Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Hallo allemaal,

Hier is mijn eerste bouwverslag op dit forum. Ik ben al begonnen met bouwen voordat ik lid ben geworden, dus excuses dat ik geen sprue shots heb e.d.

Zoals in de meeste gevallen bij een vliegtuig bouw, beginnen we met de cockpit.
Het ziet er out of the box best wel goed uit. Helaas geen decals voor de instrumenten. De veiligheidsgordel is van Eduard ww2 early USN seat belts set. Ik ben niet echt fan van PE seat belts, maar heb deze set liggen, dus toch maar gebruikt.

photo 521174

Alle cockpit onderdelen heb ik apart gespoten. Eerst begonnen met XF-1 mat zwart. Daarna een mix van Model Air Green Zinc Chromate + druppeltje zwart om een beetje de Bronze Green te benaderen van vroege Wildcats. Ik heb gespoten vanuit een hoek, zodat je door de zwarte onderlaag wat schaduwwerking krijgt. Daarna details uitgepikt met oa donker grijs voor de 'zwarte' onderdelen. De instrumenten hebben wel een likje zwart gekregen, zodat dat een beetje eruit springt. Vooral als je er daarna gloss (zoals in mij geval) of Micro Kristal Klear gebruikt om het op glas te laten lijken. Ik heb heel voorzichtig wijzers etc proberen te verven, decals was handig geweest, maar aan de andere kant ook wel leuk om te doen. Chipping gedaan met een dunne kwast en Citadel Chainmail. De wash naderhand heeft de chipping iets meer geintegreerd in het geheel. De gordel heeft ook een olieverf wash gekregen (burned Umber) ook om het wat meer te integreren met het geheel.

En natuurlijk moet je naderhand goed kijken wil je alle detail terug zien...
photo 521172
Ik weet dat het detail er is en ik denk dat dit 'onzichtbare' detail onbewust bijdraagt aan het geheel straks (dat hou ik mezelf in ieder geval voor :) )

Na de cockpit de romp in elkaar gezet. Pasvorm was niet overal perfect, maar niet rampzalig. De cockpit samen met de motor en wiel ophanging moeten eerst op een deel van de onderkant gelijmd worden en dan als geheel zo tussen de linker en rechter romp geklemd worden. 50 keer droog passen is aan te bevelen.
Aangezien er hier en daar wat kleine hoogte verschillen waren, moest er flink geschuurd worden. Hierdoor verdwenen helaas ook wat naden en de rivets. Naden heb ik hersteld. Voor de rivets wacht ik op levering van de Rivet-R mini van RB Productions.
De naad tussen de romp helften heb ik waar nodig weggewerkt met Zap-a-gap seconden lijm en glad geschuurd.

photo 521173

De vleugels hierna onderhanden genomen. Het boordgeschut moest tussen de vleugels gelijmd worden. Ik heb de loopjes eraf geknipt en met evergreen een soort van trechter gemaakt zodat ik naderhand koperen buisjes erin kan schuiven, ter vervanging van de loopjes. Gaatjes voor drop tanks waren al voorgeboord, maar dit type gebruikte geen drop tanks. De gaatjes zijn met streched sprue en seconden lijm dicht gemaakt.

Ondertussen ook maar begonnen met de motor. Ziet er goed uit OOB en het goede type voor dit type Wildcat.
De crankcase had geen enkel pin of wat dan ook voor het vastmaken aan de rest van de motor. Ik heb wat Milliput gepakt, er in gedaan en zo het zaakje op zijn plek geduwd. Zit muurvast nu.
Ik heb kabels toegevoegd van lood draad (lead wire van PlusModel) nadat ik op de goede plekken gaatjes hebt geboord hiervoor.
Voor de verf wilde ik toch maar weer Vallejo's Metal Color gebruiken. In dit geval dark Aluminium. Hiervoor nooit echt tevreden over Metal Color, maar resultaat valt nu wel mee eigenlijk. Het glimt als een gek (ook dankzij de gloss zwarte onderlaag), maar dat kunnen we wel temmen denk ik.

photo 521175

De volgende stappen zijn de motor details verven en verweren en toch ook even die wheelwell wat netter verven.

Dank voor de aandacht en tot de volgende update.


Laatst bijgewerkt door FooFighter op wo 02 dec, 2020 23:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 6:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk!

Veelbelovend begin al!
Ik volg deze bouw! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2020 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een prima begin en een wildcat is ook nog eens een mooie kist. Ik ga je volgen

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2020 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Welkom op het forum en meteen goed van start. De details van deze kit lijken wel ok te zijn maar je moet ze ook maar tevoorschijn toveren. Zo te zien is dat in goede handen.

Veel plezier met de rest van de bouw. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ziet er strak uit, mooi hoor!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 1:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Deef, fvdm, Klaas, Jeroen, dank voor de bemoedigende woorden :brouw:

Dit weekend bezig geweest met het inkleuren van de P&W R-1830.
Out of the box ziet het er al ok uit.

photo 521508

Als de kleuren er een beetje op lijken dan is dat voor mij wel goed. En misschien ook iets lichtere kleuren, omdat alles in een donker hol komt te zitten.

photo 521507

Alle kleuren Model Color. Voor de rest W&N Series 7 kwasten en water.
1. de basis kleuren aangebracht. Front case London Grey met penseel aangebracht. Een paar dunne laagjes dan dekt het vanzelf wel mooi. De push rods en bekabeling zwart.
2. De bekabeling een 2de laag van Field Drab. En een beetje heen en weer met het corrigeren van slippertjes.
3. Kabels ge-highlight met Gold Brown. Opliggend detail en hier en daar wat randen London Grey+ beetje wit. Boutjes zelfde mengsel maar wat lichter.
4. Na een gloss laagje, pin wash met sterk verdunde olieverf Lamp Black. Teveel weggehaald en geblend met een platte kwast, zodat je subtiele verloop krijgt in kleur. Herhaal tot je het gewenste effect hebt. Door de gloss lijkt de kleur wat donkerder.
5. Even kijken hoe het onder de kap eruitziet. Gelukkig, je ziet wat kabeltjes lopen, anders was het voor niks geweest :lol:

Alles moet even een dagje drogen voordat ik er een laagje semi-gloss er op doe.

Nu even kijken hoe we verder gaan. Ik zit eigenlijk nog te wachten op mijn rivet tool...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Behalve het mooie verfijnde werk, ben ik ook al fan van de manier van verslaglegging!
Ga zo door! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Inderdaad. Mooi werk en goede presentatie!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Welkom hier!
Mooie kit, mooie vorderingen en mooi verslag.
Enne, mooie nickname! Dave Grohl rules! :D

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2020 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Weer een paar weken voorbij, maar niet stil gezeten.
Dit is geen Tamiya, dat is nu wel duidelijk. Alles past, maar er is toch wel wat werk nodig om het allemaal netjes uit te laten zien.
Qua detail en pasvorm is het niet overal consequent. Maar we hebben lol, dat is het belangrijkste :D

Er moest een en 't ander worden ge-rescribed en rivet detail worden hersteld.
photo 524583
Helaas is mijn bestelde rivet tool nog niet gearriveerd, dankzij covid. En aangezien ik mijn Trumpeter rivet tool niet fijn vind, heb ik een naald gebruikt.
Je kan trouwens mijn eerste pogingen zien met de Trumpeter tool als donkere puntjes opgevuld met seconden lijm.
Dit betekent dus een voor een de rivets aanbrengen :( . Het is niet overal perfect recht, hier en daar springt er eentje uit de lijn.
Ik denk maar: Rosie heeft ook wel eens een slechte dag. Rivet counters zullen het wel opmerken :D

Op sommige plekken moest er gevuld worden.
Hier de kleine inlaten die niet echt lekker aansloten.
photo 524582
Hiervoor heb ik Mr. Dissolved putty gebruikt. Dit kun je na het aanbrengen met alcohol schoonvegen en netjes maken.
Opgedroogde deeltjes kun je goed schuren als dat nodig is en/ of weghalen met een cocktail prikker. Zo heb ik het ook gebruikt voor de naden bij de horizontale staartvlakken.

Deze mold defect was iets wat me mateloos irriteerde, dus zat er niks anders op dan het proberen op te lossen.
photo 524580
Eerst met een model chisel (bijteltje) voorzichtig een deel weggehaald en glad geschuurd. Daarna een stukje streched sprue aan een kant gladgeschuurd en erop geplakt.
Inkervingen zijn daarna voorzichtig aangebracht met een hobby mes, gevolgd door wat extra thin lijm in de inkervingen. Niet perfect, maar een ergernis is weggehaald.
Het moet nog iets mooier worden afgewerkt zie ik. En ook te zien op de laatste foto, een nippeltje voor de antenne. Gemaakt van streched sprue.

De tabs aan de vleugels zijn erg klein. De pasvorm is ok, maar door oa die kleine tabs toch even pielen om die dihedral goed te krijgen.
Als de vleugels aan de bovenkant uitgelijnd zijn met de romp, is de dihedral ok. Ik heb mijn jig zo afgesteld dat het de vleugels ondersteunt tijdens het drogen van de lijm.
photo 524581
Helaas ontstond hierdoor aan een kant een duidelijke groef. Ik heb het opgevuld met stretched sprue om aan beide kanten van de groef een sterke verbinding te krijgen.
En er moest hier ook nog ge-rescribed worden. Hierna egaal geschuurd en wat Dissolved putty voor kleine oneffenheden.

Het geheel.
photo 524584

Er moeten hier en daar nog schoonheidsfoutjes netjes worden gemaakt, dan kan ik echt naar de volgende fase.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement