Nog eens naar de foto's van de S.13 gekeken, en dan vallen je toch altijd weer dingetjes op. In de glazen neus bijvoorbeeld zit nog een console, te zien op een foto van de S.13 in de hangaar.
Uit styreen plaat en staf heb ik iets gefabriekt dat er op lijkt.
De motoren inmiddels zwart geschilderd en met gun metal gedrybrusht.
Het volgende wat me opviel waren de schroeven. Zo staan ze op de foto's:
En zo zitten ze in de doos:
Zowel het blad als de naaf zijn echt heel anders. Ik ben begonnen de maten maar eens te bepalen, ook met behulp van de Fokker tekening. Dat leidt tot het volgende: diameter prop 42 mm (model M = 40 mm), bladlengte 19 mm, stukje naaf dus 4 mm (M = 4,5 mm), blad breedte 3,9 mm (M = 3,4 mm), lengte parallelle deel van het blad 10,6 mm. En er zitten geen ronde schijfjes op de naaf. De bladdikte van de schroef in de doos is 0,8 mm.
Er wordt nog gezocht naar passende schroeven, maar voor het geval dat ben ik toch maar begonnen de schroeven in de doos aan te passen. Eerst een strip plaat van 4 mm breed en 1 mm dik dunner geschuurd tot 0,8 mm (duurt even), daarna van profiel voorzien (duurt iets korter). Vervolgens 11 mm van de punten van schroef afgezaagd, zoafdat nog 18 mm schoef over is. Dan twee stukjes "profiel" van 13 mm lang aan het centrale deel vastgelijmd met dikke secondelijm.
Op de juiste diameter inkorten en dan hebben we dit:
De schijfjes verwijderd van de naaf en de voorkant van de naaf rondgemaakt. Na een tijdje schuren een redelijk resultaat.
Ook meteen van 0,25 mm metaaldraad (wikkelen om een stukje staf en daarna de wikkelingen doorknippen) de ronde leiding (?) om de naaf heen gelegd. Nu de andere shroef nog.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.