even voor de duidelijkheid, met "brushed" bedoel je airbrushen? Misschien om verdere verwarring te voorkomen is het makkelijker om "spuiten" of "airbrushen" te gebruiken aangezien "brushen" vrij vertaald gewoon verven betekent.

Voor een wash raad ik je altijd aan om het tegenovergestelde van de onderlaag te gebruiken. Dus als je onderlaag acryl is, gebruik dan een wash op oliebasis en als je onderlaag een oliegedragen verf is, dan zou ik een wash op basis van water/alcohol te gebruiken. Wat ik zelf vaak doe als mijn model gespoten is met een enamelverf, is er vervolgens een glanslak op basis van water/alcohol eroverheen spuiten en als dat droog is met olieverf washes en verwering aanbrengen. Hiermee heb je dus een olie-water-olie opbouw.

Robbin schreef:

Wat ik vaak zie, is dat een model voor het airbrushen in de primer gezet word; kun je die spuitbussen (van bijv. Revell grundierungsfarbe) of moet je deze ook met een airbrush aanbrengen (van spuitbus in bekertje gieten en dan in die beker van de airbrush doen?

Je kan gewoon die spuitbus gebruiken. Echter is dat voor kleine onderdelen een beetje een overkill aangezien de meeste verf naast je onderdelen komt. Zelf gebruik ik de spuitbussen van Revell, Tamiya en Humbrol.

Robbin schreef:

En kun je ook een blanke laklaag aanbrengen op acrylverf, of is dit water en vuur?

Op zich wel, maar probeer het wel eerst even uit als je met een nieuw product werkt. Het onderstaande plaatje is het resultaat van Gunze GX blanke lak op een Model Master enamel verflaag. Aldoende leert men...
photo 532399
Overigens heb ik het vervolgens wat opgeschuurd, zodat het oppervlak weer mooi straks was en daarna nog een keer enamelverf eroverheen gespoten en dan nog een keer dezelfde Gunze lak eroverheen. Nu in een wat minder dikke laag en daarmee was het probleem opgelost.

Tot slot wil ik ook nogmaals benadrukken wat Marco ook al zei, gewoon doen en oefenen.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
FokkerFan schreef:

Misschien heb je een garage of schuur en probeer het daar dan uit. Houd er rekening mee dat niet alle verf op je model komt en de rest dus in de lucht rond zweeft en overal kan neervallen.


Bedankt voor de tips.
Ik heb wel een klein schuurtje achter t huis, maar de werkbank die daarin staat is eigenlijk te ondiep om er een spuitcabine oid op te zetten. Daarnaast is t daar in de winter net zo koud als buiten. En als ik zo t forum nagezocht denk te hebben is de verflaag bij t drogen en opbrengen gebaat bij een kamertemperatuur?
Ik wil in eerste instantie dus gewoon aan de keukentafel spuiten. Ik kan wel de deur maar buiten los zetten; nog even zien hoe en wat.

FokkerFan schreef:
Even voor de duidelijkheid, met "brushed" bedoel je airbrushen? Misschien om verdere verwarring te voorkomen is het makkelijker om "spuiten" of "airbrushen" te gebruiken aangezien "brushen" vrij vertaald gewoon verven betekent.

Voor een wash raad ik je altijd aan om het tegenovergestelde van de onderlaag te gebruiken. Dus als je onderlaag acryl is, gebruik dan een wash op oliebasis en als je onderlaag een oliegedragen verf is, dan zou ik een wash op basis van water/alcohol te gebruiken. Wat ik zelf vaak doe als mijn model gespoten is met een enamelverf, is er vervolgens een glanslak op basis van water/alcohol eroverheen spuiten en als dat droog is met olieverf washes en verwering aanbrengen. Hiermee heb je dus een olie-water-olie opbouw.
Tot slot wil ik ook nogmaals benadrukken wat Marco ook al zei, gewoon doen en oefenen.

Groetjes, Ingmar


Met brushes bedoel ik inderdaad airbrushen.
Oké, dus als je een primer gebruikt op acryl basis, dan is dus je eerste laag daarna sowieso op enamel basis, en voor de rest dustelkens om en om.

Bedankt voor de tips.

Groetjes Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hi Robbin,

Na een acryl primer kan je prima ook een acryl laklaag aanbrengen. Het gaat enkel om de wash die van het "andere soort" moet zijn. Qua temperatuur kan het nu nog prima buiten, maar in de winter zou ik het inderdaad op kamertemperatuur doen.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement