Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Hi ewaldmauritz

Ja dat is even een tegenvaller met die spuitbus. Dat is ook een van de redenen waarom ik ze niet gebruik. Doseren is erg moeilijk en ja, het stinkt behoorlijk. Een airbrush is echt niet zo duur, zeker niet de startsets al is de compressor vaak wel wat prijziger en als ik eerlijk moet zijn is een goede afzuiger ook wel een aanrader, en ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Overigens kun je met geduldig schuren die verfsporen vast wel weer wegkrijgen. Maak er geen wedstrijd van maar zet wat leuke muziek op en schuur voorzichtig en geduldig tot je de juiste details weer terug hebt. :)

En, die cockpit ziet er prima uit. Niks mis mee, dus dat beloofd nog wat voor de toekomst. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Excuses voor de wat trage reactie. Maar er is even niet van gekomen om te reageren.
Wel heel erg dank voor jullie reacties. Leuk en leerzaam om te lezen.
Citaat:
De volgende keer kun je ze beter op satéprikkers of iets plakken met een bolletje blu tack.
Inmiddels wat blu tack aangeschaft. Handig spul om te hebben. En die satéprikkers moet ik ook maar eens naar kijken. Misschien dat dat nog wel beter werkt. Wat voor lijm gebruiken jullie om de onderdelen aan de prikker te lijmen? Gewoon secondelijm o.i.d.?
Citaat:
Inderdaad, bij hand schilderen loop je het risico dat je de mooie details opvult.
Zeker bij de hoeveelheid lagen die jij denkt te gebruiken.
Ik zie dat je verschillende soorten verf gebruikt en daarom extra gaat beschermen met tussenlakken.
De reden voor die tussenlagen is als volgt (en ik hoor graag of dit klopt of niet).
1. primer alcyd: onderlaag voor betere hechting laklagen
2. Plamuur alcyd: is eigenlijk geen echte laag, maar meer een stap in het bouwproces
3. kleurlak acryl: kleur aanbrengen op het model
4. kleurloze lak hoogglans acryl: dit doe ik om te voorkomen dat je silvering krijgt op de decals.
5. decals
6. kleurloze lak hoogglans acryl: dit doe ik om de decals te fixeren en gelijk een gladde laag aan te brengen om de panellines accent color in de panellines te laten lopen
7. panellines alcyd
8. washes alcyd
9. kleurloze lak mat acryl: laatste vernis en fixeerlaag

Ik vind dit inderdaad wel veel lagen (feitelijk 5), maar wat ik er over kan vinden zou dit nodig moeten zijn. Kunnen jullie adviseren welke stappen eventueel achterwege kunnen blijven of stappen die kunnen worden gecombineerd?


In de tussentijd heb ik weer een paar kleine stapjes gezet.
photo 536261
photo 536257
Een poging gedaan om de tanks te schuren en te lakken. Eindresultaat is redelijk geworden. Helaas toch de verf nog iets te dik bij het aanbrengen. Dus heel licht zijn er wat strepen te zien.
photo 536260
Bewapening en ophanging daarvan in de lak gezet.
photo 536259
Een onderdeel van de vleugel zat niet in de doos. Dus apart bijbesteld. Goede service van Revell en nog gratis ook.
photo 536258
Lelijke kieren geplamuurd. Overigens is het witte vlak dat je ziet gespoten met grondverf voordat de luchtinlaat is geplaatst. Zodoende kon ik ook onder de luchtinlaat een goede laag grondverf krijgen. Omdat het toestel daarbij op zijn kop lag dacht ik de onderkant niet te hoeven afplakken, maar dat was een misrekening. De hele cockpit, piloot, vleugels en romp zaten onder een hele dunne laag nevel van grondverf. Blijkbaar vliegt dat gewoon onder je model door bij het spuiten.

Nog twee vragen:
1. Gezien het aantal lagen en de kwaliteit die je krijgt bij het spuitwerk, twijfel ik of ik de romp en vleugels wel in de grondverf moet zetten. Het risico is dat ik de panellines straks niet meer goed zie. Is dat het wel waard of kan ik de kist gewoon gelijk in de lak zetten? Dat heb ik bij mijn vorige modellen wel gedaan en dat gaat op zich ook goed.
2. Als ik ga schilderen of spuiten wil ik de canopy tijdelijk vastzetten. Hoe kan ik dat het beste doen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Door corona in ons gezin even met andere zaken bezig geweest. Afgelopen weekend wel weer een stapje gezet.
Ik heb toch besloten om het model niet verder met grondverf te spuiten. Het voordeel weegt mijns inziens niet op tegen het grote risico dat de grondverf met deze spuitbussen er niet mooi op komt en alle details wegneemt. Dus daarom een hele dunne laklaag erop gekwast. En dat ziet er wel acceptabel uit.
photo 537780

photo 537778

photo 537779
Er zitten ongeveer 4 lagen sterk verdunde verf op. Op deze foto's is te zien dat de details alsnog wat wegvallen, maar nog wel duidelijk zijn te zien. Ik heb alleen een dilemma wat betreft de volgende lagen. Ik moet nog wat afronden, maar als de hoogglans transparante laklaag erop kan, dan kunnen aansluitend de decals erop. Daarna nog een laklaag als ondergrond voor de panellines en washes. Ik ben bang dat er dan te weinig meer over is van de details. Hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken?

Hieronder nog wat foto's van enkele onderdelen (bewapening, staart en motor). Die laatste moet nog wel een en ander aan gebeuren. Veel plamuurwerk helaas.

photo 537783

photo 537784
photo 537781


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement