Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Rustig aan Sjaak! Nog effe en hij is af. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Mooi onderwerp.

Heb je toevallig ook ergens een schema o.i.d. van hoe die vleugels opvouwen? Vouwt het achterste deel van de vleugel nou omhoog voordat ze naar achteren worden geklapt?

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Je hebt lekker de gang er in, Sjaak. En het ziet er allemaal weer keurig uit.
Ik heb wel wat met dit ding. Deze kit is wel weer typisch een gevalletje Special Hobby, zie ik. Compleet, met mooie overtuigende panellijnen en fijne details maar als je gaat bouwen moet je constant alert zijn.
Het tijdperk dat de cockpitkap te breed uitvalt en wielen te klein zijn, zou nu wel een keer achter ons mogen liggen.
Hoe zien de trailing edges er uit als de vleugel delen op elkaar zitten? Ouderwets dik of valt dat mee?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2021 7:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen en goed opgelost zo om de canopy te laten passen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2021 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Salamander schreef:
Heb je toevallig ook ergens een schema o.i.d. van hoe die vleugels opvouwen? Vouwt het achterste deel van de vleugel nou omhoog voordat ze naar achteren worden geklapt?
Niet direct voorhanden, ik had me al ruim voor de bouw voorgenomen geen opgevouwen vleugels te maken :mrgreen: . Het achterste deel van de vleugel wordt inderdaad eerst naar voren geklapt zodat er voldoende ruimte ontstaat om de rest van de vleugel dicht tegen de romp te brengen. Even googelen op "Fairey Barracuda wing fold" geeft een schat aan info, o.a. onderstaande foto.

photo 539017

Paulus de Boskabouwer schreef:
Je hebt lekker de gang er in, Sjaak. En het ziet er allemaal weer keurig uit.
Ik heb wel wat met dit ding. Deze kit is wel weer typisch een gevalletje Special Hobby, zie ik. Compleet, met mooie overtuigende panellijnen en fijne details maar als je gaat bouwen moet je constant alert zijn.
Het tijdperk dat de cockpitkap te breed uitvalt en wielen te klein zijn, zou nu wel een keer achter ons mogen liggen.
Hoe zien de trailing edges er uit als de vleugel delen op elkaar zitten? Ouderwets dik of valt dat mee?
Hoe het met de canopy zit weet ik niet precies, ik heb wat bouwverslagen bekeken op Britmodeller, maar daar had niemand er problemen mee. Aan de andere kant kan ik niet verklaren hoe ik een halve mm breedte kwijt ben geraakt. Van de pasvlakken van de romp heb ik alleen wat lichte flash weg moeten halen.Afbeelding
De trailing edges zijn een stuk beter dan van de ouderwetse Special Hobby, hier valt goed mee te leven.

photo 539016

Verder ben ik de afgelopen weken niet veel opgeschoten, de romp afgemaakt en geplamuurd, geschuurd en de panel lines hersteld.

photo 539018

photo 539019

Verder nog eens goed naar de flaps gekeken. In eerste instantie dacht ik dat dit net zo'n constructie was als van de Firefly, maar de Barracuda heeft iets veel eenvoudigers. De flaps draaien, gestuurd door één actuator op scharnieren alleen naar boven of beneden.

Afbeelding

De handleiding maakt niet erg duidelijk hoe je de flaps moet monteren, maar het lijkt erop dat ze in de groef van de flap moeten. Dat is in ieder geval niet correct, maar het lijmvlak is veel te klein om ze erbovenop te lijmen. Daarom heb ik ervoor gekozen ze met messing buis te monteren, de scharnieren op schaal namaken zag ik niet zitten.

Afbeelding

Nog 1 flap te gaan en dan kunnen de vleugels er bijna tegenaan.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie vorderingen hoor.
Special Hobby heet niet voor niets zo, is inderdaad heel speciaal :wink:
Inderdaad niet voor beginners.
Wat je laat zien, ziet er prima uit.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik zie dat ik al bijna 2 maanden geen vorderingen meer heb laten zien. Op een of andere manier had ik even geen zin meer om me met het forum bezig te houden.
Dat houdt echter niet in dat ik stil heb gezeten. Ik heb niet overal foto's van gemaakt, maar ik ben redelijk gevorderd.

Zo heb ik de vleugels en de horizontal stabilizers gemonteerd. Vervolgens de steunen in moeten korten, Special Hobby had deze behoorlijk te lang gemaakt.

photo 541494

photo 541492

De luchtinlaten voor de carburateurs opengemaakt.

photo 541495

photo 541497

En geconstateerd dat de linker inlaat wat materiaal mist.

photo 541496

Vervolgens met wat plamuur de boel gefatsoeneerd.

photo 541500

Een proefstukje gespoten omdat ik op Britmodeller een bouwer met hechtingsproblemen zag. Als de verf morgen droog is met een stuk tape de hechting maar eens testen.

photo 541498

Ook bij de radome kostte het wat moeite om deze netjes te plaatsen. Er moest wat materiaal verwijderd worden om het symmetrisch te krijgen en de aansluiting met de romp had wat plamuur nodig. Verder is dit hoe de flap moet komen te hangen, omdat het camouflagepatroon op de flaps doorloopt zal ik deze als laatste plaatsen.

photo 541499

De vacform canopy die Peter had gestuurd paste helaas toch niet, de bouw waar ik deze had zien gebruiken bleek bij nader inzien een geopende canopy te maken, niet goed opgelet :oops: .
Uiteindelijk de SH canopy met fijn schuurpapier ontdaan van de bultjes en weer helemaal glad gepolijst.
Dit is de huidige status, de eindstreep komt in zicht.

photo 541493

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Sjaak, fijn dat je een update post over deze bouw!

En geen probleem dat het wat langer geduurd heeft of dat je even geen zin had... heb net hetzelfde meegemaakt namelijk :wink:

Je hebt toch al wat extra werk gehad om deze kit mooi te maken, maar je trekt je goed uit de slag. De canopy ziet er zeer goed uit, en je plamuurwerk zeer verzorgd.

Komt goed! :brouw:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Beter vorderingen zonder posts dan geen vorderingen met posts, zou ik zeggen. :brouw:
Die hechtingsproblemen, Sjaak, waar zit dat 'm in? Normaal gesproken is een sopje o.i.d. wel voldoende. Nu niet?
Tja, die kleine gietfoutjes en passingsprobleempjes van shortrunkits blijven toch we een dingetje bij SpecialHobby maar je slaat je er goed doorheen.
Over shortrun gesproken, ik ben tussendoor begonnen aan de S-51 van LF Models: nou daar deugt vorm- en schaaltechnisch werkelijk niks van. Het is zo erg dat ik nu de ouwe Mach-kit afmaak; dat is ook een draak van een ding maar veel beter van vorm. De LF-kit wordt gekannibaliseerd voor wat leuke PE-deeltjes maar voor de rest gaat ie zo de kliko in.

Succes met spuiten van de FAA-kleurtjes. Misschien leuk om elkaars werk weer eens live te bewonderen?

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, weer een week en wat vorderingen verder.
Allereerst de hechting van de verf gecontroleerd en die blijkt inderdaad niet goed.

photo 541807

Paulus de Boskabouwer schreef:
Die hechtingsproblemen, Sjaak, waar zit dat 'm in? Normaal gesproken is een sopje o.i.d. wel voldoende. Nu niet?
Eigenlijk gebruik ik nooit een sopje, vanwege mijn vette vingers heeft dat niet veel zin van te voren. Wel neem ik het model altijd voor het spuiten af met spiritus, zo ook in dit geval. Deze test was eigenlijk omdat iemand op Britmodeller daar bij deze kit ook last van had. Wat de oorzaak is weet ik niet, wellicht teveel mould release agent gebruikt?

Daarna een testje gedaan met opschuren van het opppervlak en gespoten met wasbenzine verdunde verf, het andere vlak zonder opschuren, maar met verf verdund met thinner.

photo 541809

Beiden geven (gelukkig) een goede hechting. Omdat ik niet veel zin heb de hele kit zorgvuldig te schuren kies ik voor het verdunnen met thinner.

Verder de bomrekken in elkaar gezet, helaas was de mal wat verschoven. Dat zorgde voor het nodige herstelwerk.

photo 541810
photo 541811

En daarna de hele boel uitgelijnd onder de vleugel. Alles zit nog los omdat ze een ander kleurtje krijgen dan de onderkant van de vleugel.

photo 541812

Over kleurtjes gesproken, iemand enig idee voor de kleur van de spinner en de bomrekken? De rekken van de Swordfish waren van RVS, daar waren mooie kleurenfoto's van te vinden. Van de Barracuda zijn kleurenfoto's uiterst zeldzaam en het lijkt er sterk op dat de rekken zwart zijn met metaalkleurige bomschoenen.

photo 541806

Verder is de kleur van de spinner erg licht op onderstaande foto. Nu is deze bij een bijzonder laag en fel zonnetje genomen, zie ook de heel licht gekleurde radiateur. Ik ken van foto's toestellen met sky, extra dark sea grey en zwarte spinners, maar dit zegt me even niets. Ik denk niet dat iemand zo brutaal is geweest de spinner oranje te spuiten, de toestellen waren in bruikleen en ook niet voorzien van oranje driehoekjes. Ik denk (altijd gevaarlijk) dat dit dark slate grey is. Als niemand een goede suggestie heeft ga ik daarvoor.

photo 541808

Paulus de Boskabouwer schreef:
Misschien leuk om elkaars werk weer eens live te bewonderen?
PM inbound.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement