Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
'Got my mojo back' kunnen we wel zeggen. Zit je op een avond door de doos spare decals te spitten op zoek naar een paar leuke decals om een BAe Hawk op te leuken (zie fotogalerij) en dan stuit je, naast inderdeed die ouwe Matchbox decals op een klein velletje met swastika's, een paar huppelende knollen en een registratie FR-110. Onderaan staat 'Fokker D.XXI Made in Turkey'. Verhip, die kit staat in een donker hoekje achteraan in de vitrine. Velletje uit de doos en eens in de dozen spare materialen (overgebleven sprues) gaan snuffelen en verdomd....kiek toch an wa'k nou vind: een complete ski en een staartslof.

photo 538277

Idéééétje!!

photo 538285
(credits naar de originele tekenaar, ik heb geen bronvermelding)

Dus, vitrine open en de D.XXI opgescharreld en die stond er zo bij:

photo 538278

photo 538276

Dertig jaar stof en ellende (en de propeller is foetsie), maar niets wat deze krachtpatser...

photo 538286

... tegenhoudt om dat wat op te frissen. En na een badje Mr. Muscle ovenreiniger hadden we een kale boel

photo 538279

En toen hadden we nog één probleem, en dat was het feit dat ik maar één ski had en naar aan 100% zekerheid grenzende waarschijnlijkheid monteerden die Finnen er onder elke vleugel één, duzzz kwam ik wat tekort. Niet getreurd, Milliput to the resucue...

photo 538283

en met behulp van wat 'Blue Stuff', een bak kokend water en die twee deeltjes maakte ik fluks een paar malletjes. Beetje Milliput kneden en in die malletjes proppen, uit laten harden en hoppa:

photo 538284

De oplettende kijkbuiskoter ziet dat ik voor elke ski een origineel stukkie plastic heb gecombineerd met een gekopieerd deel. Wrom? Het originele deel helpt mij het gekopieerde deel te vormen en zodoende heb ik straks twee identieke onderdelen in plaats van één fraaie ski en een tsja..... iets dat er op zou moeten lijken. :roll:

Eén ski had weinig nabewerking nodig, maar de tweede bleek wat minder goed gekopieerd te zijn. Stripje styreen er onder (en inmiddels ook wat Alabastine snelplamuur dat nu aan het uitharden is) en het lijkt er wat meer op.

photo 538281

photo 538280

Effies kijken hoe het staat:

photo 538282

Mooi man. Moet goed komen toch? Nu weer verder met wat anders en dat zullen jullie te zijner tijd ook wel hier zien verschijnen.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk, jolijt met oude kits.
Een oud kitje kan je inderdaad altijd nog ombouwen tot een splinternieuwe variant :)

Ik hoop wel dat die decals er fatsoenlijk afkomen. :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Recicling, lekker modern :)

En een leuk onderwerp. Die Finnen hebben toch wel laten zien wat je met een D21 kunt doen. Ingenieuze oplossing met die ski's. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Slim opgelost met die ski's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 22:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Briljant idee met die ski's!

Nu je toch bezig bent: neem je meteen die leading edges even mee? Ik zie een naad over de hele breedte.

Ik heb deze kit ook ooit gebouwd en zie dat bij die van jou ook de decalfilm rond de driehoeken en de muizen zichtbaar is. Is dat nog weg te snijden?

Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk inderdaad om zo'n oude kit aan te pakken.

Wellicht een tip voor alle bouwers die geen stash hebben ...... :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Trajanus schreef:
Nu je toch bezig bent: neem je meteen die leading edges even mee? Ik zie een naad over de hele breedte.
Wees niet bang Jan, die naad had ik al gezien en is inmiddels verdwenen.

Trajanus schreef:
Ik heb deze kit ook ooit gebouwd en zie dat bij die van jou ook de decalfilm rond de driehoeken en de muizen zichtbaar is. Is dat nog weg te snijden?
Wees wederom niet bang! :mrgreen: Die decalfilm is volledig verdwenen zoals op de zesde foto te zien is. Sterker nog: alle decals evenals de verf zijn verdwenen. Ik ga er een Fin van maken. Vraag mij wel af of die witte muizen en 'schoenen met punten' uit de kit kwamen of uit de IPMS set afkomstig zijn.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Eén van de nadeeltjes van Corona is dat je nachtrust overhoop ligt. Nu slaap ik de laatste dagen al een stuk beter, maar om een uur of zes in de ochtend heb ik het wel gehad in mijn nest. En wat doe je dan op een een grauwe zondagochtend? Nou, bijvoorbeeld rommelen aan een modelekke.

Cockpit is een beetje opgeleukt met wat styreen (de zetel voor mijnheer piloot komt er nog in, die heb ik gejat uit een MPM kit :D ) en rondom zijn er wat paneellijnen ingegraveerd. Als later een sproeibeurt primer zal zijn aangebracht kan ik zien of daar nog wat verbeterd dan wel weggewerkt moet worden. Op foto's zag ik dat de Finnen op de rechtervleugel een landingslicht hadden, dus moest ie er ook maar hier op. Daarbij heb ik de opening van de cowling wat geruimd. Die oogde nogal smal en smoelt nu een stuk beter, zodat ik ook nog aan de bak mag om het motorblok van wat detail te voorzien.

Na een walk around zo hier en daar nog wat Mr. Surfacer 500 aangebracht om wat deukjes, kieren en miskleunen weg te werken. Dit is nu aan het drogen/uitharden en later gaat daar nog een schuurpapiertje overheen. Ook de ski's zijn nog niet helemaal naar mijn zin.

Anyway, Sunday morning shots:

photo 538418

photo 538419

photo 538420

photo 538421

Prettige Pinksterdagen allemaal!

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nou. nou, eerst hoor je maanden (jaren?) niks van triple P en nu spamt hij het hele forum vol :wink: .
Zonder dollen, leuk om te merken dat je er weer zin in hebt! Leuk detail toegevoegd in de cockpit en de ski's zien er uiteindelijk ook goed uit, ik had even mijn twijfels, maar het is helemaal goed gekomen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 0:46 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk om deze kit weer voorbij te zien komen, je maakt er wat moois van!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement