Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Pileino schreef:
Even een vraagje Sjaak: zie ik goed dat de stabilos/hoogteroeren gewoon "los" achteraan op de romp moeten gelijmd worden?
Bij de meeste fabrikanten is dit met een 'pen en gat verbinding'.
Lijkt me wel moeilijker om te lijmen zonder verbinding.
Klopt, dat hebben zo'n beetje alle oudere modellen van Special Hobby. Op zich niet zo'n drama, het kost iets meer moeite om het allemaal netjes uitgelijnd te krijgen. De Special Hobby Fairey Barracuda die hierna aan de beurt is heeft wel paspennetjes, maar die is ook een stuk moderner.
Aangezien Special Hobby en de daaraan gelieerde Azur en MPM best veel Nederlandse toestellen uitbrengen hoor je mij niet klagen :wink: .

Paulus de Boskabouwer schreef:
Kijk, de eerste kleurtjes zitten er al op. Check voor de zekerheid tussendoor even of die Montexmasks nog goed vastzitten. Die zijn wat stugger en hadden bij mij de neiging in de hoekjes los te willen komen van de dubbelgekromde cockpitkap.
Ik zie dat je zo slim bent geweest om de resinuitlaten nog niet te monteren. Heel verstandig want die zijn kwetsbaar en breken snel af.
Goede tip voor de Montex masks, ik heb trouwens ook je tip van de fohn van stal moeten halen. De masks zijn best stug, maar met de verf afbrander ingesteld op 80C kwamen ze toch netjes in vorm.
Het later monteren van de uitlaten doe ik eigenlijk standaard, ook als de fabrikant daar anders over denkt. Ik vindt het op die manier een stuk prettiger werken, met name het afplakken tijdens het spuiten lijkt me erg omslachtig.

Klaasdebouwer schreef:
Zit er best strak op, op de stofjes na dan zoals je al aangeeft. Daar is vaak maar weinig te doen (waar ik woon is helemaal rampzalig, vlak langs een drukke weg). Maar het is inderdaad gemakkelijk op te lossen. En dat is ook het mooie aan airbrushen. Na wat schuurwerk en overspuiten zie je er echt niks meer van. Kortom, gaat helemaal goed komen :brouw:
Ik woon gelukkig niet langs een drukke weg, maar vlak naast het huis staan 3 grote eiken. Wat daar in de loop van een jaar allemaal uitvalt.......
Ik heb overigens gemerkt dat het regelmatig stoffen en stofzuigen van het hobbyhok ook helpt, maar dat is niet bepaald een favoriete bezigheid :roll: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk!
Ik heb zelf de ervaring met Xtracolor dat het wel mooi glimt, maar één van de verven is die het langst duurt voor hij compleet gedroogd is. Afgelopen jaar een 1/24 Transporter met Xtracolor gespoten, de kleuren zijn erg mooi, en het glimt ook prachtig van zichzelf, maar het duurde wel even voor hij droog genoeg was om verder te polijsten. Ondanks bewaren in een ijsdoos toch stofjes en pukkeltjes erin. ;)
De Tamiya en Revell (enamel) glans die ik voor de rest gebruikte zijn ook niet meteen droog, maar toch sneller als de Xtracolor.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dankzij de tip van Paul de canopy masking gecontroleerd en inderdaad, op de achterste canopy begonnen de bovenste op te krullen. Deze heb ik met de föhn weer in het gareel gebracht en daarna aan het afplakken en spuiten geslagen.

@ Jeroen, Xtracolor droogt inderdaad vreselijk traag, ik laat altijd minstens 24 uur tussen 2 spuitbeurten zitten. Op advies van Fokkerfan quick drying thinner van Xtracolor aangeschaft. Dit droogt inderdaad aanmerkelijk sneller, maar ik heb moeite met het spuiten, het gedraagt zich anders dan verdund met wasbenzine. Ik ga binnenkort nog eens een test doen met een 50/50 mengsel van wasbenzien en de Xtracolor thinner, misschien kan ik er dan beter mee overweg.

De huidige status:

Dark slate grey.
photo 535051

Camouflage patroon met extra dark sea grey.
photo 535052

En ook de onderkant uitgepakt.
photo 535053

En toen liep ik tegen het volgende aan, het viel me op dat het staartwiel wel erg ver uitstak en ook nog eens ver naar achter zat. Toen ik de foto's nog eens goed bekeek bleek het staartwiel inderdaad aanmerkelijk korter te zijn en meer naar voren zit. Ook zijn de wieldeuren dicht met een uitgeklapt wiel. Dat verklaarde ook meteen de uitsparingen in de wieldeuren.....photo 34805. Dat had ik liever wat eerder in de gaten gehad, ik vrees dat er een herstelronde voor de verflaag aan komt.
photo 535063

photo 535055

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
tjemig, dat is ook wel weer balen. Dat spuitwerk ziet er super strak uit dus het is jammer als je het weer moet beschadigen om een fout in de kit te herstellen. Maar dit gaat je vast lukken. Succes.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Niet echt grote vorderingen, maar de wieldeuren sluiten kostte toch wat tijd. Dit kwam voornamelijk doordat het Special Hobby ook niet was opgevallen dat de deuren dicht horen, ten minste, in de handleiding staan ze in de open stand getekend. Dat daardoor de pasvorm niet erg klopte, of dat het slechte passen gewoon bij de kit hoort laat ik in het midden :roll: .

Zo kwam het uit.
photo 535488

Wat plastic card moeten plaatsen om de kieren te dichten en het staartwiel in tweeën gesneden en naar voren geplaatst.
photo 535490

Vervolgens de wieldeuren afgeschuurd tot ze gelijk met de romp lagen.
photo 535491

En de boel weer in kleur gespoten...........
photo 535487

Volgende stappen zijn het plaatsen van het landingsgestel, spuiten en aanbrengen van de raketten en dan wordt het zachtjesaan tijd voor de decals.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Op zich slechts een paar kleine onderdelen waarvan je niet verwacht dat ze veel problemen gaan opleveren ... totdat je dan bezig bent en past en probeert...

Het heeft wat werk gekost, maar het ziet er perfect uit nu! :wink:

Benieuwd naar de decals

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak spuitwerk en mooi gecorrigeerd. Hoe heb je die camo aangebracht? Blutack?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank voor de complimenten.
De afscheiding tussen de onder- en bovenzijde (zoals je waarschijnlijk al had gezien :wink: ) is met Tamiya tape gedaan, het camouflage patroon op de bovenkant inderdaad met Blutack.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dit weekend het laatste (hoop ik :mrgreen: ) spuitwerk gedaan. Verder het landingsgestel gemonteerd, dat had nog de nodige voeten in de aarde. Door de constructie met de resin wielbakken stond het toestel bij het droogpassen scheef. Ik dacht dit te verhelpen door het gat iets dieper te boren, maar ik had het resin zo dun geschuurd dat ik er vrijwel meteen doorheen ging. Omdat er wat ruimte was tot de binnenkant van de vleugel werd het gat meteen te diep. Dit opgelost door de wielpoot met wat schijfjes plastic (leve de punch&die!) weer op lengte te brengen.

photo 536028

En dit is dan de huidige status.

photo 536029

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Niets recht toe recht aan in deze bouw zo te zien maar alles heeft ook weer een oplossing. Bijna klaar zo te zien. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement