Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
De Dewoitine D.520 was een Frans jachtvliegtuig dat in 1940 in dienst kwam, vlak voor het begin van de tweede wereldoorlog.

De originele specificatie werd vastgelegd in 1936 voor een vliegtuig met een goede klimsnelheid en met als hoofdbewapening een 20mm kanon (die door de propellornaaf vuurde). Als motor werd gekozen voor een Hispano Suiza 12y lijnmotor, op dat moment iets minder krachtig dan de beschikbare Rolls-Royce Merlin of de Daimler Benz DB-601 motoren die beschikbaar waren, maar ook een heel stuk lichter was. Verder werden er nog 4 7.62mm machinegeweren toegevoegd in de vleugels. In tegenstelling tot de Morane-Saulnier 406 was deze wel opgewassen tegen de Messerschmitt, mede door de zwaardere bewapening, maar ook door de korte draaicirkel en betere manoeuvreerbaarheid, hoewel de Messerschmitt sneller was, en met zijn automatische slats een lagere stall-snelheid had. Uiteindelijk was het Duitse numerieke overwicht te groot. 

Na de verovering van Frankrijk werdt het type verder gebruikt door de Duitsers in de opleidings rol en tweedelijnstaken, en in 1942 werd de productie heropgestart voor iets meer dan 550 toestellen voor het Vichy-regime. Uiteindelijk werd het toestel ook door de Italiaanse en Bulgaarse luchtmacht gebruikt nadat de Duitsers het Vichy gebied bezetten, en deed het toestel ook dienst bij de vrije Fransen.

Het toestel was revolutionair in die zin dat het heel makkelijk was in onderhoud met heel veel inspectieluiken en heel snel te herladen was met munitie.

Uiteindelijk was het toestel tot 1953 in actieve dienst.

De kit zelf is van Hasegawa:
Afbeelding

en de onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik nog gebruik gemaakt van een Part updatesetje voor deze.
Afbeelding

De bouw ben ik begonnen met de cockit van Part; daar zitten een paar hele kleine deeltjes bij:
Afbeelding

die gestapeld dienen te worden:
Afbeelding

tot een torentje
Afbeelding

en dan nog een knop erbovenop
Afbeelding

Hier 1 zijde gesoldeerd
Afbeelding

Afbeelding

en de andere zijkant en de vloer
Afbeelding

De vizierinstallatie (4 delen): 
Afbeelding

en de stoel, nog eens kijken of ik deze een beetje doorhang kan geven
Afbeelding

Verder heb ik nog de flaps losgesneden met behulp van een microzaagje:
Afbeelding

en de binnenzijde van de verwijderde stukken opgevuld met styreen en in vorm geschuurd, alsook de binnenzijde van de vleugels uitgeschraapt.

hier in dryfit...
Afbeelding
Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Leuk, alweer iets heel anders. Ik hoor wel vaker dat solderen de beste methode is maar ik ben daar helemaal niet bedreven in. Bij mij zou alles onder het tin zitten. :lol:

Veel plezier met deze :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Solderen is wel gemakkelijker dan lijmen vind ik persoonlijk, maar dat is ook oefening. Om te vermijden teveel soldeer te gebruiken werk ik met kleine stukjes tin (eerst platknijpen, daarna afsnijden) zoals deze:

Afbeelding

Dus hele kleine stukjes. Indien teveel kan je nog steeds een beetje afschrapen/-vijlen voor je verder soldeert. Verder is een proper werkvlak (oppervlakken mooi maken met fijn schuurpapier of een glasvezelpen) en een goede flux (s-39 van Griffin, wel goed schoonmaken, deze vreet in op de duur) of van weller (reteduur) ook belangrijk

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dit kitje is vast een stuk beter dan die oude Heler / Smer ;)
Succes SIlenoz.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Die zijdes van PE zien er (eenmaal in elkaar) wel erg gaaf uit zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement