Beste brouwers,
Hierbij een compleet bouwverslag van mijn laatste bouwsel. Ik had(heb) wat problemen met mijn internet, waardoor ik alles eerst moest opsparen.
In ieder geval, kan ik gelukkig hier weer wat plaatsen.
Het verhaal begint eigenlijk al in begin 2014, toen ik de Fokker D.XI gebouwd heb. Zie linkje :
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=41827Ik had al voorzien, dat ik ook nog eens de Amerikaanse uitvoering zou bouwen, dus had ik al gelijk een tweede romp gebouwd.
Eindelijk is het er dan toch van gekomen, om dit model te bouwen. Wat losse eindjes opruimen, zullen we maar zeggen. Het rompje heb ik goed afgestoft en toen heb ik eerst maar wat documentatie verzameld.
Aan de hand hiervan, heb ik de maatschets van de D.XI aangepast.
Een stukje geschiedenis, de Amerikaanse Army Air Force had drie exemplaren besteld, allen met een Curtiss D-12 motor en een gewijzigd onderstel.
Zie verder :
https://www.fokker-history.com/d-xiHet eerste toestel had een houten vleugel, de tweede en derde met linnen beklede vleugels. Aangezien de houten vleugel makkelijker te maken was, heb ik dus voor het eerste exemplaar gekozen.
Ook was ik van plan, de boven vleugel niet uit een houten plankje te maken, maar bij wijze van experiment, de boven vleugel uit dun plastic sheet met spanten op te bouwen. Dit voor latere projecten( hoop ik
)
Ik ben dus eerst maar begonnen, de maatschets aan te passen voor de nieuwe motor.
Het begin; de romp bekleed met dun plaat: hierna is het cockpit interieur opgebouwd.
De motor is weer vervaardigd uit een blokje hout. Hierop heb ik, met wat stukjes plastic en veel plamuur, twee cylinderblokken aangebracht.
Verder met de bouw van de vleugel, dit was wel veel uitdokteren, om alles goed te krijgen, vooral de overloop van een recht middenstuk en twee taps toelopende buitendelen, met wat negatieve V-stelling, allemaal best lastig. Ook het maken en plaatsen van de spanten, was een aardige puzzel. Maar het resultaat is redelijk goed gelukt en ik heb er weer veel van geleerd.
Na de bouw van de vleugel, heb ik eerst het voorste deel van de neus met aluminium tape bekleed en met de Dremmel bewerkt om een soort hamerslag effect te bereiken.
De volgende stap was, het maken van de staartvlakken en de rolroeren. Deze wilde ik ook eerst uit dun plaat maken, maar dat werd niks. Het is haast niet mogelijk, het materiaal zo dun te vijlen om een dunne achter rand te krijgen. Dus hier maar weer de oude bouwwijze toegepast en alles uit dikker plaat in profiel gevijld.
Het houten ondervleugeltje aanbrengen, was een routine klusje.
Omdat ik er nu nog makkelijk bij kon, heb ik gelijk twee radiator blokken gemaakt en op de romp gelijmd
Toen kwam weer de tricky part, de vleugel op de romp-stijlen aanbrengen. Ook hier heb ik weer de beproefde methode toegepast door het model onderste boven op de vleugel te lijmen. Hier moest het ook wel in twee keer, de stijlen had ik in eerste instantie wat te lang gehouden, waarddoor de vleugel te hoog op de romp zat.
Zodra alles een beetje gedroogd was, heb ik de grote V-stijlen tussen de vleugels vastgelijmd. Zodoende was alles nu stabiel.
De volgende lastige stap, vormde het onderstel. Gelukkig vond ik een goede foto, van het toestel in aanbouw. Hierop kon ik goed zien, hoe het alles in elkaar zat. Dit heb ik maar zo goed mogelijk nagemaakt. Ik had eerst twee wielen gemaakt van een schijfje plaat, in model gevijld met een gleufje voor de band. Ik heb een doosje met verschillende rubberen afsluit ringen, maar helaas viel het bandje wel erg iel uit. Gelukkig had ik nog wat wielen in de spare- box. Die pasten beter.
Na het aanbrengen van de grote hoofdsteun, en die vele uitlaatjes (24 !! ), was het model klaar voor de kleurtjes:
De fabricage propeller was ook nog een ding, de spinner moest ik nieuw maken, best lastig om het goede profiel erin te krijgen. Ook de propeller bladen zijn altijd lastig, ze lopen alle kanten op.
Het schilderwerk was eigenlijk simpel; alles in Humbrol Satin Nr. 163 ( het oude TX-1) geloof ik. De decals waren ook wel een puntje. De roundels had ik nog wel in voorraad, maar de opschriften op de romp en staart moest ik eerst uittekenen in Paint en uitprinten op mijn PC.
Maar na deze laatste klus en het aanbrengen van allerlei kleine piefjes en pafjes, roerkabels, hevels etc. was het model eindelijk klaar.
Hier de eindfoto's:
Het leek een eenvoudige bouwklus, maar dat viel mooi tegen, de nodige onderdelen, heb ik toch wel twee of meer keren moeten maken, voordat ze naar mijn zin waren.
Maar om positief te eindigen, ik heb weer veel geleerd hoe een vleugel uit dun plaat te maken. Maar het blijft een kwestie van veel oefenen en ervaring opdoen...
Ik hoop, dat jullie wat hadden aan het verslag,
Met vr.gr.
JohnH