Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Voor mijn nieuwe voorjaarsprojectje weer eens een model van de MLD uit de stapel getrokken. Een leuk model van de Grumman Tracker.

photo 531830
(bron foto milspotters)

Eerst een stukje over het toestel zelf volgens beschrijving museum;
Ontwikkeling:
Grumman Aircraft Engineering Corporation in de Verenigde Staten van Amerika ontwikkelde begin jaren '50 de Gumman Tracker S-2F-1. Dit tweemotorige toestel verenigde twee functies in zich, die van opsporings- en aanvalsvliegtuig. De Havilland in Canada bouwde een licentie-uitvoering onder de aanduiding CS-2F-1. Uitgerust met opvouwbare vleugels en een deklandingshaak was het geschikt om te opereren vanaf vliegdekschepen, voor het opsporen en vernietigen van onderzeeboten.
De 'Tracker' bij de Koninklijke Marine:
Ter vervanging van de Lockheed Neptune P2V-5 en de Grumman Avengers ontving de Marineluchtvaartdienst (MLD) tussen maart 1960 en januari 1961 een groot aantal Grumman Trackers.
Voor het uitoefenen van hun hoofdtaak vlogen de Trackers van VSQ 4 en VSQ 2 bij toerbeurt vanaf het Marine Vliegkamp Valkenburg (MVKV) op zodra Hr. Ms. 'Karel Doorman', als vlaggeschip van Smaldeel 5, zich buitengaats begaf. Nadat Hr. Ms. 'Karel Doorman' in 1968 uit dienst was gesteld, werden 18 S-2A's omgebouwd tot S-2N ten behoeve van VSQ 1. Daarvan werden er vier in 1972 omgebouwd tot US-2N voor het verrichten van algemene richtoefeningen met de vloot. Als manche-sleepvliegtuigen werden de toestellen in 1974 ingedeeld bij het VSQ 320, dat op 30 september 1975 de laatste vlucht met een Tracker van de MLD uitvoerde.
Eenheden:
VSQ 1 Marine Vliegkamp Hato, Curaçao voor opleidingen
VSQ 2 en 4 MVKV / Hr. Ms. Karel Doorman
VSQ 5 MVKV voor opleidingen
VSQ 320 MVKV en detacheringen vanaf diverse NATO-vliegvelden.

Bijzonderheden:
De Tracker was voorzien van voor die tijd de nieuwste navigatie- en onderzeebootbestrijdingsapparatuur inclusief een Magnetic Anomaly Detector (MAD). De MAD was gemonteerd in de uitschuifbare 'boom' achter het vliegtuig waarmee onder water varende onderzeeboten konden worden opgespoord door middel van het meten van verstoringen in het aardmagnetisch veld.
Technische specificaties:
Aantal 45 (28 S-2A + 17 CS-2A)
Bemanning 4
Motoren 2 Wright R-1820-82
Max. snelheid 407 km/u
Kruissnelheid 276 km/u
Actie radius 1.450 km
Plafond 6.950 m
Bewapening 6 HAVAR 10 cm raketten
2 GE Mk. 44 torpedo's (of)
2 Lulu dieptebommen (of)
2 Mk. 101 conventionele dieptebommen

Ik vind de tracker een mooi apart vliegtuig. Vooral het opklappen van de vleugels is een mooi gezicht. Drie jaar geleden werd de Tracker van het Aviodrome weer in zijn oorspronkelijke kleurenschema gespoten en gerestaureerd. Er werden demonstraties gegeven van het klappen van de vleugels. Ik ga min model dus aanpassen met opgeklapte vleugels.

photo 532275

photo 532274

De doos en inhoud, ik had nog een mooi decalvel van Flevo Decals en denk dat het een Tracker wordt die op de Karel Doorman gestationeerd was. Ook heb ik nog een PE setje van Eduard om eea wat op te leuken.

photo 531831

photo 531834

photo 531832

photo 531833


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Snel maar gestart met de cockpit. Oorspronkelijk was het kitje uitgebracht door Hasegawa. Revell heeft het overgenomen en andere decals erbij gestopt. De Pe set bevat een achterwand, mooie instrumenten en wat gordels voor de stoelen.

photo 531835

Met wat prutsen wordt het dan zoiets. De pilootfiguurtjes gebruik ik niet want ze lijken op een soort sneeuwpoppen.

photo 532270

Met veel kracht moesten de romphelften op elkaar gezet worden (wat oude mallen waren het volgens mij) maar het kwam goed na een nachtje drogen.

photo 532269

Ik heb het oppervlak wat mooier gemaakt met wat rivets (oppassen niet teveel, de romp was aardig glad) en een extra panellijntje (kit had opliggende)

photo 532271

Vandaag bezig met de vleugels. Dus zaag erin en van plasticard vulstukjes gemaakt. Hierin wat rest pe strips gelijmt die hoop ik voor het klapmechanisme gaan werken...

photo 532273

photo 532272

Dit alles maar eens vastlijmen en cockpitkap en staartvleugels monteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk, een Tracker in 1/72. Die zie ik hier niet vaak voorbij komen. Er liggen er hier 2 in de voorraad (of verzameling als je het mijn vrouw vraagt.... :wink: ), 1 voor een standaard S-2A en de ander als basis voor een CS-2A. Ik zal je bouw met belangstelling volgen, zeker omdat je zelf het vouwmechanisme zelf maakt.

Succes met de bouw! :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
De Grumman Tracker heb ik ook altijd al een mooie kist gevonden. Ik heb er nog eens doorheen kunnen wandelen toen ik een gedisplayde Tracker tegen kwam op een zwem paradijs in de buurt van Roosendaal. Ik weet niet of dat ding daar nog staat maar het was toen wel een belevenis, ook al was dat arme ding in een niet al te beste staat. Ook wel een rare plek om zo'n apparaat neer te zetten trouwens.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat brouwen. Het begin is in ieder geval prima. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 4:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Mooi ding dit, succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit lijkt me nu ook een leuk model om te bouwen. Geen idee of de Revell kit goed is, maar het vliegtuig en kleurstelling spreekt me erg aan. Met de PE erbij ziet het pitje er al goed uit. Is versie uit de doos niet op de Karel Doorman gestationeerd dan?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
FokkerFan schreef:
Is versie uit de doos niet op de Karel Doorman gestationeerd dan?
Kijk eens naar die grote V op de staart: Valkenburg :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Inderdaad de versie uit de doos is die van Valkenburg, ook de walkways kloppen niet en zijn wit ipv grijs. Ik heb dus de flevodecal sheet erbij want ik maak er een die op de Karel Doorman gestationeerd was. Bij die scheet zitten ook grijze walkways. Ben benieuwd of die opvallen want is ongeveer zelfde tint als het grijs op de bovenzijde van de kist.

Eerst vleugel stuk op de romp plakken, het moest wel wat geklemd worden, ook de motorgondels eraan en wat pasvijlen hier en daar voor de netheid. Uitlaten voorzichtig beetje uitboren.
photo 532510

Ja , dan is het al weer tijd voor een primerlaagje.
photo 532511

Het kitje bouwt snel want de pasvorm is ok en er zitten niet zoveel onderdelen aan. De onderzijde maak ik sky, de bovenzijde verschilt op verschillende referentiefotos van officiele kleur dark sea gray tot medium. Ik gebruik revell 378 donkergrijs waar ietsje wit aan toevoeg denk ik. Meestal waren ze wat bleker geworden van de zon en die referentiefotos zijn oud en kleurstelling wisselt dus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
spiderbrouwer schreef:
Het kitje bouwt snel want de pasvorm is ok en er zitten niet zoveel onderdelen aan. De onderzijde maak ik sky, de bovenzijde verschilt op verschillende referentiefotos van officiele kleur dark sea gray tot medium. Ik gebruik revell 378 donkergrijs waar ietsje wit aan toevoeg denk ik. Meestal waren ze wat bleker geworden van de zon en die referentiefotos zijn oud en kleurstelling wisselt dus.
Je schiet inderdaad er snel op, daar kan ik alleen maar van dromen :mrgreen: . Dat de kleur van het extra dark sea grey met de tijd lichter wordt is correct, maar hou er ook rekening mee dat de achterkant van de engine nacelles en een deel van het middenstuk van de vleugel een bruinzwarte hittebestendige coating had. Deze info staat op het kleurenschema van Dutch Decal 72092 en is zichtbaar op onderstaande foto.

photo 532532

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
spiderbrouwer schreef:
De onderzijde maak ik sky, de bovenzijde verschilt op verschillende referentiefotos van officiele kleur dark sea gray tot medium. Ik gebruik revell 378 donkergrijs waar ietsje wit aan toevoeg denk ik. Meestal waren ze wat bleker geworden van de zon en die referentiefotos zijn oud en kleurstelling wisselt dus.
De MLD heeft Amerikaanse en Canadese Trackers in dienst gehad. Er waren wat verschillen in camouflagekleuren en -vormen bij deze twee en dat kwam niet alleen door de zon. :)

Aangezien je een Tracker wilt bouwen die dienst deed op de 'Karel Doorman' valt de CS2F-1 af want die vloog op de Antillen en ze hadden regi's 180 en hoger. Let dus vooral op de regi bij het bekijken van foto's, als je de kleur wilt bepalen van jouw Tracker.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement