JJ@MB schreef:
Hi Marco,
Tx, ik zag bij de KLu inderdaad telkens deze hydraulics-kar staan, alleen een fatsoenlijke foto heb ik er niet van kunnen vinden. Wel een paar hoekjes die nog net op een foto van een F16 staan. En een foto dat hij achter zo'n werkplatform verscholen staat. Maar er blijven nog teveel vraagtekens over. Jij zou die als ervaringsdeskundige hopelijk in kunnen vullen. Ik wil wel deze ernaast zetten en niet een van de andere karren waar dan wel weer plenty plaatjes van zijn te vinden op het Internet, maar dan weer niet bij de KLu in gebruik zijn (ja, ik ben een beetje een kniesoor
). De vragen die ik heb en waar jij vast antwoord op weet:
- Is de linkerkant hetzelfde als de rechterkant? Ik vermoed van niet, want dan zouden er twee bedieningspanelen in moeten zitten. Op de foto met de stoel zie je de linkerkant. Is de andere kant dan dicht? Of zit er een andere deur? Zit er links ook een rooster vooraan?
- Boven het bedieningspaneel zit in het dak een klep die omklapt en dan op het dak ligt, denk ik? Right?
- De drie donkere vlakken op het dak, zijn dat uitlaatopeningen?
- Achterop zijn twee deuren die naar links en recht openklappen met daaronder een opening voor de leidingen? Zit er nog meer op?
- Ik heb een grof schetsje gemaakt. Ik zet er hieronder een foto van bij. De voor en achterkant zijn iets hellend. En ik denk de zijkanten ook. Zit er een knik in die helling, zoals ik in potlood getekend heb, op de hoogte van de bovenkant van de wielkasten? Of loopt de helling helemaal tot onderaan door?
- En tot slot de voorkant boven de towbar is gewoon helemaal dicht, zonder deur of zo, toch?
En dan jouw opmerking over het A- en B-systeem. Dat er twee gescheiden systemen waren had ik gelezen, maar op heel veel foto's zie je telkens één kant aangesloten op de test. Daarom dacht ik dat A en B apart getest worden en dat de twee testleidingen dan omgeprikt worden. Maar jij zegt dat ze alle vier (2x2) gelijk aangesloten moeten zijn?
En tot slot, de slang die links boven het navlicht wordt aangesloten. Is dat een afzuiging? Ik zie die slang op diverse foto's in een koppeling in de vloer verdwijnen. Dat is de opstelling die ik ook ga gebruiken. Alleen kon ik niet vinden wat de functie is. Dat zal jij vast weten.
Alvast dank voor je hulp!
Cheers,
Jan
Citaat:
- Is de linkerkant hetzelfde als de rechterkant? Ik vermoed van niet.
De tekening is redelijk goed, het klopt inderdaad dat de linkse zijde anders is.
Aan de linkse kant zit ook dat rooster zoals aan de rechtse kant, ter hoogte van de bedienings paneel zitten 2 deuren die vanuit het midden open gaan de bovenkant gaat niet mee dit is om onderhoud te plegen aan de hyd. kar.
Citaat:
- Boven het bedieningspaneel zit in het dak een klep die omklapt en dan op het dak ligt, denk ik? Right?
Right
goed gezien.
Citaat:
- De drie donkere vlakken op het dak, zijn dat uitlaatopeningen?
Dat zijn openingen voor de koeling ventilators.
Citaat:
- Achterop zijn twee deuren die naar links en recht openklappen met daaronder een opening voor de leidingen? Zit er nog meer op?
Klopt, aan de onderzijde kunnen de slangen eruit om de dan aan te sluiten op de kist en na gebruik kan met de slangen hierin opbergen.
Citaat:
- Ik heb een grof schetsje gemaakt. De voor en achterkant zijn iets hellend. En ik denk de zijkanten ook. Zit er een knik in die helling, zoals ik in potlood getekend heb.
Zover ik me nog kan herinneren is de boven zijde en de zijkanten recht/vlak alleen de hoeken zijn afgerond, het is een redelijk log/zwaar beest.
Citaat:
- En tot slot de voorkant boven de towbar is gewoon helemaal dicht, zonder deur of zo, toch?
Klopt de bovenzijde van de towbar is dicht deze kun je als de kar op de goede plaats staat omhoog vouwen en blijft omhoog staan.
Citaat:
En dan jouw opmerking over het A- en B-systeem. Dat er twee gescheiden systemen waren had ik gelezen, maar op heel veel foto's zie je telkens één kant aangesloten op de test. Daarom dacht ik dat A en B apart getest worden en dat de twee testleidingen dan omgeprikt worden. Maar jij zegt dat ze alle vier (2x2) gelijk aangesloten moeten zijn?
Er zitten 4 slangen vanuit de Hyd kar die op het kist worden aan gesloten tijdens het testen van de Flight controlls.
Een pressure leiding en een return leiding aan elke kant, aan de RH side zit systeem A en aan de LH side zit systeem B.
Na het testen van de Flight controlls moeten de systemen gevuld worden door de kar.
Dat kan per kant gebeuren en dan hoef je maar een kant aan te sluiten.
Citaat:
En tot slot, de slang die links boven het navlicht wordt aangesloten. Is dat een afzuiging? Ik zie die slang op diverse foto's in een koppeling in de vloer verdwijnen. Dat is de opstelling die ik ook ga gebruiken. Alleen kon ik niet vinden wat de functie is. Dat zal jij vast weten.
Ja ik weet wat dat is
, dat is de aansluiting voor de koellucht voor computers van de kist.
aan de andere kan RH side zit de aansluiting van de External Power en net boven de aansluiting voor de com lijnen om met de mensen die rondt de kist staan tijdens het testen te communiceren.er zit daar een aansluiting waar we spitters aan deden zodat er dan 3 mensen tegelijk met elkaar kunnen praten en de gene in de cockpit (1 naar3 aansluiting).
Ik hoop je hier mee geholpen heb
gr. Marco