Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Tijd voor een aanvulling van mijn Fokker verzameling! Dit voorjaar werd de Fokker G-1 van Mikro Mir in de schaal 1/72 uitgebracht. Dit is eigenlijk gewoon een verkleining van hun 1/48 uitvoering. Omdat ik de Fokker G-1 een prachtig vliegtuig vind, snel gekocht en kijken hoe hij te bouwen is!

photo 538094
foto airoforum

Even wat korte info over de G-1 (bron Wikepedia)
De Fokker G.I, bijgenaamd Jachtkruiser, was een aanvalsjager die in 1934 werd ontworpen Het ontwerp was bijzonder door het gebruik van dubbele staartbomen; tevens het kenmerk van de jachtkruiser.
Bij de fabricage van het toestel was gebruikgemaakt van een houtconstructie voor de vleugel en het middenstuk van de romp. De vleugel en het middenstuk vormden een geheel. Het voorstuk van de romp was een staalconstructie en de neus en de beide staartbomen waren van aluminium.
Er zijn twee versies gebouwd met verschillende motoren, de G.I Mercury en de G.I Wasp. De bewapening bestond uit acht machinegeweren voor de G.I-versie met de Mercury-motoren of vier machinegeweren voor de G.I-versie met de Wasp-motoren; deze waren vast gemonteerd in de neus.
Beide versies waren voorzien van een draaibare geschutskoepel aan de achterzijde. Deze was van extra dik perspex, gevat in een geraamte van duraluminium. Het machinegeweer kon door een opening naar buiten worden gestoken; hiervoor waren over de hele lengte van de koepel naar binnen scharnierende kleppen aangebracht. In noodgevallen kon het hele doorzichtige achterstuk worden afgeworpen, om het vliegtuig snel met parachutes te kunnen verlaten.
Het Wapen der Militaire Luchtvaart bestelde 36 stuks met Bristol Mercury-motoren van 830 pk elk. Deze werden vlak voor de Duitse inval afgeleverd maar slechts 23 waren direct inzetbaar.
Duitsland maakte in 1940 een aantal G.I's buit die tijdens de oorlog werden ingezet voor training van bemanningen voor onder andere de Duitse tweemotorige Messerschmitt Bf 110.

photo 538087

De Mikro Mir doos en inhoud
photo 538088

photo 538090

photo 538091

Mikro Mir is een firma die bouwdozen van leuke vliegtuigen en helikopters maakt, een beetje in de short run sfeer. Dit wil zeggen over het algemeen netjes gegoten en compleet geleverd met pe fret, decals, afplaksetje voor glasdelen en 3D!!! decals voor instrumentenpanelen ed. Als je de sprues zo bekijkt ziet het er wel goed uit. Alle delen moet je wel kritisch bekijken en wat bewerken om straks bij montage goed passend te krijgen. Ook zitten er heel veel miniscule delen bij vooral voor de opbouw van de cockpit en romp. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gewoon verkleinen van de originele sprues. Ik zag dat de G-1 alhoewel geliefd, nog niet veel gebouwd is, een paar 1/48 modellen gezien maar verder weinig referenties. Er was wat met de kitdecals geloof ik, maar denk niet direct om de dutchdecal set aan te schaffen. Had dit voor mijn Valom TV wel gedaan destijds, maar de kwaliteit daarvan viel tegen en ook niet goedkoop :roll: Misschien zijn hier ook bouwers die nog wat tips kunnen geven. Bijvoorbeeld de kleuren. Voor de buitenkant heb ik nog een mooie Hataka set liggen, dus dat komt wel goed ,maar op de bouwbeschrijving staat niets aangegeven wat betreft de interieur kleuren. Ook kom ik met de referentiefotos niet veel verder dan gewoon zwart? Tips zijn welkom.

Gelijk maar eens starten met de motordelen te verzamelen. Zij moeten goed ontdaan worden van aanhechtingspunten.
photo 538092

Ook begonnen met de cabine. Heel veel losse kleine deeltjes samenbouwen, mooie pe details hoor! Ik ga dat straks eerst spuiten ,dan pas de 3 d decals aanbrengen.
photo 538093


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op za 19 jun, 2021 21:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Benieuwd naar de bouw van deze. Lijkt me qua kwaliteit wel mee te vallen tot nu toe. Heb je die 1/48 ook gebouwd?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Leuk, de G1. Sneerlands Black Widow. Blijft een stoere kist. Leuk ook dat er die 3D decals bij zitten voor de cockpit. Is echt iets heel nieuws en ziet er best goed uit, mits goed geproduceerd. Ze moeten wel gewoon gelijmd worden maar ik ga ervan uit dat je dat al wist :D

Maak er wat moois van :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hoewel ik mij reken tot een echte 1:72-aanhang moet ik bekennen dat ik deze kit nog niet in huis heb. :oops: Wel de 1:48 en die is met de nodige aandacht goed te bouwen. Vooral de onderdelen goed opzuiveren van gietnaadjes. Grootste misser naast de decals vind ik de propellers, die lijken veel te iel.
Zo te zien is daar met de 1:72-versie niet veel aan verbeterd en dat is jammer.
Interieur is "Fokker Anodiseergrijs" ca. RAL 7001. Voor de 1:48-kit vond ik dat al vrij donker overkomen t.o.v. de foto's en voor een 1:72-kist zou ik zeker een lichter kleurtje grijs kiezen. b.v. meer richting RAL 7035.

Succes met deze beauty.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@silenoz, nee ik heb de 1/48 niet. Wel veel andere 1/72 fokkers zoals D21/23,TV. Deze past er dus mooi bij straks.
@klaas de bouwer, zijn toch gewoon soort decals die je in water moet leggen zoals die van merk Quinta stuidios?
@Paulus de boskabouter, ja alle onderdelen moeten gezuiverd worden en zeer complexe priegelmontages omdat alles gewoon verkleind is. props inderdaad wat slank van vorm, zal eens kijken of ergens nog andere heb..Bedankt voor de kleur nummers 8)

de opbouw van de cockpit vordert gestaag, zeer complexe opbouw uit losse delen.
photo 538160

photo 538161

Nu verder met landingsgestellen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Deze ligt vanzelfsprekend ook hier in de voorraad. Het is zo te zien een heel gepriegel, maar het ziet er mooi gedetailleerd uit.
Voor de propellers heb ik van SBS een setje Blenheim props gekocht, die zien er keurig uit. Voor wat betreft de decals, die zijn inderdaad niet goed. De breedte van de zwarte band was altijd 10 cm (1,4 mm in onze schaal), ongeacht de grootte van de driehoek. Bij de kit hebben de kleine driehoeken en de richtingsroeren een te smalle rand. Wel jammer dat ze dat gemist hebben, de kit is volgens mij met medewerking van de stichting "Fokker G.1" ontwikkeld.

Succes met de bouw, je hebt mijn volle aandacht!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 mei, 2021 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb deze ook liggen dus volg je verslag aandachtig!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 mei, 2021 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ah, er wordt weer eens een Reapertje gebouwd.
Wat veel onderdelen voor het interieur. Mooi gedetailleerd zo te zien.

Ik heb nog de oude 1/72 MPM G-1 in de stash, en daarnaast wel de nieuwe 1/48 variant.

Ben benieuwd hoe goed deze in elkaar valt. :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@Shake, de props zijn inderdaad wat slank qua vorm, toch zijn ze op referentiefoto's ook niet echt lomp of zo. Za eens kijken en vergelijken of ik nog wat in de sparebox kan vinden. Die decals kloppen inderdaad niet. Bij mijn Fokker TV heb ik ze gewoon gespoten en de randen met zwarte decalstrookjes gemaakt. De dutch decalsheet viel in stukken uiteen destijds want dragerfilm waarschijnlijk niet goed.
@David. Ja, wel mooi allemaal, maar wel erg veel mini deeltjes om wat mee op te bouwen en alles moet voorbewerkt worden want miniem flash en aanhechtingspunten moet je goed wegsnijden/vijlen anders past er niets van....

Wielbakken in elkaar gezet, raar er zit maar voor een zijde een pe plaatje bij. even kijken hoe je dat het minst opvallend monteert straks.
photo 538288

Ook paar rivets van klinknagels waar voorzijde vleugel mee vastgezet werd en straks ook de staartbomen. De rest was geloof ik bespannen hout.
photo 538289


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen, ziet er allemaal goed gedetailleerd uit. Volgens mij zitten je PE plaatjes er toch bij, in je openingspost (en ook in mijn exemplaar) is er een los fretje met 2 extra plaatjes.
Wat betreft de propellers, de bladen zien er goed uit, maar de spinner is aan de kleine kant en mist wat detail:

photo 538563

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement