Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
tsjopper bob schreef:
Veel te grote foto's Huib.

Vanwege nieuwe copyright-regels hier op het forum zou ik de linkjes plaatsen. Tenzij ze rechten vrij zijn.

René


Dank je, René. Heb de foto's omgezet in linkjes.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
JJ@MB schreef:

Hi Marco,

Tx, ik zag bij de KLu inderdaad telkens deze hydraulics-kar staan, alleen een fatsoenlijke foto heb ik er niet van kunnen vinden. Wel een paar hoekjes die nog net op een foto van een F16 staan. En een foto dat hij achter zo'n werkplatform verscholen staat. Maar er blijven nog teveel vraagtekens over. Jij zou die als ervaringsdeskundige hopelijk in kunnen vullen. Ik wil wel deze ernaast zetten en niet een van de andere karren waar dan wel weer plenty plaatjes van zijn te vinden op het Internet, maar dan weer niet bij de KLu in gebruik zijn (ja, ik ben een beetje een kniesoor :wink: ). De vragen die ik heb en waar jij vast antwoord op weet:
- Is de linkerkant hetzelfde als de rechterkant? Ik vermoed van niet, want dan zouden er twee bedieningspanelen in moeten zitten. Op de foto met de stoel zie je de linkerkant. Is de andere kant dan dicht? Of zit er een andere deur? Zit er links ook een rooster vooraan?
- Boven het bedieningspaneel zit in het dak een klep die omklapt en dan op het dak ligt, denk ik? Right?
- De drie donkere vlakken op het dak, zijn dat uitlaatopeningen?
- Achterop zijn twee deuren die naar links en recht openklappen met daaronder een opening voor de leidingen? Zit er nog meer op?
- Ik heb een grof schetsje gemaakt. Ik zet er hieronder een foto van bij. De voor en achterkant zijn iets hellend. En ik denk de zijkanten ook. Zit er een knik in die helling, zoals ik in potlood getekend heb, op de hoogte van de bovenkant van de wielkasten? Of loopt de helling helemaal tot onderaan door?
- En tot slot de voorkant boven de towbar is gewoon helemaal dicht, zonder deur of zo, toch?

photo 526219

En dan jouw opmerking over het A- en B-systeem. Dat er twee gescheiden systemen waren had ik gelezen, maar op heel veel foto's zie je telkens één kant aangesloten op de test. Daarom dacht ik dat A en B apart getest worden en dat de twee testleidingen dan omgeprikt worden. Maar jij zegt dat ze alle vier (2x2) gelijk aangesloten moeten zijn?

En tot slot, de slang die links boven het navlicht wordt aangesloten. Is dat een afzuiging? Ik zie die slang op diverse foto's in een koppeling in de vloer verdwijnen. Dat is de opstelling die ik ook ga gebruiken. Alleen kon ik niet vinden wat de functie is. Dat zal jij vast weten.


Alvast dank voor je hulp!
Cheers,
Jan



Citaat:
- Is de linkerkant hetzelfde als de rechterkant? Ik vermoed van niet.


De tekening is redelijk goed, het klopt inderdaad dat de linkse zijde anders is.
Aan de linkse kant zit ook dat rooster zoals aan de rechtse kant, ter hoogte van de bedienings paneel zitten 2 deuren die vanuit het midden open gaan de bovenkant gaat niet mee dit is om onderhoud te plegen aan de hyd. kar.

Citaat:
- Boven het bedieningspaneel zit in het dak een klep die omklapt en dan op het dak ligt, denk ik? Right?


Right :D goed gezien.

Citaat:
- De drie donkere vlakken op het dak, zijn dat uitlaatopeningen?


Dat zijn openingen voor de koeling ventilators.

Citaat:
- Achterop zijn twee deuren die naar links en recht openklappen met daaronder een opening voor de leidingen? Zit er nog meer op?


Klopt, aan de onderzijde kunnen de slangen eruit om de dan aan te sluiten op de kist en na gebruik kan met de slangen hierin opbergen.

Citaat:
- Ik heb een grof schetsje gemaakt. De voor en achterkant zijn iets hellend. En ik denk de zijkanten ook. Zit er een knik in die helling, zoals ik in potlood getekend heb.


Zover ik me nog kan herinneren is de boven zijde en de zijkanten recht/vlak alleen de hoeken zijn afgerond, het is een redelijk log/zwaar beest.

Citaat:
- En tot slot de voorkant boven de towbar is gewoon helemaal dicht, zonder deur of zo, toch?


Klopt de bovenzijde van de towbar is dicht deze kun je als de kar op de goede plaats staat omhoog vouwen en blijft omhoog staan.

Citaat:
En dan jouw opmerking over het A- en B-systeem. Dat er twee gescheiden systemen waren had ik gelezen, maar op heel veel foto's zie je telkens één kant aangesloten op de test. Daarom dacht ik dat A en B apart getest worden en dat de twee testleidingen dan omgeprikt worden. Maar jij zegt dat ze alle vier (2x2) gelijk aangesloten moeten zijn?


Er zitten 4 slangen vanuit de Hyd kar die op het kist worden aan gesloten tijdens het testen van de Flight controlls.
Een pressure leiding en een return leiding aan elke kant, aan de RH side zit systeem A en aan de LH side zit systeem B.
Na het testen van de Flight controlls moeten de systemen gevuld worden door de kar.
Dat kan per kant gebeuren en dan hoef je maar een kant aan te sluiten.

Citaat:
En tot slot, de slang die links boven het navlicht wordt aangesloten. Is dat een afzuiging? Ik zie die slang op diverse foto's in een koppeling in de vloer verdwijnen. Dat is de opstelling die ik ook ga gebruiken. Alleen kon ik niet vinden wat de functie is. Dat zal jij vast weten.


Ja ik weet wat dat is 8) , dat is de aansluiting voor de koellucht voor computers van de kist.
aan de andere kan RH side zit de aansluiting van de External Power en net boven de aansluiting voor de com lijnen om met de mensen die rondt de kist staan tijdens het testen te communiceren.er zit daar een aansluiting waar we spitters aan deden zodat er dan 3 mensen tegelijk met elkaar kunnen praten en de gene in de cockpit (1 naar3 aansluiting).


Ik hoop je hier mee geholpen heb
gr. Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hallo Marco,

Daar heb je me geweldig mee geholpen! Top! Daarmee kan ik de schets wel compleet maken en het ding scratchen. Dank voor de hulp.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
graag gedaan :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Het was spuitweekend. Weer wat "vlieguren" gemaakt met mijn airbrush. Langzaamaan wordt het wat soepeler allemaal. En ik kan het geduld niet altijd opbrengen om rustig uit te testen tot het 100% is. Ik heb inmiddels flow-improver en retarder aangeschaft en dat helpt wel. Daar heb ik wat mee zitten experimenteren met de verhoudingen. En als je het dan door denkt te hebben en er ook een andere kleur mee doet, kun je eigenlijk weer van voren af aan beginnen. De verschillen tussen de diverse kleuren zijn nog valkuilen.

In foto's betekent dat:

Om te beginnen met de grijzen aan de slag: Vallejo Air 125, 127 en 128 was ik op uitgekomen
photo 526364

Maar grijzen aan de bovenkant zitten wel heel dicht op elkaar. Daarom voor het cockpitgedeelte 125 met 127 gemengd. En daar de truc met het kneedgum weer geprobeerd. En de staart gespoten met zwart en Pruisisch blauw.
photo 526366

Ook bij de staart was het kleurverschil na drogen te klein. Dus de staart heb ik daarna nog eens een behandeling gegeven, met Pruisisch blauw met een druppel wit.
photo 526365

Ook de centreline tank en de canopy gespoten
photo 526367

En daarna alles met een laag gloss vernis
photo 526368
photo 526369
photo 526370

Ik ga na grondig drogen met de decals aan de slag. Daarna pak ik de kleur van de radome nog aan. Dat ga ik met de kwast doen, want ik wil de static dischargelijnen er ook op aanbrengen. En de radome wordt een gevalletje van mengen en uitproberen qua kleur. Dat is voor zo'n klein ding een beetje gedoe met de airbrush, vind ik. Vandaar de keuze om dat met de hand te gaan doen. En dan corrigeer ik ook de platte zijkanten van de romp (waar de horizontale stabilisatoren op zitten). Die hebben nu de kleur van de bovenkant van de romp, maar dat moet gelijk zijn aan de onderkant.

Maar dat is voor de volgende keer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dat ziet eruit als genoeg vernis. :) Ik ben benieuwd hoe de grote decals gaan. Revell decals zijn meestal wel heel goed trouwens dus het moet gaan lukken.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Klaasdebouwer schreef:
Dat ziet eruit als genoeg vernis. :)


Yep, mijn vorige ervaring met decals ligt nog vers in het geheugen :wink: . Nu ff geen silvering als het aan mij ligt. Daarna gaat er wel een laag satijn overheen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Na nog wat verder speurwerk op het internet vond ik nog een paar foto's met hier en daar een randje of ander stukje van de hydraulische testkar. En met alle stukjes bij elkaar heb ik een aardige schets in elkaar kunnen knutselen. Er zal vast nog wel wat aan mankeren, maar dit wordt de basis voor mijn scratch-bouw van zo'n kar. Ik heb een beetje grote afbeelding geplaatst, dan kan iemand die interesse heeft hem ook gebruiken.

photo 526637

Nu nog maken :wink:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie tekening! Bouwen is nu een fluitje van een cent.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
ja dat is de juiste hyd kar goed man :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement