Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Weer tijd gehad om wat te knutselen. Het blauw van de staart was nog aan de donkere kant. Dus ik heb hem nog een duwtje gegeven. Eerst een laagje heel licht blauw met veel wit erdoor gemengd. Daarna het blauw nog eens erover maar met nog een klein drupje wit erbij. Meer wit werkt niet, dan wordt het blauw grijzig. De verschillen komen er op de foto niet zo uit, maar toch nog een kiek van de nieuwe kleur:

photo 526810

Daarna heb ik de testkar aangepakt. Veel gepriegel op de vierkante millimeter. Bij het tekenen had ik nog allerlei ideeën over scriben van de deurnaden en zo. Maar toen ik het eerste centrale stuk op maat gesneden had begon te dagen dat 1:72 toch wel een stuk kleiner is dan 1:48 :lol: .
Ik ben begonnen met de wielen, dat vind ik namelijk de naarste klus. Ik heb ze deze keer met de hand gesneden en niet gedraaid. Eerst had ik ze van plaat 2mm breed gemaakt, dat is de dikste plaat die ik heb. Maar dan waren de banden toch wel aan de smalle kant. Dus heb ik er een plaat van 1 mm achter geplakt. De velg met de dremel een beetje uitgediept en het bandprofiel alleen aan de buitenkant met een driehoekvijl ingevijld. Daarna mat zwart, zodat het vast kon drogen.

photo 526812

De plaat in het midden (2mm) heb ik naar twee kanten opgebouwd met stukjes 1 mm plaat.

photo 526811
photo 526813

Daarna heb ik de buitenkant groen geverfd, de wielen gemonteerd en het bedieningspaneel met kleine stukjes staaf en snippers plaat opgebouwd. Over priegelen gesproken.

photo 526815

En tot slot weer met verf in de weer. Alle detaildingen, zoals de wijzerplaten, de knopjes en de reflectoren, heb ik met een satéprikker geverfd. De naden van deuren en kleppen heb ik met een viltstift gedaan. Zo'n viltstift waarmee je op CD-R kan schrijven. Uiteindelijk heb ik alleen de vertilatiesleuven gescribed. Ook die had ik eerst geschilderd, maar dat werkte niet echt. Het bleven platte geverfde strepen. Ook op dit kleine ding. Daar was dus toch wat reliëf nodig. Ik vind dat best lastig om te doen met van die korte streepjes.

Het resultaat is best okay. De randjes rond het bedieningspaneel moet ik nog wel een beetje corrigeren, zie ik nu op de foto's :roll: .

photo 526814

Nu dit af is, kan ik weer met de kist zelf verder. De decals wachten.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
ziet er goed uit alleen de binnenkant van de deuren die open staan zijn ook grijs en daar zitten dan de instructies op die zwart is met witte letters.

gr. Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Marco G schreef:
ziet er goed uit alleen de binnenkant van de deuren die open staan zijn ook grijs en daar zitten dan de instructies op die zwart is met witte letters.

gr. Marco


Tx Marco, ga ik aanpassen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ik zit hier nu very unhappy te zijn met de decals. Op filmpjes op Jijbuis zie je decals zich, met de diverse sapjes die je erover smeert, keurig in de lines en dots zakken. De decals van de cockpit waren al een indicatie. Het wordt weer een strijd :evil:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Knap werk. Vooral die wielen. Ik zou ergens een set gekocht hebben denk ik dus dubbel respect. Je blijft verrassen op een positieve manier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Puik werk JJ! Goed gelukt die kar en goed op weg met die F-16. Op een ouwe kit moet je het leren, zeggen ze toch? :) Leuk om te zien dat er heel wat ouwe kits worden gebouwd hier (en goed ook) :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2020 1:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk hoor, zo'n wagentje erbij.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Zo, het wordt weer tijd voor een update. Niet dat ik stil gezeten heb in de tussentijd. Maar ik heb wel een tijdje tegen de decals aan zitten hikken. Het was weer geen feest. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, want 2 keer gedoe uit 2 kits is een hoge score :( . Net als bij de F8 werd het een worsteling om er nog iets van te maken. En ik heb de Tamiya MarkFit super strong weer uitbundig gebruikt. De decals waren stug en bros. Ze weigerden gewoon om een beetje in de panel lines te zakken. En als je ze dan met een wattenstaaf een beetje wil helpen, dan vallen ze uit elkaar. Soms zat er meer decal aan mijn wattenstaaf dan op de kist.
Maar goed, het lag toch ook wel een klein beetje aan Revell en het feit dat de doos al 20-25 jaar in de kast heeft gestaan. Revell kan ik de schuld geven van het feit dat de decals te groot zijn en dat veel afbeeldingen zo dicht op elkaar zaten op het velletje dat ze samen één decal bleken te vormen. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt om alle "no push" labels en zo erop te doen, want het werd er niet mooier van. Ik moet nog een paar kleine decals toevoegen. Alleen daar zit ik even moed voor te verzamelen. Intussen heb ik allerlei klein grut aangepakt. En daarvan bij deze het verslag.

Ik laat natuurlijk wel iets van de decalstrijd zien. Bij de staart zie je dat de decal nog stug probeert om recht te blijven. En dit is na drie ronden super strong! De strepen op de foto in het midden zaten aan elkaar, alleen dat merkte in pas toen ik er één op de vleugel schoof. En onder bij de cockpit kun je zien dat de maatvoering niet helemaal tof is.

photo 527841

Toen ben ik maar met de wielbakken aan de slag gegaan en er iets meer detail in te brengen. Naast wat dun koperdraad en looddraad heb ik met plaat en staaf wat geknutseld. En daarna heb ik de wielen zelf beetgepakt. De foto van het voorwiel met de flashes is wel een goed voorbeeld hoe de rest van de kit er ook aan toe is. Een hoop opruimwerk dus. Ik was door jullie gewaarschuwd dat de wielen te breed waren. Die heb ik dus wat smaller gemaakt.

photo 527843

De actuators van de wielen en de deuren ontbreken. Ik heb koperdraad met mantel gebruikt om die te maken. En (op de foto nog niet geverfd) ik heb de landingslichten toegevoegd.

photo 527842

En toen had ik een F16 met slagzij. Dat heb ik verholpen door de twee struts van elkaar los te maken en toen met een beetje spanning erop weer aan elkaar. Nu staat hij er stukken beter bij.

photo 527844

Ik heb de stang in de canopy toegevoegd en de boel op kleur gebracht.

photo 527845

Daarna ben ik weer teruggegaan naar het decaldebacle. De strepen op vleugel en romp heb ik verder maar met verf afgemaakt (aan de onderkant zit ik nog te twijfelen, want ik heb de goede kleur oranje niet en die staan dus nog op de to-do-list).

photo 527846

De achterkant van de canopy en de stoel zijn toegevoegd. Én, de trots van mijn geknutsel deze keer, de K-handle (die de throttle blokkeert als de canopy niet goed gesloten is) is erin bevestigd.

photo 527847

Daar na had ik een glaasje geknipt voor de HUD. En die sprong weg, om nooit meer gezien te worden. Het tweede glaasje verdween, omdat ik (heel handig :oops: ) even wat stof wegblies voor ik het op de HUD plakte. Het derde glaasje heeft heel even op zijn plek gezeten. Maar niet goed genoeg, want toen ik later de kist op zijn rug had gehad, bleek het glas weer verdwenen te zijn. En toen werd het tijd voor plan B. Nu heb ik gewoon een klodder houtlijm tussen de brackets gesmeerd. En na droging is dat een prachtig glaasje geworden. Wel met een holle bovenkant, maar dat heb ik maar zo gelaten.

photo 527848

Omdat ik nog steeds geen zin heb om de decals af te maken, heb ik de motordolly gebouwd. Ik heb een paar stukjes van de dolly in de kit gebruikt, om een dolly te maken die een beetje lijkt op wat de KLu gebruikt.

photo 527849

En tot slot een sfeerplaatje :P van de kist en de dolly met motor.

photo 527850

Tot de volgende update.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Goh wat een uitdagingen!
Knap werk hoor, ook op die wieltjes bijvoorbeeld.
Zet 'm op nog!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het gaat allemaal niet vanzelf maar heel goed dat je toch doorzet. Als je binnenkort eens een kitje koopt met goede decals dan ga je het misschien nog leuk vinden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement