Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jun, 2021 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Beste brouwers,

Hierbij een compleet bouwverslag van mijn laatste bouwsel. Ik had(heb) wat problemen met mijn internet, waardoor ik alles eerst moest opsparen.
In ieder geval, kan ik gelukkig hier weer wat plaatsen.

Het verhaal begint eigenlijk al in begin 2014, toen ik de Fokker D.XI gebouwd heb. Zie linkje : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=41827
Ik had al voorzien, dat ik ook nog eens de Amerikaanse uitvoering zou bouwen, dus had ik al gelijk een tweede romp gebouwd.

Eindelijk is het er dan toch van gekomen, om dit model te bouwen. Wat losse eindjes opruimen, zullen we maar zeggen. Het rompje heb ik goed afgestoft en toen heb ik eerst maar wat documentatie verzameld.
Aan de hand hiervan, heb ik de maatschets van de D.XI aangepast.

Een stukje geschiedenis, de Amerikaanse Army Air Force had drie exemplaren besteld, allen met een Curtiss D-12 motor en een gewijzigd onderstel.
Zie verder : https://www.fokker-history.com/d-xi

Het eerste toestel had een houten vleugel, de tweede en derde met linnen beklede vleugels. Aangezien de houten vleugel makkelijker te maken was, heb ik dus voor het eerste exemplaar gekozen.
Ook was ik van plan, de boven vleugel niet uit een houten plankje te maken, maar bij wijze van experiment, de boven vleugel uit dun plastic sheet met spanten op te bouwen. Dit voor latere projecten( hoop ik :-))

Ik ben dus eerst maar begonnen, de maatschets aan te passen voor de nieuwe motor.

photo 538923

Het begin; de romp bekleed met dun plaat: hierna is het cockpit interieur opgebouwd.

photo 538897

De motor is weer vervaardigd uit een blokje hout. Hierop heb ik, met wat stukjes plastic en veel plamuur, twee cylinderblokken aangebracht.


photo 538898

Verder met de bouw van de vleugel, dit was wel veel uitdokteren, om alles goed te krijgen, vooral de overloop van een recht middenstuk en twee taps toelopende buitendelen, met wat negatieve V-stelling, allemaal best lastig. Ook het maken en plaatsen van de spanten, was een aardige puzzel. Maar het resultaat is redelijk goed gelukt en ik heb er weer veel van geleerd.

photo 538900

Na de bouw van de vleugel, heb ik eerst het voorste deel van de neus met aluminium tape bekleed en met de Dremmel bewerkt om een soort hamerslag effect te bereiken.

De volgende stap was, het maken van de staartvlakken en de rolroeren. Deze wilde ik ook eerst uit dun plaat maken, maar dat werd niks. Het is haast niet mogelijk, het materiaal zo dun te vijlen om een dunne achter rand te krijgen. Dus hier maar weer de oude bouwwijze toegepast en alles uit dikker plaat in profiel gevijld.
Het houten ondervleugeltje aanbrengen, was een routine klusje.
Omdat ik er nu nog makkelijk bij kon, heb ik gelijk twee radiator blokken gemaakt en op de romp gelijmd

Toen kwam weer de tricky part, de vleugel op de romp-stijlen aanbrengen. Ook hier heb ik weer de beproefde methode toegepast door het model onderste boven op de vleugel te lijmen. Hier moest het ook wel in twee keer, de stijlen had ik in eerste instantie wat te lang gehouden, waarddoor de vleugel te hoog op de romp zat.

Zodra alles een beetje gedroogd was, heb ik de grote V-stijlen tussen de vleugels vastgelijmd. Zodoende was alles nu stabiel.

photo 538901

photo 538902

De volgende lastige stap, vormde het onderstel. Gelukkig vond ik een goede foto, van het toestel in aanbouw. Hierop kon ik goed zien, hoe het alles in elkaar zat. Dit heb ik maar zo goed mogelijk nagemaakt. Ik had eerst twee wielen gemaakt van een schijfje plaat, in model gevijld met een gleufje voor de band. Ik heb een doosje met verschillende rubberen afsluit ringen, maar helaas viel het bandje wel erg iel uit. Gelukkig had ik nog wat wielen in de spare- box. Die pasten beter.

photo 538903

photo 538904

photo 538905

Na het aanbrengen van de grote hoofdsteun, en die vele uitlaatjes (24 !! ), was het model klaar voor de kleurtjes:

photo 538906

photo 538907

photo 538908

photo 538909

photo 538910

De fabricage propeller was ook nog een ding, de spinner moest ik nieuw maken, best lastig om het goede profiel erin te krijgen. Ook de propeller bladen zijn altijd lastig, ze lopen alle kanten op.

Het schilderwerk was eigenlijk simpel; alles in Humbrol Satin Nr. 163 ( het oude TX-1) geloof ik. De decals waren ook wel een puntje. De roundels had ik nog wel in voorraad, maar de opschriften op de romp en staart moest ik eerst uittekenen in Paint en uitprinten op mijn PC.
Maar na deze laatste klus en het aanbrengen van allerlei kleine piefjes en pafjes, roerkabels, hevels etc. was het model eindelijk klaar.

Hier de eindfoto's:

photo 538911

photo 538912

photo 538913

photo 538914

photo 538915

photo 538916

photo 538917

photo 538918

photo 538919

photo 538920

photo 538921

photo 538922

Het leek een eenvoudige bouwklus, maar dat viel mooi tegen, de nodige onderdelen, heb ik toch wel twee of meer keren moeten maken, voordat ze naar mijn zin waren.
Maar om positief te eindigen, ik heb weer veel geleerd hoe een vleugel uit dun plaat te maken. Maar het blijft een kwestie van veel oefenen en ervaring opdoen... :lol:
Ik hoop, dat jullie wat hadden aan het verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Mooi uitgebreid verslag weer :brouw:
altijd mooi om te zien, scratch modelbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik ben je scratch-kunsten gewoon al bijna gewend, maar dat geslagen aluminium vind ik bijzonder mooi gelukt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi modsel weer, John :brouw: . Is je Internet weer hersteld?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Beste mensen bedankt voor jullie complimenten ! :brouw:

Nee Rob, helaas het spul werkt maar gedeeltelijk, Internet werkt gelukkig wel, maar ik heb geen E-mail. Ook voor de vaste telefoon heb ik geen verbinding. Ik ben het aardig zat, dus na het weekend maar een andere provider opzoeken. :roll:

Intussen begonnen aan een bouwdoos, ja, ja, een oud, stoffig doosje van Roden, wel een mooi model : de RAF B.E.2c in 1/48. Kan ik me heerlijk uitleven op de spandraden... :lol:
Jullie gaan het zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat aluminium ziet er heel goed uit. Ik vind dit wel een heel leuk vliegtuig maar die onderste vleugel is toch wel heel klein. Ik vind dit weer een geslaagd model model geworden John.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt Ferry voor je reactie. :D

Ja, dat onder vleugeltje is in verhouding wel klein, maar toch schijnt het goed voldaan te hebben, kijk maar naar de succesvolle C-V versies.
Voor zover mijn kennis reikt, gaat het bij het ontwerpen altijd om een goede combinatie te vinden in b.v. weerstand, liftvermogen en wendbaarheid. Ongetwijfeld spelen er nog andere dingen mee, maar daar weet ik te weinig van.

Maar ik heb er gewoon veel plezier in deze mooie Fokkers te bouwen.. :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2021 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Wat leuk om elke keer weer een minder bekende Fokker-variant gebouwd te zien worden.
Prachtig resultaat hoor.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2021 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt David :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Als je de foto's ziet, lijkt het zo simpel.
Maar ik doe het je niet na.
Leuk om een keer een Fokker in de kleuren van de Amerikaanse luchtmacht te zien.
Gefeliciteerd met een prachtig eindresultaat.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement