Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2021 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is wel een hele verbetering met de oude Frog variant die ik in de stash heb.
Mooi model. Jammer van de vervorming.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank voor de reacties vrienden!
Wat betreft de slechte passing van de spanten en het “onderste-middel-stuk”: de spanten waren recht. Gelukkig kon ik het onderste deel goed aan de spanten klemmen en gaf het onderdeel zelf genoeg mee.
Zoals jullie hieronder kunnen zien is het gelukt:

photo 538097

De 2e spant ook aangebracht, deze paste beter omdat de eerste de boel al wat recht getrokken had:

photo 538095

En dan verder met de motoren. In mijn eerdere post had ik al een begin gemaakt.

photo 538104

Airfix vraagt in de instructies om onderdeel C17 vooraan op de motorgondel te kleven:

photo 538098

photo 538096

Echter, dit onderdeel is te breed.

photo 538099

Na wat proberen en puzzelen blijkt dat dit onderdeel IN de gondel moet geplaatst worden… Niet echt duidelijk in de handleiding (voor mij althans). Dus misschien handig voor collega-bouwers die deze kit ook willen bouwen…
Met een pincet het onderdeel schuin in de gondel manoeuvreren:

photo 538100

En dan voor het uitzicht even een foto om te tonen hoe het moet komen. Uiteraard nog niet volledig op zijn plaats, maar zo hebben jullie een idee over wat ik bedoel:

photo 538101

Het is lastig om het onderdeel op zijn plaats te houden. Na wat proberen had ik toch een manier gevonden:

photo 538102

Onderdeel C17 in een “omgekeerde pincet” (waarop je duwt om de bekken te openen en loslaat om te sluiten) geplaatst.
Vervolgens de gondel eromheen geschoven en hem dan als het ware aan het onderdeel laten “hangen”. Zo kon ik met Extra Thin voorzichtig wat lijm aanbrengen.


Het is een beetje gepruts en zoeken. Vooral omdat Airfix in de instructies aangeeft de motorgondels eerst achteraan dicht te kleven. Dit had ik al met 1 gondel gedaan:

photo 538103

Als je echter de opgegeven volgorde niet zou volgen (wat velen doen denk ik :-D ), dan kan je onderdeel C17 ook langs de achterzijde in de gondel kleven.
Dit vond ik persoonlijk iets makkelijker werken en heb ik dan ook gedaan bij de 2e motor:

photo 538105

photo 538106

Voila, dat was het voor deze update…

Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Lekker duidelijke instructies dus weer :lol:

Ligt dat nu aan mij of zijn die onderdelen allemaal erg dik? Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn zolang de randen maar kloppen maar ik vroeg het me af. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Klaas

Ze zijn inderdaad vrij dik, maar ze passen gelukkig wel goed. :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gelukkig ben ik niet de enige die de bouwtekening of en toe niet goed begrijpt, ik had zo'n zelfde gevalletje met de raampjes van de Barracuda :roll: . Je hebt het gelukkig keurig opgelost.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 22:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed dat je dit op tijd ontdekt hebt Jasper! Zo zie je maar: instructies zijn niet altijd correct. Vooral zelf kritisch blijven nadenken.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Die inlaten heb je netjes gefixt zo. Had je ze alleen niet ook beter eerst kunnen schilderen/airbrushen? Nu lijkt me dat nog een lastig karweitje.

Overigens schiet de handleiding hier gewoon tekort. De motorgondel is al aan elkaar geplakt op de tekening en daarna moet de inlaat erin dus feitelijk doe je niks verkeerd. Voor mij is dit ene reden om de bouwbreschrijving ook enkel als leidraad te gebruiken. Vaak genoeg kom ik erachter dat een andere volgorde van monteren beter en gemakkelijker is i.v.m. het schilderwerk of het risico op afbrekende onderdelen. Nu is Airfix kampioen in uitgebreide bouwbeschrijvingen met vele stappen waardoor je snel het overzicht kwijt raakt.Verder ben ik wel vol lof over ze. Vorige week zat ik een livestream van Flory models te kijken met daarin de persoon die de nieuwe Mosquito heeft ontwerpen. Deze zou vanuit een bouwers perspectief ontworpen zijn en dus logisch in elkaar vallen. We gaan het zien...

Succes met deze kit. Eéntje die ook op mijn verlanglijstje staat dus ik volg 'm met extra interesse.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Na een periode van stilte terug een kleine update :D

door omstandigheden heb ik wat minder gebouwd en geforumd de afgelopen maanden, maar er zijn toch weer een aantal dingen gedaan aan de Whitley.

In de voorgaande post konden jullie zien dat ik druk bezig wat me de motoren en de constructie van de vleugels.

We gaan verder:

Airfix voorziet 2 onderdelen waar de bemanning kan overlopen (vloerplaten) om zo van in de neus van het toestel naar de staart te gaan. Mooi detail allemaal, maar ik ben een beetje een luie bouwer en heb ze niet geschilderd :oops: (onder het mom van "wat je niet ziet moet je niet mooi maken" )

photo 541502

Het tweede stuk van de vleugel:

photo 541503

photo 541501

En uiteindelijk de volledige lap, behoorlijk groot:

photo 541504

De binnenkant van de wielbakken moest volgens Airfix' instructies zilver geschilderd worden. Of het historisch correct is weet ik niet, maar ik heb gekozen voor donkergrijs/zwart met een drybrush van zilver. Ook heb ik met pigment een beetje stof aangebracht. Dit laatste meer voor het plezier, weet niet of er achteraf nog veel zichtbaar van zal zijn...

photo 541505

photo 541506

photo 541507

photo 541508

photo 541509

En tenslotte al een paar onderdeeltjes voor de staart gemaakt:

photo 541510

Groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi dat je de draad weer opgepakt hebt :)

Voor wat betreft die wielbakken. Ik zou het toch in aluminium of zilver gespoten hebben en dan een laagje vernis en een wash. Bij motorblokken en dan vooral bij cilinders aan stermotoren doe ik wel zwart en drybrushen met zilver of aluminium. Maar goed, ieder zijn stijl natuurlijk. Laat je vooral niet door mij gek maken ;)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 aug, 2021 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed om te zien dat je 'm weer opgepakt hebt. Persoonlijk vind ik de wielbakken ook iets te donker zo. Maar zoals je al meldde, wat zie je er straks nog van?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement