Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goeieavond iedereen
Nu de Condor afgewerkt is trek ik terug een nieuwe doos uit de stash. Hoewel iets kleiner dan de Condor vind ik het toch nog steeds een “grote jongen”: de Armstrong Whitworth Whitley Mk V.
Deze doos werd door Airfix nieuw op de markt gebracht in 2015. Een jaar nadien kwamen ze nog met een variant op de proppen, de Mk VII.

Nu, even wat info over het echte toestel:
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was de Whitley een van de belangrijkste tweemotorige bommenwerpers (samen met de Vickers Wellington en Handley Page Hampden).
De eerste missies waren het droppen van propaganda over steden zoals Berlijn, Praag en Warschau. Vervolgens, in de nacht van 19 op 20 maart 1940, werden de Whitleys er samen met enkele Hampdens op uit gestuurd om de eerste bommen te droppen op Duits grondgebied. Dit was op het eiland Sylt, ongeveer ter hoogte van de Duits – Deense grens.
In juni 1940 hebben Whitleys ook de eerste bommen gegooid op Italiaans grondgebied. Eind 1942 werd de Whitley niet meer ingezet als bommenwerper. Vanaf dan werd hij vooral ingezet als transportvliegtuig voor parachutisten, soldaten, vrachtvervoer en het slepen van zweefvliegtuigen.
De Coastal Command gebruikte de Whitley ook als maritiem verkenner.

Er waren 7 varianten (Mk I tot en met Mk VII). De Mk V, het onderwerp van dit verslag, was met 1.466 gebouwde exemplaren de meest gebouwde variant.
Van de Mk VII (gebruikt door de Coastal Command, eveneens als bouwmodel beschikbaar via Airfix) werden 146 toestellen gebouwd.

De Mk V had 2 Rolls-Royce Merlin motoren, vloeistof gekoeld met elk ongeveer 1.145 pk vermogen. Het toestel had een 5-koppige bemanning en haalde een maximum snelheid van 370 km per uur. Het vliegbereik was om en bij de 2.660 km en het vliegplafond was 7.900 meter.
De bewapening bestond uit een Vickers machinegeweer in de neus en 4 Browning machinegeweren in de staartkoepel. Verder kon er maximum 3.175 kg aan bommen meegevoerd worden.

Bron vanwaar ik deze info gehaald heb (en de liefhebbers kunnen daar meer vinden):
https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong ... th_Whitley


Even kijken naar de doos zelf:

photo 535024

Bouwinstructies in de gekende (recente) Airfix stijl. Er zijn decals voor 2 uitvoeringen:

photo 535022

photo 535023

Momenteel neig ik naar de groen/bruin/zwarte uitvoering…

4 sprues met mooi gegoten onderdelen in grijs plastic:

photo 535026

photo 535027

photo 535028

photo 535029

photo 535030

photo 535031

photo 535032

photo 535033

photo 535035

Uiteraard ook nog transparante onderdelen:

photo 535025

En tenslotte, iets nieuws voor mij: een aftermarket setje om de cockpit mooier te maken. Benieuwd hoe dat zal uitpakken!

photo 535034

Groetjes
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk project, ik heb altijd al een zwak voor de Whitley gehad. De nieuwe Airfix schijnt lekker in elkaar te vallen.

Succes met de bouw :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk Jasper. Een kit die bij mij ook hoog op het lijstje staat. Succes, het zou een goed passende maar toch wel complexe kit moeten zijn. Ik zal ‘m met veel belangstelling volgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ah, de keus is gemaakt; De Vliegende Staldeur!
Mooi Jasper, de Mk.V! Volgens mij is die hier nog niet eerder gebouwd. Heb er een paar keer mee in mijn handen gestaan. Eens kijken of jouw werk me over de drempel trekt.
Succes!

jan :brouw:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Leuk project en een minder gebruikelijke kist om te bouwen dus dat is extra leuk. :)

Is er tijdens de Phoney war niet eens een Whitley neergeschoten door een Fokker G1? Een Whitley zou de neutraliteit van Nederland geschonden hebben en dus, volgde meedogenloze actie van de LvA.

Wat me opvalt is dat die sprues er helemaal niet slecht uit zien. Is dit new tool? Airfix lijkt zich ook te verbeteren in deze tijden van ultra gedetailleerde bouwdozen en dat vind ik wel mooi om te zien.

Veel plezier met deze bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel voor de animo jongens! fijn te lezen! :D

Klaas, van het neerschieten tijdens de Phoney War had ik nog niet gehoord, ik zoek het later zeker eens op. De kit is inderdaad recent (2015) en de onderdelen zien er prima uit.

Afgelopen week heb ik 's avonds al een klein begin kunnen maken. Zoals zo vaak is het starten met de cockpit:

photo 535347

Het tussenschot moest mooi haaks op de bodemplaat verlijmd worden. Daarom heb ik beide romphelften als mal gebruikt, door ze met plakband en klemmen vast te zetten:

photo 535348

photo 535349

En gelijmd:

photo 535346


In mijn openingspost konden jullie zien dat ik een aftermarket PE-setje aangeschaft had. Hier heb ik ook al wat mee geexperimenteerd.

Aan de stuurkolom moest een opbergvakje gemonteerd worden (wat eerst geplooid moest worden). Was een beetje prutswerk:

photo 535350

photo 535351

photo 535354


Dan moeten er ook enkele bedieningshendels (draaiwielen) vervangen worden. Mijn pincet ligt rechts naast de tekening van de onderdelen:

photo 535352

Dit heb ik er van gemaakt:

photo 535353


En hieronder zien jullie een foto van het PE onderdeel en het plastic onderdeel van Airfix (wat ik dus zal moeten vervangen):

photo 535355


Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 21:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi begin Jasper!
Die nieuwe instructies van Airfix vind ik echt geweldig. Lekker duidelijk, mede door die kleuren.
Leuk dat je het aandurft met PE te werken.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Met PE werken is een uitdaging. Maar het resultaat is geweldig. Ziet er goed uit!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Updatetje van de Whitley:

het is inderdaad een uitdaging om met PE te werken, maar minstens een even grote uitdaging om het nadien niet kwijt te spelen heb ik gemerkt... :oops: :lol:
Nadat ik de stuurknuppel met 'PE - opbergvak' gemonteerd had in de cockpit merkte ik na een paar dagen dat het verdwenen was.
Ik verdenk enerzijds het tubetje secondenlijm. Het was al lange tijd open en ik denk dat de kleefkracht zeer slecht geworden is. Toen ik andere PE onderdelen even checkte merkte ik dat ik ze zo kon loshalen, dus alles opnieuw verlijmd met een nieuw flesje Zap...

Het instrumentenpaneel moest ook vervangen worden door eentje in gekleurd metaal, bestaande uit een drietal onderdelen:

eerste onderdeel, losgemaakt van de sprue en geplooid:

photo 535621

Tweede onderdeel, plaatje wat er over komt (en in de groene cockpitkleur):

photo 535622

photo 535623

Vervolgens moeten er nog 2 pedalen (voetstuur?) onder het instrumentenpaneel bevestigd worden. Eduard voorziet geen PE hiervoor en wil dat je de plastic onderdelen van de kit hergebruikt:

photo 535625

photo 535626

photo 535628

Staat wel een beetje lomp... :roll: Maar soit, we doen het er mee!

Eerste onderdeel in de cockpit geplaatst:

photo 535624


En dan ga ik terug verder met een volgend onderdeel waar ook PE op moet. Het doet wel een beetje raar, moet een mentale klik maken om in nieuwe, mooie onderdelen te beginnen snijden :D

photo 535629

linker onderdeel is voor de sparebox, is vervangen door PE deeltje dat hierboven reeds geplakt is:

photo 535630

Nu blijft dit onderdeel over, samen met de 2 PE deeltjes die ik er moet op kleven:

photo 535631

ondertussen is dit gedaan en heeft het plastic een laagje verf gekregen. Foto komt in volgende update.


Achter de cockpit komt een compartiment voor de boordwerktuigkundige / radio-operator. Airfix heeft onderdelen voorzien die we aan de wand van de romp moeten kleven:

photo 535637

photo 535638

Op zich al mooi, maar Eduard beweert dit beter te kunnen... Dan gaan we maar met chirurgische precisie het mes, de zaag en het schuurpapier gebruiken:

photo 535639

photo 535641

Vervolgens moeten we een PE-tafeltje plooien en daarop 2 "dozen" zetten die de radio's voorstellen:

photo 535632

photo 535633

photo 535634

photo 535635

photo 535636

En het geheel samen verlijmd:

photo 535642


Jammer genoeg merkte ik bij het passen dat deze PE delen iets te breed zijn ten opzichte van het "bulkhead" / doorgang tussen cockpit en radioruimte. Ik heb dus wat moeten bijwerken en trachten camoufleren.

Hieronder de cockpit na een eerste laagje primer en Interior Green:

photo 535644

photo 535645

photo 535643

Ondertussen heb ik ook al een wash toegepast, foto's hiervan in een volgende post.

Tussen al het passen, lijmen en drogen in heb ik ook al de onderdelen van de romp / staart losgemaakt en opgekuist:

photo 535646

De romp bestaat uit 3 onderdelen: linker- en rechterkant en een bovenkant. In het midden zien jullie ook een geribbeld onderdeel met rond gat erin. Dit is de vloerplaat waarover de crew door het vliegtuig kon lopen, van voor naar achter. Airfix heeft dit zeer mooi en gedetailleerd weergegeven. Door de kleine raampjes zal je hier jammer genoeg weinig van terugzien (tenzij je de zijdeur open laat misschien).

Even passen, rechter zijkant + vloerplaat:

photo 535647


en dan de linker zijkant ook gedryfit. Hierdoor is de onderzijde van de romp ook gesloten:

photo 535648


En tenslotte even het deksel erop, lijkt goed te passen:

photo 535649


nog een stukje van de vloerplaat die doorloopt tot aan de achterste geschutskoepel:

photo 535650

en de voorkant:

photo 535651


Ziezo, dit was het voor vandaag... ;) :D

groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi begin. Die onderdelen zien er echt prima uit. Mooi interieur en in combinatie met die PE gaat dit wel mooi worden denk ik. Lekker bezig :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement