Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2021 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterende vorderingen!
En dat draaibankje is echt geweldig! :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 14:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 8

Beste mensen,

Er zit nog vooruitgang in. :D

Na het vorige verslag ben ik in de weer geweest om vast te stellen, wat er allemaal aan roundels etc op moesten. In ieder geval weer grote roundels op de vleugels. Die had ik dus niet in de voorraad
dus heb ik ze uitgeprint. Het was wel wat puzzelen om de juiste grootte te krijgen. Hetzelfde gold voor de letters US ARMY aan de onderkant van de vleugel. Ik had eerst nog de ruimte tussen de
letters geel gemaakt, maar dat was niet naar mijn zin, dus alles maar op clear decal- papier geprint.

photo 535846

Van te voren had ik eerst de wit rode en blauwe strepen op het richtingsroer aangebracht. Lastig en veel werk, maar ze zitten er netjes op. ​

Hierna ben ik begonnen met een nieuwe prop te maken. Ik had er wel in voorraad, maar ze waren allemaal net te klein.

Vervolgens moest er een windscherm worden gemaakt. Ik heb eerst maar een malletje in karton gemaakt, na diverse pogingen, had ik eindelijk de goede vorm en grootte te pakken. Ik moest wel de
"cockpit coaming " dat is de met leer beklede rand, een stukje inkorten aan de voorkant. Maar het zit er op.

Nog meer kleine details. zolang de vleugel los is, zo kun je overal beter bij. Aan de onderkant van de vleugel heb ik twee landingslichten aangebracht. Ik kon kiezen uit twee uitvoeringen, ik heb gekozen voor de variant die naar beneden kunnen scharnieren. Zo kon ik ze netjes in de vleugel wegwerken.

Als laatste heb ik de decals op de vleugel aangebracht. De zwarte letters moet ik hier en daar nog wat bijwerken. Ook moet er nog als slot een zijdeglans vernis over, maar dat doe ik pas als alles vast gelijmd is. Bij de bouw moet je alles nog vaak beetpakken, Rob heeft daar helaas inmiddels ook ervaring mee. :wink:

Jammer genoeg kan ik nu even niet verder, het blikje blauw was niet langer meer bruikbaar, dus heb ik nieuwe besteld. Dat moet ik even afwachten, dan kan ik waarschijnlijk definitief de vleugel aanbrengen.

Weer wat update plaatjes:

photo 535847

photo 535848

photo 535849

photo 535850

Tot het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het ziet er weer prima uit, John :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
robh schreef:
Het ziet er weer prima uit, John :brouw:
Rob


Daar ben ik het helemaal mee eens.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 16:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Prachtig!!!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Schitterend, John!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 19:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt allemaal voor de complimenten. :brouw:

Zo houden we de moed erin.... :lol: :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Mooi werk weer John. En die kleuren zijn prachtig. Ik blijf het bijzonder vinden, militaire vliegtuigen in dat soort kleuren. Maar dat is misschien wel iets typisch Amerikaans, waar ze wel meer militaire vliegtuigen in felle kleuren hullen.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 9

Het model begint nu toch wel een beetje naar de eind fase te gaan.

Nadat ik de nieuwe blikjes verf binnen had, kon ik weer verder. Zoals ik al had verwacht, was het blauw een beetje anders, dan de eerdere kleur, daar had ik al rekening mee gehouden, dus de vleugel maar even los gelaten, zodat ik goed bij de romp kan.
Na het schilders werk, kon eindelijk de vleugel definitief op z'n pootjes vastgelijmd worden. Hierbij een combinatie van houtlijm en seconden lijm toegepast. Het werkte nog ook. De vleugel zit stevig vast.

De volgende grote klus was het onderstel. Ik had gezien, dat de tekening niet helemaal klopte met de foto's. Ik kon het niet nameten, maar volgens mij waren de hoofdpoten iets langer dan op de tekening. Dus heb ik maar de foto's als referentie gebruikt. Van voren gezien staan ze ook een beetje naar buiten.
Na een nachtje drogen, kon ik verder met de andere struts. Het was wel een gepuzzel om alles goed in lijn te krijgen, vooral de wielassen moesten bijgebogen worden om alles recht te krijgen.
Ik heb een hekel aan scheve wielen.... :)

Na veel passen en meten en bijvijlen, kon ik dit karwij tot een goed einde brengen. Alles zit recht en aardig gelijk aan beide kanten.
Nu kon ik ook de hoogte roeren aan de stabilo's vastlijmen.
Nu was het grote geheel wel klaar, dus tijd om de kleinere onderdelen te maken.
Ik kon nu een staartwiel gaan maken, ook hier had ik weer de keuze uit twee uitvoeringen. Ik vond het staartwiel met een stroomlijn bekleding wel wat hebben, dus dit ook zo gemaakt. Voordeel was ook, dat het geheel wat steviger werd, een los wiel aan dunne stangetjes, leek me ook niet zo stevig.
Tenslotte is het model knap " loo-ig " door die massieve vleugel.

Verdere details, een olie koeler boven op de neus gelijmd en het deurtje van de cabine in de opening aangebracht. Ook alle gaatjes voor de stuurkabels zijn inmiddels geboord.

Ik heb wat plaatjes geschoten, hoe het bul er nu bij staat, het wordt best een grote kist, aardig in de richting van een F.VIIa.

photo 536783

photo 536784

photo 536785

photo 536786

photo 536787

Het volgende verslag, zal waarschijnlijk wel het eindverslag worden. Er moeten nog wat kleine frutsels gemaakt worden, maar dat is niet zo veel werk meer.
Jullie gaan het zien. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 7:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er weer prachtig uit allemaal John. Deze kleurstelling vind ik ook wel super en dat het allemaal gescratched is maakt het een waar kunstwerkje.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement