Ha medebrouwers,
Ik ben door persoonlijke omstandigheden en de (corona) drukte helaas afwezig geweest op dit forum.
Maar ik heb niet stilgezeten. Ik heb inmiddels wat modellen afgerond die ik graag met jullie zou willen delen.
Ik weet dat het niet de norm is om meteen een heel (kort) bouwverslag te posten. Excuus hiervoor!
Mijn oude computer viel constant uit waardoor ik helaas geen berichten kon posten.
Inmiddels heb ik een nieuwe pc (zelf in elkaar gezet, dat was ook een heel bouwproject)
In november 2020 heb ik voor mijn verjaardag een RAF set gekregen van Revell, met daarin een Spitfire, Hurricane en Lancaster op een schaal van 1/72.
Begin dit jaar ben ik begonnen met de bouw van deze kit. De eerste indruk van de onderdelen was boven verwachting. Mooie panellines en over het algemeen mooie details.
Hier en daar een hoop flash, maar dat had ik al verwacht. Ik ben begonnen met de cockpit en de motoren. Alles gespoten met vallejo verf en vernisjes. Daarna wat drybrush op o.a het instrumenten paneel om de details naar boven te brengen, details verven met een kleine kwast en een wash erover heen. Hiervoor heb ik Sansodor van Winsor en Newton gebruikt. Dat is een minder agressieve en minder schadelijke, reukloze variant van olieverf verdunner.
Nadien begonnen met het in elkaar zetten van de romp en het in elkaar zetten van de verschillende onderdelen zoals de motoren en vleugels.
En hier begonnen de problemen eigenlijk past. Mijn oog viel direct op de kwaliteit van het achterste wiel:
Ik heb aan het wiel een spare onderdeel toegevoegd die ik nog had liggen. Niet geheel accuraat maar beter dan zo uit de doos.
Over het algemeen was ik niet te spreken over de pasvorm van de meeste onderdelen en de kwaliteit van het plastic.
Onderdelen vielen niet goed in elkaar of hadden rare manieren van in elkaar moeten passen. De instructies vond ik ook vrij onduidelijk wat voor een aantal problemen zorgde.
Desalniettemin begon de Lancaster toch vorm te krijgen:
Na een lange bouwpauze heb ik alles schoongemaakt met alcohol om zonder vingerafdrukken te beginnen aan het primen.
Hiervoor heb ik Vallejo Surface primer gebruikt op Acrylbasis. Ik ben nogal huiverig voor giftige dampen, dus ik hou het liever zo veel mogelijk op verven en primers op acrylbasis.
De primer heb ik goed verdund met thinner en er wat druppels flow improver aan toegevoegd. Helaas krijg ik door een combinatie van verkeerde psi, onjuiste ratio en een snel verstopte naald een ongelijk oppervlak.
Ik heb dit na drogen zo goed mogelijk bij geschuurd met een 2000 grit schuurpapier en koffiefilters om het oppervlak te polijsten. Dit ging aardig goed al is het uiteindelijke oppervlak nog steeds niet helemaal top.
Na het primen was het tijd voor wat pre-shading en de daaroverheen de basiskleuren:
Ik was/ben erg trots op deze gespoten kleuren. De camo vindt ik erg goed gelukt en de combinatie van bruin, groen het zwart vindt ik prachtig.
Daarna heb ik twee lagen HG 77 aangebracht als gloss laag voor de decals.
De decals.....
Tja, om een lang en frustrerend verhaal kort te maken, gebruik deze decals niet!
Ik gebruik als decal solution Mark Fit en Mark Fit strong van Tamiya en heb daar nooit problemen mee gehad, tot nu.
Deze decals waren zo dik en stug dat ik ze met mijn vingers op het model aan kon brengen. Dit in combinatie met het niet geheel gelijke oppervlakte zorgde voor een hoop silvering.
Dit was niet op te lossen met meer decal solution en het wegprikken/krassen van bubbels.
Op dit punt was ik echt klaar met de bouw. Om te voorkomen dat de Lancaster een eenmalige vlucht zou maken richting de PMD bak heb ik deze voor een tijd weggelegd.
Na wat research over silvering heb ik als laatste redmiddel Tamiya extra thin gebruikt om de silvering voorzichtig weg te stippen. De lijm lost de film op, maar laat een ongelijk opervlak achter die ik door polijsten met koffiefilters en extra HG lagen aardig heb weten weg te werken. De decals zijn zo dik dat de randen hiervan nog steeds zichtbaar zijn. Op de foto's is dit probleem (gelukkig?) niet echt zichtbaar.
Hierna heb ik de bommen toegevoegd en met verschillende Vallejo tinten roetvegen gespoten op de vleugels. Dit is mijn eerste poging om dit met een airbrush voor elkaar te krijgen en ik vindt het aardig goed gelukt!
Daarna een lichte chipping met aluminium kleur aangebracht en met donkerbruine en donkergrijze olieverf een panel line wash aangebracht. Hierna heb ik alle onderdelen in elkaar gezet.
Het in elkaar zetten van het draagsysteem van de wielen en de wiel en bomluiken was een worsteling. De pasvorm en constructie was zo onhandig en priegelig dat dit me aardig wat secondelijm heeft gekost.
Maar het eindresultaat mocht er wel wezen. Daarna heb ik alles een matt coat gegeven en de masks van het raamwerk verwijderd. Doordat ik hier zo lang mee heb gewacht en Vallejo verf eigenlijk een soort rubberachtige consistentie heeft trok ik helaas een hoop van het verfwerk mee. Dit heb ik moeten bijkwasten. Als kers op de taart heb ik met dun nylon draad de antennedraden aangebracht en deze zwart geverfd.
En daarmee is de bouw afgerond. Dit was mijn pittigste brouwsel tot nu toe. Meerdere malen heb ik de handdoek in de ring willen gooien. Maar door goede adviezen van o.a Deef (Mr airfox) heb ik doorgezet en de bouw weten af te ronden.
Ik ben er uiteindelijk trots op! Ja er zijn dingen die echt beter konden en niet helemaal mooi zijn. Maar ik zie dit projecten als een bundel van een hoop leermomenten. Ik ben enorm benieuwd wat jullie ervan vinden. Alle (constructieve) kritiek is welkom!
Groet,
Frank