Soms komen er modellen op je pad welke nooit een schoonheidsprijs zullen gaan winnen, maar welke je maakt puur uit sentiment.
De onderstaande modellen vallen in deze range.
Het eerste model in deze duo bouw is de Aoshima F2A-2 Buffalo. Van alle 1/72 Buffalo modellen is deze naar mijn mening het slechts, dit vergeleken met de andere Buffalo modellen welke ik heb liggen; van MPM, Matchbox, Airfix, Revell.
Toen ik echter het model binnen kreeg, besloot ik het model toch te bouwen, want ik heb een zwak voor de Buffalo, daarom heb ik er ook nog een aantal liggen.
Het wordt een Brewster B339 van het ML-KNIL.
Hierbij een foto wat er nog was qua onderdelen:
Het tweede model is de Rare plane Vacforms Curtiss-Wright CW-21B.
Dit model bouw ik echt uit sentiment. Ik heb het MPM model ook liggen, maar toen ik het model op Marktplaats zag staan moest ik het hebben. Dit is namelijk het allereerste Vacu form model wat ik ooit had gemaakt. Deze heb ik in het verleden verkocht en nu wilde ik wel eens zien hoe ik het nu af zou brengen.
Opnieuw wordt het een kist van het ML-KNIL.
Het begin aan de 1/72 Aoshima F2A-2 Buffalo:
Te zien op bovenstaande overzichtsfoto is dat er een flap niet aanwezig was.
Deze heb ik nagemaakt, wel met pinnetjes, zodat deze ook kan bewegen.
Het volgende overzicht qua vleugels ontstaat dan. Te zien is ook dat ik een gat in de buik heb gemaakt voor het raampje. Deze was niet aanwezig in het model. De binnenkant van de delen zijn ook aluminium geverfd.
Wat ik leuk vond is dat Aoshima de mogelijkheid heeft gemaakt de wielen in te klappen. Hierdoor zijn de vleugels wel te dik. Dit heb ik geaccepteerd.
Kijkend naar de romp; deze is te lang (zie romp naast die van MPM) en de staart zat niet op de juiste plek. Deze heb ik er afgesneden. De romp is ook niet correct qua vorm en dikte. Dit heb ik zo gelaten.
Het glaswerk in de buik heb ik gemaakt van een stukje plastic en deze gebogen door te verhitten met een krultang. Vervolgens afgeplakt voor het simuleren van de beglazing.
Het interieur is gemaakt van verschillende stukjes plastic, spijkertje en een naald. Het model had in zijn geheel geen interieur.
Toen kon de romp dicht en heb ik met plastic en plamuur verhogingen gemaakt voor het cockpit glas, want deze zat veel te laag.
Toen de overige onderdelen erop. De stijlen op de beglazing klopte niet en deze heb ik verwijderd. Het glaswerk moet nog 1 keer gepoetst en glans gelakt worden (achterste cockpit delen zitten dus nog los). Je kan nu wel mooi door het vliegtuig heen kijken.
Ik had nog een propeller liggen en de spinner is gemaakt van een brandstoftank.
Dan de Rare plane Vacforms Curtiss-Wright CW-21B.
Dit is vooral snijden!
Vervolgens is er een basic cockpit interieur gemaakt en de wielbakken.
De wielbakken zijn uit de vleugel gesneden en vervolgens zijn de zijkanten hiervan gemaakt met stukjes plastic (de rechte delen) en een dopje van een mascara eyeliner van mijn vrouw.
Toen konden de delen op elkaar en is een begin gemaakt met het landingsgestel.
Ook te zien de 2 uitlaatjes gemaakt van een wattenstaafje.
En zo staan de heren er nu bij:
Bedankt voor de aandacht en tot de volgende update.
Dit zal gaan om het plaatsen van de laatste onderdelen voor de schilder klus.
Groet,