Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u voor de commentaren heren.


Ondertussen staat de romp in elkaar en ben ik bezig met alles klaar te maken voor een laagje zwarte verf. Ik wil alles in een zwarte laag hebben voor ik de decals ga plakken want naar mijn idee gaat het dan minder opvallen als er een decal niet 100% goed zit.

Als eerste heb ik een foto van de stoel in de cockpit waarop te zien is hoe de riemen liggen. Volgens mij liggen ze helemaal goed en natuurlijk zo.

Afbeelding

De vlekken op de stoelzijn met een licht leerkleur gemaakt en erop gesponst.

Het stabilo en hoogteroer zijn gemonteerd en de control horns zijn voorzien van een gaatje.

Afbeelding

De vleugel tussen de wielen is klaar en ook de wielen zitten op de assen. Als alles gespoten is ga ik het pas lijmen.

Afbeelding

De vleugels zijn ook in elkaar gelijmd maar daar heb ik even geen foto van. Toen ik de motorkap ging passen rond de motor kwam ik tot de conclusie dat dit totaal niet paste. Ik had dit wel een beetje verwacht maar keek toch even vreemd op. Dus de Proxxon gepakt met een rond schuurbolletje en schuren maar. Nu past het wel.

Afbeelding

Dan nog een plaatje van de romp.

Afbeelding

De naad op de rug is mijn inziend helemaal weggewerkt met wat ca-lijm en schuren. Het spuiten zal het uitwijzen.

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Na het zwart spuiten kon ik de machinegeweren gaan monteren. Na heel goed kijken zag ik dat er bovenop de MG tekst was gemaakt. Niet goed leesbaar maar het stukje waar de tekst staat is nog geen 2mm breed.

Afbeelding

Na heel veel geduld, een ondergrond die helemaal wit is (zie je de weggesprongen onderdeeltjes goed) en een afgeschermd bouwgebied kwam ik hierop uit.

Afbeelding

En in vergelijking met het kitmodel.

Afbeelding

Nu heb ik nog een pubquiz voor jullie. Het vizier bij veel MG's uit de grote oorlog hebben het vizier niet in het midden zitten, zie onderstaande foto.

Afbeelding

Dat brengt bij mij de volgende vragen naar boven.
1) Zat er een vizier op ieder MG?
2) Zo ja, zaten allebei de vizieren aan de buitenkant, binnenkant, links of rechts?
3) Als er maar 1 MG een vizier had, aan welke kant hoort deze dan te zitten?

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hey Ferry, welk type mitrailleur is dat eigenlijk? De body lijkt een ander type te zijn dan er op de D-VI zou moeten zitten. (MG-15 Spandau).

Ik heb wat rondgekeken maar zag op al die kisten de MG-15 maar dat kan misschien omdat het meest gerestaureerde toestellen zijn die ik kon vinden met duidelijke foto's en restaurateurs moeten soms compromissen maken.

Achter deze link zit een foto waarop je de mitrailleurs goed kunt vergelijken.
https://combatace.com/uploads/gallery/a ... 207552.jpg

Nu ben ik zelf niet zo'n purist dus ik kan de keuze voor de after market mitrailleur wel begrijpen. Zit in ieder geval geen gigantische sinkmark in en de open koeler is een stuk mooier zo. :)

V.w.b. je vragen, ik kon ook alleen maar foto's vinden waar de richtmiddelen in het midden zitten al kan ik me voorstellen dat ze het richtkruis wat naar het midden van de neus zouden kunnen verplaatsen zodat je niet steeds over die mitrailleurs hoeft te kijken om te kunnen mikken.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Klaas, je blijkt helemaal gelijk te hebben. Ik schijn de 08 gekocht te hebben terwijl ik de 08/15 moet hebben. Daar zitten blijkbaar toch wat verschillen in. Ondertussen heb ik de juiste besteld en deze zal ik vast nog wel eens kunnen gebruiken. Jammer, moet ik maar beter opletten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooi begin die hout nerf op de grond en de zijkanten vind ik erg mooi gelukt.
Jammer van de MG maar de nieuwe is al onderweg. (Denk dat ik deze er op had geplakt)
Altijd mooi een WW1 vliegtuig te zien. ga deze dan ook weer fijn volgen.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De nieuwe onderdelen zijn binnengekomen en gisteren kon ik eindelijk verder met de machinegeweren. Het eerste wat opvalt is dat het achterste stuk er niet bij zit. Die moet ik dus van de kit gebruiken.

Afbeelding

De verschillen zijn ook wel duidelijk want deze mantel en de monding van het MG zijn heel anders. Ik ging de eerste met CA lijm maken want het is erg fragiel voor soldeer. Als dan het eerste stuk in elkaar zit en het achterste stuk van het kitonderdeel is afgezaagd en voorzien van een gaatje hebben we dit.

Afbeelding

Als deze onderdelen zijn samengevoegd dan kan het vizier geplaatst worden. Het begint toch wel erg klein te worden.

Afbeelding

Bij het plaatsen van het tweede vizier schoot deze toch weg en ondanks alle voorzorgsmaatregelen was deze onvindbaar. Ik heb dus maar de vizieren van de 08 gebruikt alhoewel deze een ietsiepietsie groter zijn. Er diende aan de voorkant van de mantel nog een beugel gemaakt te worden. Dat zijn de onderdelen in het midden, net voor de scalpelpunt.

Afbeelding

Zoals je ziet zitten daar ook nog twee vouwlijnen. Als je die gevouwen hebt krijg je dit.

Afbeelding

Ik heb even een muntje van 10 cent neergelegd zodat je links de beugel kunt zien. En ja, deze is twee keer gevouwen.
Als deze gelijmd is kan de montagebeugel geplaatst worden en dan is deze klaar. De tweede heb ik echter toch geprobeerd te solderen en die versie heb ik gebruikt voor de twee laatste foto's. Op onderstaande foto zit de beugel aan de linkerkant (voor ons gezien).

Afbeelding

Ik ga niet eens proberen om het onderste deel recht te maken want dan breek ik het gegarandeerd af. Oja, dat grote stuk non ferro links op de foto is weer het 10 cent muntje.

En dan nog een totaaloverzicht

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Kijk, dat ziet er mooi uit :)

En ja, je moet niet plots niesen als je hiermee bezig bent. :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend gedaan! Het ziet er gewoon ook supernetjes uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Snap nu dat je hierop hedt gewacht. Dat ziet er heel anders uit.
Wat enorm knap en strak gemaakt met die ienimieni priegel stukjes.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

Even je verslag zover doorgenomen en mijn complimenten. Hierbij een tip / opmerking. Roden is een leuk merk, en maakt prima bouwdozen. Groot nadeel is echter dat de kwaliteit van hun decals bijzonder beroerd is, in de meeste gevallen zelfs onbruikbaar. Ik heb zelf de DVI ook ooit gebouwd van Roden, maar dan in schaal 1/72. Ik heb het lozenge probleem opgelost door een set te gebruiken van een Fokker DVII van Aviattic. Qua oppervlaktes komt de DVII best in de buurt van een DVI, dus met geringe aanpassingen was dit goed te doen. Aviattic maakt lozengedecals voor de DVII in alle voorkomende schalen.



Afbeelding

Succes verder.

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement