Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Soms komen er modellen op je pad welke nooit een schoonheidsprijs zullen gaan winnen, maar welke je maakt puur uit sentiment.
De onderstaande modellen vallen in deze range.

Het eerste model in deze duo bouw is de Aoshima F2A-2 Buffalo. Van alle 1/72 Buffalo modellen is deze naar mijn mening het slechts, dit vergeleken met de andere Buffalo modellen welke ik heb liggen; van MPM, Matchbox, Airfix, Revell.

Toen ik echter het model binnen kreeg, besloot ik het model toch te bouwen, want ik heb een zwak voor de Buffalo, daarom heb ik er ook nog een aantal liggen.
Het wordt een Brewster B339 van het ML-KNIL.

Hierbij een foto wat er nog was qua onderdelen:

photo 536850

Het tweede model is de Rare plane Vacforms Curtiss-Wright CW-21B.
Dit model bouw ik echt uit sentiment. Ik heb het MPM model ook liggen, maar toen ik het model op Marktplaats zag staan moest ik het hebben. Dit is namelijk het allereerste Vacu form model wat ik ooit had gemaakt. Deze heb ik in het verleden verkocht en nu wilde ik wel eens zien hoe ik het nu af zou brengen.
Opnieuw wordt het een kist van het ML-KNIL.

photo 536861

Het begin aan de 1/72 Aoshima F2A-2 Buffalo:

Te zien op bovenstaande overzichtsfoto is dat er een flap niet aanwezig was.
Deze heb ik nagemaakt, wel met pinnetjes, zodat deze ook kan bewegen.

photo 536848

Het volgende overzicht qua vleugels ontstaat dan. Te zien is ook dat ik een gat in de buik heb gemaakt voor het raampje. Deze was niet aanwezig in het model. De binnenkant van de delen zijn ook aluminium geverfd.

photo 536849

Wat ik leuk vond is dat Aoshima de mogelijkheid heeft gemaakt de wielen in te klappen. Hierdoor zijn de vleugels wel te dik. Dit heb ik geaccepteerd.

photo 536851

photo 536854

Kijkend naar de romp; deze is te lang (zie romp naast die van MPM) en de staart zat niet op de juiste plek. Deze heb ik er afgesneden. De romp is ook niet correct qua vorm en dikte. Dit heb ik zo gelaten.

photo 536852

photo 536853

Het glaswerk in de buik heb ik gemaakt van een stukje plastic en deze gebogen door te verhitten met een krultang. Vervolgens afgeplakt voor het simuleren van de beglazing.

photo 536855

Het interieur is gemaakt van verschillende stukjes plastic, spijkertje en een naald. Het model had in zijn geheel geen interieur.

photo 536856

Toen kon de romp dicht en heb ik met plastic en plamuur verhogingen gemaakt voor het cockpit glas, want deze zat veel te laag.

photo 536857

Toen de overige onderdelen erop. De stijlen op de beglazing klopte niet en deze heb ik verwijderd. Het glaswerk moet nog 1 keer gepoetst en glans gelakt worden (achterste cockpit delen zitten dus nog los). Je kan nu wel mooi door het vliegtuig heen kijken.

photo 536858

Ik had nog een propeller liggen en de spinner is gemaakt van een brandstoftank.

photo 536859

Dan de Rare plane Vacforms Curtiss-Wright CW-21B.

Dit is vooral snijden!

photo 536860

Vervolgens is er een basic cockpit interieur gemaakt en de wielbakken.
De wielbakken zijn uit de vleugel gesneden en vervolgens zijn de zijkanten hiervan gemaakt met stukjes plastic (de rechte delen) en een dopje van een mascara eyeliner van mijn vrouw.

photo 536862

Toen konden de delen op elkaar en is een begin gemaakt met het landingsgestel.
Ook te zien de 2 uitlaatjes gemaakt van een wattenstaafje.

photo 536863

En zo staan de heren er nu bij:

photo 536864

Bedankt voor de aandacht en tot de volgende update.
Dit zal gaan om het plaatsen van de laatste onderdelen voor de schilder klus.


Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Gaaf, een Buffalo! Heb ik ook een zwak voor :mrgreen:
Die Demon is trouwens echt een zeldzaamheid. Voor de MPM versie worden stevige prijzen gevraagd.

Het ziet er allemaal al voortvarend uit. Ben benieuwd hoe de camo eruit gaat zien.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 19:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Hallo David,

Bedankt voor je reactie.
Gelukkig heb ik de CW-21B van MPM al een tijdje, want ik heb op Marktplaats inderdaad wel eens behoorlijke bedragen voorbij zien komen. Maar ook origineel was de prijs al behoorlijk: 27 Gulden.
En voor wat er in het doosje zit, is dat behoorlijk pittig.

Voor deze Rare plane vacuform was echter geen interesse op Marktplaats.
Blijkbaar schrikt een vacuform toch veel mensen af.
Zo heb ik afgelopen maand ook 2 vacuform Fokker G-1’s gekocht voor weinig.

Voor het camouflage patroon van de de Brewster en de CW-21B ga ik het boek Camouflage en Kenmerken gebruiken.
Qua decals heb ik een setje liggen van Flevo Decals en van Tally Ho!

Qua eenheid identificatie kleuren ben ik er voor de CW-21B wel uit: witte band en witte spinner. Voor de Brewster weet ik het nog niet.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 11:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
RN.VV schreef:
Het tweede model is de Rare plane Vacforms Curtiss-Wright CW-21B.
Dit model bouw ik echt uit sentiment. Ik heb het MPM model ook liggen, maar toen ik het model op Marktplaats zag staan moest ik het hebben. Dit is namelijk het allereerste Vacu form model wat ik ooit had gemaakt.


Wat leuk, die Rareplanes Curtiss, dat was ook mij allereerste vacuformkit. Valt best wat van te maken. Ik heb 'm nog steeds:

photo 537021

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 17:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Dat is een zeer fraai exemplaar!
Ik zie dat jij het hebt aangedurfd de rolroeren en de cockpitkap los te snijden. Ik vond het plastic te broos om de gok te wagen, maar dat kan ook aan mijn gebrek aan lef of skills liggen uiteraard.
Mag ik vragen hoe je de bovenkant van de cockpitkap doorschijnend oranje hebt gekregen? Ik wilde oranje verf sterk verdunnen en dit dun erop kwasten.

Ik heb vandaag de laatste bouwwerkzaamheden erop zitten aan de CW-21B. De propeller en spinner zijn uitgesneden evenals de wielen. Het staartwiel was samen met het stoeltje het enige onbruikbare. Ik heb een wieltje van een Airfix Buffalo genomen welke was bedoeld voor de US carrier versie en deze aangepast.
Daarnaast functioneert een speld als antenne in de vleugel.

De Brewster is ook goed onderweg. Verhogingen gemaakt op de vleugel waar de mitrailleurs zitten en ook gaatjes uitgeboord.
Ook de antennes gemaakt van stukjes plastic en een “kooi” constructie achter de stoel.
Het enige wat ik nog moet doen is het US carrier staartwiel versnijden tot een landbase type.

Even ter check voor de Brewster: welke kleur is het achterste deel van de cockpit + “kooi” constructie, welke te zien zijn door het glas. Het interieur is natuurlijk aluminium/zwart, maar dit gedeelte is me niet geheel duidelijk. Het MLM heeft volgens mij voor haar replica gekozen voor Oud-Blad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jun, 2021 17:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Afgelopen weekend beiden toestellen hun camouflage kleuren aan de bovenzijde gegeven.
Hier en daar nog wat nalopen, maar ik ben niet ontevreden.
Het meeste werk zat in de cockpit stijlen van de Brewster, omdat ik de cockpitkap had gladgeschuurd.
Ik zie wel dat de cockpitjes nog wat viezig zijn van de plak van de afplaktape, maar dat komt wel goed.
Nu de onderzijde in aluminium. Op de foto’s lijkt mij dat losjes uit de pols te zijn gedaan, dus dat volgen we dan maar.

photo 539070

photo 539069

photo 539071

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Twee mooie uitdagingen maar wat er nu staat ziet er prima uit.
Wat opvallend bij die Buffalo dat het landingsgestel werkt. Dat zie je maar zelden bij een kit.
En respect voor je skills bij de vacuform. Ik heb me er tot nu toe nog niet aan gewaagd, al heb ik er een paar liggen.
Succes met het vervolg.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
RN.VV schreef:
Mag ik vragen hoe je de bovenkant van de cockpitkap doorschijnend oranje hebt gekregen? Ik wilde oranje verf sterk verdunnen en dit dun erop kwasten.
Dat mag jij vast, maar ik denk dat Paul jouw vraag nog niet heeft gezien. Vandaar dat ik maar even antwoord geef: zoek in Google of andere zoekmachine eens naar 'orange clear' en dan kom je vast wel wat mogelijkheden tegen van Humbrol, Revell, Tamiya of Gunze. Dit zijn transparante kleuren. Zelf heb ik Tamiya en Gunze clears in huis en ik spuit ze, maar k denk dat kwasten ook moet lukken. Flink verdunnen en in meerdere laagjes opbouwen totdat je de dekking voldoende vindt.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
@Saab 900 & Peter, bedankt voor de reacties en de input inzake de cockpit!

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ah mooi, de Indische luchtmacht zit al in de camo.
Welke kleurtjes heb je eigenlijk gebruikt voor die oud- en jongblad?

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement