Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Nu de Blenheim af is, ga ik nog weer iets verder terug in de tijd naar 1917.
Omdat ik de vliegtuigen uit de grote oorlog altijd al beautys heb gevonden heb ik nu deze uit de stash gehaald.

photo 528645

Het is het laatste type wat albatros heeft gemaakt.
De D.Va is een verbeterde D.V
Deze scheen nogal wat problemen te hebben vooral met de ondervleugel.
De D.Va is dan ook te herkennen aan een klein schuine versteviging aan de struts op de ondervleugel.
Ook de stuurdraden van de rolroeren lopen anders. Bij de D.V door de bovenvleugel en de D.Va door de ondervleugel.

Voor verdere info verwijs ik voor nu graag naar het WWW.

De kit bestaat uit een beetje plastiek.
photo 528646

photo 528647

Decalvellen
photo 528648

photo 528649

photo 528650

en een beetje PE
photo 528651

Van de bijgeleverde opties kun je 4 versies maken.
Nu heb ik gekeken of ik Manfred van Richthoven ook in een D.Va kon betrappen.
Maar tot nu toe alleen kunnen vinden dat hij in verscheidene D.V heeft gevlogen.
Ook nog op de site van Wingnut Wings gekeken (zij hebben een D.V speciaal met versies van Manfred, en met hun kit kun je de D.V en de D.Va maken)
Goed dat idee dus laten varen, anders had die mooi naast de DR.1 van Manfred kunnen staan(die ik ooit eens gebouwd heb)

Van deze kisten zijn de rompen geheel gemaakt van multiplex over hout dus dat wilde ik ook graag laten terug komen.
Maar om helemaal een hout(multiplex) kleur te hebben leek mij ook niet wat. Dus heb ik van de vier versies
deze gekozen. Bijkomend voordeel is dat ik de lozenge mag gebruiken.

photo 528644

Eduard zegt dat hij zwart mag worden maar op Wingnut Wings staat dat deze vermoedelijk donker blauw was.
Dat vindt ik genoeg en denk dat ik daar een iets attractiever vliegtuig van krijg. Dus hij wordt donkerblauw.
En met een mooi stukje triplex ertussen.

Dat gezegd hebbende, mocht er aan de cockpit begonnen worden.
beetje houtachtige kleur en ik heb de nerven tot het minimale uitgeveegd. wordt straks toch donker inkijkje in de cockpit vermoed ik.
De buitenkant wordt hoop ik wat mooier.
photo 528730

photo 528729

het voetstuur al onder een hoekje geplakt dan kan straks het roer ook onder een hoekje.

Het zitgedeelte gemaakt. nog een klein kussentje van milliput toegevoegd. al zie je het bijna niet meer door de riemen.
en in een idee van een tank gemaakt uit milliput en de vulpijp en dop uit getrokken gietraam.
Dit zit niet in de kit en ik denk dat je er straks net nog wat van kunt zien tussen de MG's door.
photo 528728

zie ik nu dat ik toch nog een gietnaadje vergeten ben.

photo 528727

Dat zijn de vorderingen tot nu toe.
Tip en opmerkingen blijven natuurlijk ook bij deze bouw weer welkom en worden zeer gewaardeerd.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Laatst bijgewerkt door Timmie op zo 20 jun, 2021 10:58 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Nog een WW1 kist. Ik ben benieuwd hoe deze uit gaat pakken Arjan. Alles lijkt met super klein. (ja, duh.. :lol: ) Maar dus extra gepriegel op de vierkante mm.
Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi kitje ook! Veel plezier met deze, maar dat heb je al wel zo te zien!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk, een albatros. Goede keus. De enige tip die ik zou willen geven is om je werk stofvrij proberen te houden en te maken in combinatie met je schilderwerk. Dat is een kleine moeite maar met een groot effect. Ik ga je volgen .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 15:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik blijf de Albatros een mooi model vinden, mooi rond is niet lelijk tenslotte, succes bij deze, heb hem ooit van Revell gebouwd een maatje kleiner.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
markie schreef:
mooi rond is niet lelijk tenslotte,
er moet ook wel een beetje vorm aan zitten :brouw:

fvdm schreef:
De enige tip die ik zou willen geven is om je werk stofvrij proberen te houden en te maken in combinatie met je schilderwerk

Dank je, ik zag die macro's en schrok zelf ook wel een beetje, het is niet het aller netste wat ik ooit heb gemaakt.
gelukkig zit het aan de binnenkant. ga er voor de buitenkant er beter op letten. Ook al is het mij, tot nu toe, nooit helemaal gelukt om het helemaal stof vrij te houden.

Deef schreef:
Veel plezier met deze, maar dat heb je al wel zo te zien
dank je, deze heb ik echt plezier in om te maken.

en ondertussen ook niet stil gezeten.
Ook met de Stalin BB heeft deze nog steeds mijn meeste aandacht.
Wat ik heb gedaan is:

De besturing van de rolroeren gemaakt. Eduard wil hem ons laten bouwen als een D.V versie. de D.Va had geen wiel daar maar een gat met een soort van hevel/ hendel.
Dit omdat, bij de D.Va, de stuurkabels van de ondervleugel afkwamen en niet, zoals bij de D.V, door de bovenvleugel.
Dus een gat gemaakt, gat in het rolroer geboord en een stukje getrokken gietraam erin gedrukt.

photo 530239


Wat PE toegevoegd en gaatjes geboord voor de rigging.
en daarvoor natuurlijk alweer de nodige oogjes gemaakt.

photo 530240

photo 529461


De vleugels worden voorzien van de lozenge decals. omdat k niet weet of deze wat doorschijnen heb ik de vleugels wit gespoten.
Het roer moest ook wit worden dus die maar direct meegenomen. en ondertussen staat de Albatros ook op zijn pootjes.
Ook het stukje wat hout kleur krijgt al voorzien van een heel lichtbruin kleurtje.

photo 530241

photo 530238


Daarna de rol tape te voorschijn gehaald.
en was het tijd voor de donkerblauwe kleur.
Eerst een ondergrond van lufthansa blauw en daarna dit donkerder gekleurd met een paar druppels zwart.
zodat ik iets kreeg wat ik een mooie kleur vond.

photo 530242

photo 530244

Hierna was het tijd voor het hout gedeelte.
Eerst wat geprobeerd op de onderkant.

photo 530243

daar was ik best wel tevreden over dus dat gisteren maar doorgezet naar de zijkanten.

photo 530245

photo 530246

Dat was het wel wat ik gedaan heb aan deze.
op naar de volgende update.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooie ontwikkelingen zo. Ik ben benieuwd naar de rigging. Dat is iets waar ik nog wat tegenop zie maar misschien moet ik het maar gewoon eens een keer proberen. Laatste keer was bij mijn Chiri in 1:72 jaren geleden.
Show me the way. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Je hout lijkt op hout Arjan, dat is al een plus ;) Maar waarom niet geprobeerd de nerfstructuur iets meer naar voren te halen?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Klaasdebouwer schreef:
mooie ontwikkelingen zo. Ik ben benieuwd naar de rigging. Dat is iets waar ik nog wat tegenop zie maar misschien moet ik het maar gewoon eens een keer proberen.


Dank je Klaas, rigging ben ik bijna aan toe. zoals met zoveel dingen moet je het gewoon proberen. eerst keek ik er ook tegenop maar uiteindelijk is het mij meegevallen.


markie schreef:
Je hout lijkt op hout Arjan, dat is al een plus Maar waarom niet geprobeerd de nerfstructuur iets meer naar voren te halen


Gelukkig lijkt het al op hout. :brouw:
tja toen ik er met mijn neus bovenop zat dacht ik toch wat "nerf" er in te hebben gelaten.
ik heb het toch nog iets bijgewerkt.

Voordat ik wat foto's plaats eerst nog even vermelden dat ik niet goed had gekeken waar het hout en waar het blauw moest.
Gelukkig kwam ik er wel een beetje op tijd achter.
Het hout was namelijk iets te ver naar voren.

Dus weer een klusje bijwerken.
een stukje blauw lichtbruin geverfd en een stukje hout weer blauw geverfd. (eerst nog een ondergrond en daarna komt de donkere blauw.

photo 532497

photo 532500

Daarna het lichtbruine weer voorzien van houtkleurtje.
Speciaal voor Mark heb ik de nerf hier iets meer laten staan. :wink:

photo 532498

Na dit werkje mocht ik beginnen met de lozenge decals.
Dit vond ik ik nog niet makkelijk, van die grote lappen aanbrengen.
in het begin zat ik nogal te prutsen, en omdat de decals ruim de vleugels bedekten heb ik, nadat ze waren aangebracht er een randje vanaf gesneden.
in het begin deed ik dit te snel. omdat de decals nog wat nat en zacht waren scheurden ze makkelijk.
dus de randjes waren niet zo recht en mooi als ik wel wilde.

photo 532544

Later kreeg ik er wat handigheid in en liet ze eerst drogen zodat ze mooi vast zaten en daarna de randen bij gewerkt. dit ging aanzienlijk beter.
Om de randjes bij te werken heb ik ze rondom een kleurtje gegeven (ongeveer zelfde kleur als de ribtapes aan de onderkant.)
zoals te zien is op onderstaande foto. ik vind het resultaat er wel leuk uit zien.
Ondertussen begonnen met de ribtapes. dit zijn ook decals die Eduard bij de kit heeft geleverd.

photo 532499

Na dit werkje, als alle ribtapes erop zitten, de MG's maken en monteren waarna begonnen kan worden om de rigging voor te bereiden.
ondertussen kijkt de yak voor stalins bb ook al smekend naar mij om aan te beginnen.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Strak hoor die decals!
Knap gedaan dat bijgewerkte stuk, op de laatste foto ziet het er gewoon uit alsof het nooit anders geweest is.
Ben erg benieuwd naar de rigging! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement