Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 maart, 2021 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow dat zijn toch aardig aanpassingen weer.
Raar inderdaad dat je vanuit de kit niet (makkelijk) een "symmetrisch" toestel kan bouwen. Als ze het nu gewoon als extra onderdelen hadden toegevoegd... :?

Maar ja komt in jouw handen wel goed zo te zien, het gaat er in ieder geval al als een vliegtuig uit zien :mrgreen:
StevenVD schreef:
Let ook op de decal voor het ontsnappingsluik van de cockpit.
Die zie ik niet? Of ik weet niet waar ik moet kijken natuurlijk :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk hoor, goed opgelost! Als ik dit allemaal zo zie verwonderd het me niks dat je deze kit niet zoveel gebouwd ziet...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Nou Steven, daar heb je je handen wel vol aan. Mooi om te zien hoe je alle problemen creatief en ambachtelijk oplost.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 1:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aardige reacties, de bedoelde decal was in de cockpit te zien als een rode stencil. Ik heb er nu even lichtjes met geel terug over gespoten om het minder opvallend te maken.

photo 535435

De cowlings zijn nu vanbinnen in kleur gezet zodat ze dichtgelijmd kunnen worden. Ik heb de motoren ook bijgeschilderd na een masking, de kleur van de naaf heb ik zelf samengesteld uit blauw en grijs. De piloten zijn hier en daar gerepareerd, de verf was er afgegaan waar ze in de Vallejo primer hadden gestaan.

photo 535433

Detailshot van de motor. Hierna heb ik de PE leidingen met bruin bijgekleurd en de klepstoters met zwart.

photo 535434

photo 535436

Je kan hier wel zien dat het niet evident is om een cowling op deze manier samen te stellen. Er is een fameuze richel. De volgende foto's zijn genomen na een lange schuurbeurt waarbij ook de kieren langs de staartbomen volgestort zijn.

photo 535437

photo 535438

photo 535440

photo 535439

photo 535441


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag een update over het glaswerk.

photo 535537

Bij Monogram zijn ze een stukje vergeten toe te voegen dat uit voorzorg in de rugkoepel gemonteerd werd om die in duikvluchten niet te laten imploderen. Ik heb even iets in metaal uitgesneden en geplooid om dat stukje na te bootsen.

photo 535549

Ik heb het eerst grijs geprimerd en dan eerst wit en dan Vallejo Interior Yellow gekwast. Met nog een beetje bruine wash kon het in de koepel gekleefd worden. Dit heb ik met contactlijm gedaan zodat het aan de twee uiteinden bleef zitten. Dit stukje camoufleert ook twee paspinnetjes die zo nodig binnen in de koepel aangehecht moesten zitten.

photo 535539

De canopy wordt eens op zijn plek gezet en daarbij wordt weer duidelijk dat we nog niet aan schilderen toe zijn. Bij de onderste pijl moet er een kier afgesloten worden, terwijl de aansluiting bij de bovenste twee pijlen nogal abominabel is. Dat kan dan weer door schuren verholpen worden, maar we zullen moeten zien dat we niet door de fuselage heen schuren.

photo 535538

Het ontsnappingsluik van de piloot is hier gemonteerd in de canopy. Dit kon gebeuren omdat er al twee strips Evergreen voor- en achteraan toegevoegd waren in een vorige post. Er blijven nog wel kieren over aan de zijkanten.

photo 535551

Die kunnen perfect afgesloten worden door een strip van 0.5mm dikte af te snijden uit een Evergreenplaatje.

photo 535552

Er mag dan wel niet vergeten worden, dat je dit aan de binnenzijde moet schilderen als je het later niet wil terugzien bij het spuiten langs de buitenzijde.

photo 535540

Aan het luik voor de boordschutter moeten twee stukken van 0.2mm dikte gekleefd worden.

photo 535542

Dat wordt dan getrimd en geschuurd.

photo 535541

Als dit nu gemonteerd wordt op het achterstuk van de canopy, dan zie je dat de stijlen mooi doorlopen en dat de achterzijde goed uitgelijnd is. Het enige dat niet in orde is, is de kromming van dit luik tegenover de canopy die minder is dan aan de linkerkant. Dit kan niet aangepast worden.

photo 535544

De piloten zijn nu ook afgewerkt, alleen de vliegbril moet nog glanzend gemaakt worden. Het vernis dat gebruikt is, is van Vallejo en is gewoon gekwast.

photo 535546

De radaroperator is op zijn werkstek aangekomen. Er moesten ook twee glaasjes achter hem geplaatst worden, die ook beide niet perfect passen.

photo 535547

Een dry-fit van het glas toont dat hij nog goed te zien zal zijn als het afgewerkt is.

photo 535550

De rugkoepel is een van de enige stukjes clearpart die redelijk goed passen.

photo 535545

De piloot moest wel hard aangedrukt worden met het laddertje dat achter hem geplaatst was, maar ook die zit nu als gegoten. Hij houdt ook de handen op het stuur.

photo 535548

En ook deze figuur zal je straks nog goed kunnen bekijken door het voorruitje. Nu mag ik dus al het glas dichtkleven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 7:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wat een werk. Maar het is wel de moeite waard zeg!
En mooi ook met die pilootjes zo!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 21:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Deef! Ik heb me op de zetel van de derde man gestort, die ik van riemen kon voorzien omdat ik het setje van HGW models heb.

photo 535824

photo 535823

Ik moet zeggen dat het er goed uitziet, al is het meer werk dan je op het eerste zicht zou denken. Er zijn een paar stukjes riem bij die niet door de PE-deeltjes kunnen zoals voorzien. Gelukkig kan je dit papier splitsen zodat je het gekleurde deel van zijn drager kan halen. Daardoor kan je de kleine riempjes toch door het PE heen halen. Ik heb dit gelijmd met contactlijm zodat het papier goed samen blijft zitten. De handleiding is mooi getekend maar weer kloppen er enkele nummers niet: je merkt dat meerdere stukken papier het nummer 2 gekregen hebben.

photo 535825

photo 535826

De zetel is dan op zijn plek gekleefd, maar daarbij werd het duidelijk dat de riemen niet zonder meer aan de cockpit toegevoegd konden worden. Het contrast met de piloot was daarvoor nogal groot. daarom heb ik een wash met donkergrijs moeten doen.

photo 535827

Nu kon ook het glas op zijn plek gezet worden, wat toch een van de lastigste klussen aan deze kit is.

photo 535828

Hier staan de grote stukken op hun plek, waarbij de aansluiting met het dak vooraan al voorbereid was.

photo 535829

Ik had er geen rekening mee gehouden dat ook aan de achterkant van het dak de passing slecht was. Dit moest nu bijgeschuurd worden met het glas al op zijn plaats, vandaar de tape.

photo 535830

Even een intermezzo met wat goodies voor mijn nieuwste vliegtuigkit, de Tarangus SH37 Viggen. Dit boek is zeker de moeite, al moet ik het nog doorlezen. Ik wilde ook het PE van Maestro voor de cockpit en de luchtremmen. Iemand raadde ook resin wielen aan en ik neem aan dat er nog wel enkele toevoegingen zullen volgen, want ik ben nog lang niet aan deze toe.

photo 535831

Ondertussen was de fuselage geschuurd en kon het glas uitgepakt worden.

photo 535832

Dit sloot al beter aan, al moet de naad nog wel geplamuurd worden en opnieuw geschuurd. Wie dit gaat bouwen raad ik aan om onder het glas ook een dunne strip styreen te kleven, zo wordt dit hoogteverschil beter opgevangen.

photo 535833

Het windscherm vooraan zat te ver gespreid over de rechterkant van de fuselage, terwijl het aan de linkerkant mooi aansluit.

photo 535834

Het glas kon ik niet dieper indrukken, maar misschien kon ik de romp verder uiteentrekken. Daarom is een gaatje gemaakt door de cockpitwand.

photo 535835

Een stijve metaaldraad met een haak aan geplooid wordt hier door geschoven en dan aangetrokken. Dit geeft wat lakschade aan de binnenkant maar ik heb liever dat de buitenzijde mooi glad afgewerkt kan worden. Achteraf bleek het genoeg om het glas aan deze kant los te snijden en toen kon het ook verder in de romp gedrukt worden. Ik heb de kieren daarna overal met Tamiya putty dichtgemaakt, daarbij is het wel opletten dat dit niet op het glas terechtkomt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Prachtig Steven, hoeveel werk je hiervan maakt. Echt mooi om te volgen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Tjemig, dat met die canopy is nog erger geworden dan bij de kit die ik jaren geleden (2x) gebouwd heb. Wordt toch wel eens tijd dat Revell die mallen eens onder handen neemt. Ik kan me niet herinneren dat het in de tijd dat het nog Monogram was ook al zo slecht paste.
Gelukkig geef je niet op.

Oja, cool setje riemen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie riempjes inderdaad. Dat schuren bij de aansluiting van de canopy is toch altijd wat engig, maar goed gelukt

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement