Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Knap gemaakt en bedankt voor de beschrijving!!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk, dit!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Cool zeg. :brouw:

Ik heb nog nooit iets met lampjes of draaiende propellers gedaan in mijn kits. Misschien eens aan gaan denken. Ik ben altijd bang dat het te warm wordt en dingen gaat vervormen.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Ik zit hier met grote ogen te kijken! Geweldig idee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Dank voor de complimenten, mannen :)

Ik ga er een diorama van maken waarbij de kist in een onderhoudshangar staat. Ik gebruik er een Trumpeter Display Box voor. In de bovenkant ga ik de dakspanten maken en daar ook LEDs aan hangen als verlichting. Die schakeling daarvoor heb ik inmiddels al uitgeprobeerd. Alles komt op dezelfde batterijen als de lichtbak in de motorruimte. Normaal gesproken kun je de LEDs het beste in serie schakelen. Bij parallelschakeling kun je last krijgen van de verschillende interne weerstand tussen de individuele LEDs. Soms is dat verschil zo groot dat een LED met de laagste weerstand de meeste stroom gaat doorlaten. Daardoor gaat zijn temperatuur omhoog en daardoor de weerstand nog verder om laag, waardoor meer stroom en dat gaat door tot 'ie doorbrandt. In serieschakeling krijgt elke LED dezelfde stroom (ampères) te verwerken, dus heb je dat probleem niet.

Voor mijn schakeling zou dat betekenen dat ik meer spanning (volt) nodig heb en dan moet ik er weer meer batterijen in gaan doen, óf een adapter gebruiken. Dat wil ik niet, dus ga ik toch parallel schakelen. En dat kan wel, omdat ik deze LEDs minder stroom geef dan ze aankunnen. De motorruimte-LED heb ik met 200 Ohm én lager voltage (3 ipv het max van 4 volt) al heel erg afgeknepen. De hangarlichten komen daar parallel (dus ook 3 volt) aan te hangen met 75Ohm als voorschakelweerstand. Deze LEDs zouden zelfs met 50Ohm voorschakelweerstand nog prima werken. Kortom er zit marge genoeg in om een parallelschakeling mogelijk te maken.

Even heel iets anders:
** Vraagje **
In het diorama wil ik een hydraulic test stand neerzetten. Alleen ik kan er geen goede afbeelding van vinden. Hieronder een stukje foto van zo'n kar. Hebben jullie misschien een foto rondslingeren waar zo'n kar opstaat of bijstaat? Zelfs al staat er maar een stukje op. Met wat meer stukjes kom ik dan wel aan een hele puzzel.

photo 526010



Ondertussen heb ik ook nog wel een beetje zitten knutselen. Om te beginnen heb ik de LED-balk nu definitief in de kist gemonteerd en daarna kon de romp dicht.

photo 526002
photo 526003

Vervolgens ben ik druk geweest om allerlei gaten, kieren en sinkholes te vullen. Dit keer geprobeerd om het netjes te doen. En daar heb ik de instructies voor gekregen van Chris (@zimmermaniac), waarvoor nogmaals dank!

photo 526004

De bladantenne onder de inlaat had ik al verwijderd. Nu werd het tijd om de zaken die er wel op hadden moeten zitten toe te voegen:

Bladantennes onder de neus, de pitot aan de zijkant en de AoA-sensors.
photo 526005

Antenne op de staart en de static dischargers aan de vleugels.
photo 526007

Een paar open klepjes, waar de diverse slangen in het diorama in komen. Daar lopen ook de aansluitingen van de lichtbak doorheen, straks vermomd als hydrauliek-leidingen. En ook de navigatielichten op de luchtinlaat.
photo 526008

De remkleppen en horizontale stabilatievlakken erbij (de staart had ik er al eerder op gezet).
photo 526006

En tot slot kon de primer erop.
photo 526009

Dat was het weer.
Cheers,
Jan

** Let op ** Bij de sterretjes aan het begin van dit bericht staat een vraag. Als je wat hebt, dan bij voorbaat heel veel dank!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
JJ@MB schreef:
** Vraagje **
In het diorama wil ik een hydraulic test stand neerzetten. Alleen ik kan er geen goede afbeelding van vinden. Hieronder een stukje foto van zo'n kar. Hebben jullie misschien een foto rondslingeren waar zo'n kar opstaat of bijstaat? Zelfs al staat er maar een stukje op. Met wat meer stukjes kom ik dan wel aan een hele puzzel.


https://i2.wp.com/hiigroupasia.com/wp-content/uploads/2013/10/081013-100-jsf-production-electric-unit_page_1.jpg?resize=436%2C342

Alstublieft!

Maar ik zie wel dat er allerlei verschillende modellen zijn. Ik weet niet hoe nauw dat komt voor een specifiek toestel, een specifieke periode of een specifiek land. Bijvoorbeeld ook:

https://www.hommeles.com/upload/large/20180312-174807-1.jpg

https://cdn.dvidshub.net/media/thumbs/photos/1607/2752882/1000x667_q95.jpg

https://media.defense.gov/2015/Nov/06/2001345887/780/780/0/151104-F-SD165-005.jpg

https://c8.alamy.com/comp/PAEKPP/senior-airman-joshua-miller-operates-a-hydraulic-mule-to-assist-a-brake-operational-check-on-an-f-16-fighting-falcon-while-deployed-to-andersen-air-force-base-guam-march-9-2016-the-112th-efs-deployed-to-andersen-afb-in-support-of-a-theater-support-package-providing-multilateral-air-operations-and-promoting-stability-and-security-in-the-indo-asia-pacific-region-us-air-national-guard-photo-by-staff-sgt-joseph-boyerreleased-PAEKPP.jpg

https://www.hommeles.com/upload/large/20180830-164452-1.jpg

https://media.defense.gov/2009/Dec/03/2000420713/-1/-1/0/091124-F-2213K-920.JPG

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op vr 11 dec, 2020 16:12 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Veel te grote foto's Huib.

Vanwege nieuwe copyright-regels hier op het forum zou ik de linkjes plaatsen. Tenzij ze rechten vrij zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
JJ@MB schreef:
De aanpassing van de engine bay. Ik hoop dat ik je instructies goed te pakken heb, Marco.

photo 525539


zie er goed uit :brouw: :brouw:

als je de Hyd.kar aansluit moet er wel aan de beide kanten de slangen aansluiten (hyd A systeem en B systeem).
bij ons stond de kar aan de rechtse kant net achter de vleugel een eindje weg van de horizontal. wij hebben die zoals je op de eerst foto waar de monteur naast de kar op de stoel zit toen je de vraag stelde.

gr. Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Mannen, dank voor de hulp.

Marco G schreef:
als je de Hyd.kar aansluit moet er wel aan de beide kanten de slangen aansluiten (hyd A systeem en B systeem).
bij ons stond de kar aan de rechtse kant net achter de vleugel een eindje weg van de horizontal. wij hebben die zoals je op de eerst foto waar de monteur naast de kar op de stoel zit toen je de vraag stelde.

gr. Marco



Hi Marco,

Tx, ik zag bij de KLu inderdaad telkens deze hydraulics-kar staan, alleen een fatsoenlijke foto heb ik er niet van kunnen vinden. Wel een paar hoekjes die nog net op een foto van een F16 staan. En een foto dat hij achter zo'n werkplatform verscholen staat. Maar er blijven nog teveel vraagtekens over. Jij zou die als ervaringsdeskundige hopelijk in kunnen vullen. Ik wil wel deze ernaast zetten en niet een van de andere karren waar dan wel weer plenty plaatjes van zijn te vinden op het Internet, maar dan weer niet bij de KLu in gebruik zijn (ja, ik ben een beetje een kniesoor :wink: ). De vragen die ik heb en waar jij vast antwoord op weet:
- Is de linkerkant hetzelfde als de rechterkant? Ik vermoed van niet, want dan zouden er twee bedieningspanelen in moeten zitten. Op de foto met de stoel zie je de linkerkant. Is de andere kant dan dicht? Of zit er een andere deur? Zit er links ook een rooster vooraan?
- Boven het bedieningspaneel zit in het dak een klep die omklapt en dan op het dak ligt, denk ik? Right?
- De drie donkere vlakken op het dak, zijn dat uitlaatopeningen?
- Achterop zijn twee deuren die naar links en recht openklappen met daaronder een opening voor de leidingen? Zit er nog meer op?
- Ik heb een grof schetsje gemaakt. Ik zet er hieronder een foto van bij. De voor en achterkant zijn iets hellend. En ik denk de zijkanten ook. Zit er een knik in die helling, zoals ik in potlood getekend heb, op de hoogte van de bovenkant van de wielkasten? Of loopt de helling helemaal tot onderaan door?
- En tot slot de voorkant boven de towbar is gewoon helemaal dicht, zonder deur of zo, toch?

photo 526219

En dan jouw opmerking over het A- en B-systeem. Dat er twee gescheiden systemen waren had ik gelezen, maar op heel veel foto's zie je telkens één kant aangesloten op de test. Daarom dacht ik dat A en B apart getest worden en dat de twee testleidingen dan omgeprikt worden. Maar jij zegt dat ze alle vier (2x2) gelijk aangesloten moeten zijn?

En tot slot, de slang die links boven het navlicht wordt aangesloten. Is dat een afzuiging? Ik zie die slang op diverse foto's in een koppeling in de vloer verdwijnen. Dat is de opstelling die ik ook ga gebruiken. Alleen kon ik niet vinden wat de functie is. Dat zal jij vast weten.

Alvast dank voor je hulp!
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement