Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
photo 529009

Als opvolger van de Vampires was de Zwitserse luchtmacht eind 50er jaren van de vorige eeuw op zoek naar een nieuwe moderne straaljager. Hij moest aan een aantal eisen voldoen. Een stuk sneller zijn en op flinke hoogte kunnen presteren ivm de bergen. In 1961 werd besloten in eerste instantie 100 exemplaren van de Mirage 3 aan te schaffen. Omdat er zeer hoge kostenoverschrijdingen aan zaten werd het aantal geproduceerde toestellen een stuk lager, nl ;57 stuks. De Mirages werden in Zwitserland zelf gebouwd in verschillende uitvoeringen. Van de gewone 1 zitter Mirage 3S werd het hoogste aantal gebouwd, daarna de RS versie met cameras ingebouwd en als laatste een paar tweeziters voor trainingsdoeleinden en een proef exemplaar voor tests. Het was een snel en betrouwbaar vliegtuig, eind 80er jaren werden er nog wat modificaties aangebracht, oa zgn Canards een soort kleine vleugeltjes werden vooraan de romp gemonteerd.Tussen 1997 en 2003 werden de Mirages vervangen door de F18 straaljagers.

photo 529008
(fotos bron milspotters)

Ik vind het leuk om naast helikopters elk jaar ook een Zwitsers onderwerp te bouwen. Vorig jaar een Junkers Ju52 gemaakt, dit jaar dus een Mirage. Ik gebruik de oude Revell kit uit de 70er jaren hiervoor. Ja, dat is nog een uitdaging. Ik kon de bouwdoos voor een leuk prijsje van iemand overnemen, alles zag er nog perfect uit, zelfs de decals waren nog mooi. De Revell bouwdozen uit die tijd zijn op z’n zachts gezegd niet echte uitblinkers qua kwaliteit. Dat betekend fash, sinkmarks, lompe onderdelen en weinig details. Dat is meteen ook weer leuk en een uitdaging om er wat toonbaars van te maken. Ik ga hem gewoon oob bouwen en zelf hier en daar wat verbeteren als ik het nodig vind. Het wordt dus niet zo’n mooi exemplaar als de twee jaar geleden uitgebrachte Italeri uitvoering, maar als je de onderdelen goed bekijkt valt het nog wel mee qua vorm en zo. Het onderstel, wielen en wielkasten(0 details) laat ik dus maar weg en ga een exemplaar inflight bouwen.

Wat zit er zoal in de doos dan?
photo 528991

photo 528993

photo 528994

photo 528992

Ook wat totaal onbruikbare onderdelen zoals gigantische brandstoftanks die nooit in Zwitserland gebruikt werden.
photo 528995

Niet erg subtiel uitgevoerde wielen, die dus in de restbak kunnen
photo 528996

Zo, Plamuur, vijlen en scapers er maar bijgezocht.
photo 528997

Eerst de romphelften maar bewerken en vooral de luchtinlaat wat aandacht schenken. Dus wat toevoegen in de inlaat wat er niet zit en de naden volkiepen met vloeibare plasticsmurrie die mooi vlaktrekt.
photo 528998

photo 528999

photo 529001

De cockpit is wel basic, maar gaan we wat opleuken, eerst de uitwerperrondjes maar wegvijlen.
photo 529000

De meegeleverde piloot bestaat uit 2 delen. De voor en achterkant op elkaargezet en uitgelijnd. Met wat plastische chirurgie en kleurtjesvalt er vast nog wel wat van te maken.
photo 529002

Nu verder met de vleugels. Hier zijn de wielbakken te zien, vlug maar dichtplakken voordat ik somber wordt.
photo 529003

De bouwdoos is uitgevoerd met opliggende paneellijnen , mar ook hier en daar dan weer een enkele verzonken. Ik rescibe ze eerst en ik vond nog een mooie blauwdruk tekening met de rivetr oppervlaktedetails. Dus toch maar de moed verzameld en rosie de rivetiers erbij en zo gaat het er dan na een paar avonden uitzien.

photo 529004

photo 529006

photo 529005

Als dit gelukt is ga ik de vleugeldelen en staart aan elkaar plakken en eens naar de cockpit kijken 8)


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op di 09 feb, 2021 21:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze. Heb ik ook nog liggen. Benieuwd wat je ervan maakt, maar de huidige werken beloven al.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tjeemig, wat een bak. Mij veel te groot.

Qua kleurstelling, metaalkleur met zwart (neus) en wat rood, dat breekt mooi. Ik zie op één van beide foto's dat de (kleine) tanks ook rood zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2021 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Flink karwei om helemaal opnieuw te scriben maar zeker de moeite waard denk ik. Lijkt er wel op dat er wat veel lijm voor die inlaat nodig was. Maar goed, als je toch al aan het schuren bent maakt dat niet zoveel uit. Toch altijd wel weer leuk zo'n klassieke kit. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Lekker verder om eens wat van dat interieur te maken. Eerst kijken hoe het instrumentenpaneel er in het echt uitziet.
photo 530173

Gaten boren in het paneel waar instrumenten moeten komen.
photo 530171

Wat decals erin en lijm erop die transparant droogt
photo 530172

photo 530175

Ook piloot geschilderd en in stoel geplaatst. Riemen van tape gemaakt en draden bovenop schietstoel gebogen.
photo 530177

Toen voordat alles dichtging extra hulsje achterin de motor geplakt voor meer draagvlak van de stang die er straks in komt om de Mirage straks vast te houden.
photo 530176

Als laatste alles dichtgepakt en gefixeerd.
photo 530178

Nu rivets boven op romp en de vleugels eraan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Nadat alle rivets gemaakt zijn een primerlaag erover om te controleren of de plamuursessies voldoende waren en de rivets een beetje op de juiste plaats zitten.
photo 530840

photo 530841

Dit was niet overal netjes dus vooral op de naad tussen vleugel en romp bovenop nog wat plamuren en ook sommige rivets overdoen. Die naad is trouwens echt niet perfect te krijgen. het blijkt dat het plastic van de vleugel wat getordeerd is met het gieten dus nooit strak te krijgen is. Nou we zien wel...

De cockpit inkijk
photo 530842

Het glaswerk was aan de binnenkant!! bekrast. Hier kon ik echt niet bijkomen met schuursticks of polijsten. Gelukkig doen 2 dips met deze speciale Gauzy wonderen. De krassen vloeien dan voor 90 % dicht en alles is dan wel acceptabel.
photo 530843

Na montage en maskeren toch nog wel flinke naden tussen het glaswerk, plamuren dus maar weer.
photo 530844

Toen ik wel tevreden was alles gespoten met ak extreme metals aluminium
photo 530845

De delen die polished aluminium en wat donkere strepen en grijze tip op staart gemaskeerd
photo 530846

Zoiets wordt het dan , de zwarte vlakjes met de hand geschilderd.
photo 530848

Als dit droog is een glimmend laagje erover ter bescherming en kijken hoe ik alles kan afplakken voor de rode strepen want de decals zijn nogal flets. Ook de tanks voorzien van vinnen uit plasticard.
photo 530847

Ja, heel wat werk zo´n oudje. Nu de eerste kleurtjes erop zitten toch al mooi aan het worden :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Knap, heel knap...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat is strak gespoten zeg, en mooi werk in de cockpit ook!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 527
Woonplaats: Lonneker
Netjes hoor! En zo snellll........
Gaaf om te zien dat er nog een Mirage gebouwd wordt. Zijn toch prachtige vliegtuigen.

Greet,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@ice 315, Ja het zijn heel sierlijke jets. Ga in de toekomst zeker nog vaker eens een mirage bouwen, dan wel wat modernere kit dan dit antieke geval.
Zoals eerder al gezegd, ga ik het rood gewoon spuiten, de decals kan je nooit goed aansluiten en softener met deze decals vertrouw ik niet. Dus alles mooi afplakken dan.

photo 531820

En wat rood erover. Ik gebruik hiervoor Revell aqua, dit is weinig agressief en tast de AK niet aan. Met Tamiya heb ik vroeger wel eens mindere ervaringen gehad als je dit ergens overheen aanbrach.

photo 531819

Laagje future erover voor wat glans en toen de decals erop, aangevuld met wat uit voorraad hier en daar.

photo 531821

Als afwerking nog een laagje future erover en een wasch van florymodels grease. Deze laatste niet te heftig want deze Mirages werden vertroeteld door de Zwitsers.

Zo, hij is wel af wat mij betreft. Natuurlijk kun je nog verder gaan met details aanbrengen, maar ik wilde hem gewoon snel oob bouwen. Het is best leuk om dit eens tussendoor te doen. De kwaliteit was destijds echt stukken minder dan vandaag dus plamuren en schuren waren veel nodig. Ook wat screben en rivets maken haalt zo'n model goed op. Toch ontstaat er dan een leuke zilveren pijl. De decals vielen achteraf toch wat tegen, helaas kon ik niet zo snel de Matterhorn decal scheet kopen. Enkel bij Hannants hadden ze er nog een, maar zij stuurden niet naar de EU ivm Brexit, dus ik heb maar een laagje decallak van microsale erover gekwast. Helaas worden ze dan wel dikker en blijven wat broos.... Genoeg gekletst, hieronder de eindfotos en op naar een nieuw project om de stash wat uit te dunnen.

photo 531822

photo 531824

photo 531825

photo 531826

photo 531828

photo 531827

Ook nog mooi voetstukje gemaakt van etalagemateriaal wat niet meer gebruikt werd met kaartje geprint.

photo 531829


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement