Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@JJ: thx! Zelf gebruik ik vaak (als ik het nog heb...) wat oudere secondelijm, dan heb je wat meer tijd om onderdelen goed op hun plek te zetten zonder dat ze scheef zitten. Door die gietnaadjes waar je soms amper bij komt heb ik in sommige plastic delen een kerfje gezet zodat ze er om heen vallen.
Er missen nog wat kleine deeltjes, daarna lekker verven :)

@Rapie: dat ziet er goed uit, mooi werk! Het leuke van deze kit vind ik inderdaad dat je allemaal kleine modelletjes aan het maken bent, alleen het neuswiel heeft al meer onderdelen als sommige 1/72 kitjes! :mrgreen:
Wel ben ik zelf niet zo tevreden met vooral het neuswiel, de band oogt smal waardoor de velg ver uitsteekt en de velgmaat lijkt ook niet helemaal te kloppen... ik zit eraan te denken ze te vervangen voor een Reskit setje, al ben ik niet zo van de aftermarket... ik denk er nog even over na, jouw setje ziet er goed uit :brouw:
Ga je er een ook bouwverslag van openen? Zou ik wel leuk vinden :)


------------------------------
inmiddels ook de rest van de romp gesloten, dat staat nu te drogen. Hopelijk morgen als het droog is de neus nog, en dan maar even goed laten drogen om te voorkomen dat ik later nog weer last krijg van terugkerende naadjes etc.
Er zijn nog genoeg mini-bouwpakketjes te doen in de tussentijd :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Wow, prachtig cockpitinterieur Jeroen. Mooi dat dat goed zichtbaar blijft door die grote zeepbel canopy.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank je, Huib! Dat is zeker een voordeel van dit toestel, je ziet er ook echt nog wat van terug :)
----------------------------
De karakteristieke neus van dit toestel is een beetje een lastig ding, omdat de montagevlakken erg klein zijn en er nogal wat gewicht nodig is om dit "waarom zit de punt aan de achterkant" toestel op zijn wielen te laten staan....
De neus is eigenlijk, zoals zoveel dingen aan dit model, bedoeld om open te laten, maar dat vind ik niet mooi ;)
Doog's lijmt eerst de neus aan de romphelften en daarna de helften op elkaar, maar de bovenkant is erg dun en slap waardoor ik dat eigenlijk niet zo zag zitten. Enfin, na een paar avondjes puzzelen tot deze oplossing gekomen, ook voor het gewicht in de neus.

Als eerste het toestel op de pootjes gezet en gewogen hoeveel er in moet. Daarna in de ijzerwarenbak wezen struinen en daar een M10 bout en wat moeren gevonden waar ik wel iets mee kon dacht ik.
Na wat frutten, de boutkop is te dik om aan de achterkant van het kopschot te komen (de cockpit zit daar in de weg) uiteindelijk zo gedaan.

Gat van ~9,5mm geboord, en daar de bout in gedraaid zodat deze zonder vervorming(!!!!) een beetje schroefdraad in het plastic maakt en van zichzelf eigenlijk blijft zitten:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna een stukje eruit gedraaid en alles met secondelijm gefixeerd, al ging het van zichzelf al nergens naar toe, meer voor het gevoel. Verder moet je er natuurlijk om denken dat de neus er nog wel omheen past :wink:

Daarna het kopschot erin gelijmd en alles strak vastgeplakt zodat de slappe voorromp de vorm van het schot aanneemt, en goed laten drogen:
Afbeelding
(zoals je ziet blijft hij nu netjes staan)

Nadat dat een dag of 2 goed heeft kunnen drogen nog wat stripjes aan de binnenkant gelijmd ter versteviging (het is nu best een looiig model geworden) uiteindelijk de eveneens nogal slappe neus er bijna op geklikt, en met tape gefixeerd. Daarna het model op z'n neus gezet om het goed te laten drogen, wel goed ondersteund uiteraard :mrgreen:
Aan de bovenkant sluit het net niet lekker aan, maar dat komt voornamelijk omdat ik tijdens het lijmen het windscherm ook gepast heb, om te voorkomen dat dat straks niet meer past. De bovenkant heeft dus nog wat aandacht nodig, de zijkant misschien een klein rondje schuurpapier, maar meer niet. Valt me alles mee voor slap geheel!
Overigens heb ik aan de onderkant van de neus nog wel de verstevigingsrib verwijderd, die kwam tegen de voorkant van de wielbak aan en daardoor kon ik de neus niet ver genoeg op zijn plek duwen en/of ging hij scheef.
Afbeelding
Het is overigens m.i. verstandig de inlaten er nog even af te laten, omdat de splitters net tegen/voor de naad van de neus zitten, dus als je daar nog wel issues hebt kun je er amper meer bij komen. En ook nu klik je ze zo op hun plek.

En verder zwak geweest, en toch de Reskit wielen gekocht.... :oops: (12,50 bij Sockelshop in Duitsland...)
Wel een heel verschil met de wielen uit de kit!
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 23:32 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi opgelost met die bout. Zo heb ik 2 kits van een Mil Mi-4 (1:100). De ene met lood en de andere zonder. Die met lood pakt gewoon wat fijner vast, je mag ook best wel voelen dat je wat in je hand hebt (dat denk ik ook altijd als ik op de wc sta 8) :lol: )

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 dec, 2013 18:09 pm
Berichten: 30
jeroen_R90S schreef:
@JJ: thx! Zelf gebruik ik vaak (als ik het nog heb...) wat oudere secondelijm, dan heb je wat meer tijd om onderdelen goed op hun plek te zetten zonder dat ze scheef zitten. Door die gietnaadjes waar je soms amper bij komt heb ik in sommige plastic delen een kerfje gezet zodat ze er om heen vallen.
Er missen nog wat kleine deeltjes, daarna lekker verven :)

@Rapie: dat ziet er goed uit, mooi werk! Het leuke van deze kit vind ik inderdaad dat je allemaal kleine modelletjes aan het maken bent, alleen het neuswiel heeft al meer onderdelen als sommige 1/72 kitjes! :mrgreen:
Wel ben ik zelf niet zo tevreden met vooral het neuswiel, de band oogt smal waardoor de velg ver uitsteekt en de velgmaat lijkt ook niet helemaal te kloppen... ik zit eraan te denken ze te vervangen voor een Reskit setje, al ben ik niet zo van de aftermarket... ik denk er nog even over na, jouw setje ziet er goed uit :brouw:
Ga je er een ook bouwverslag van openen? Zou ik wel leuk vinden :)

------------------------------
inmiddels ook de rest van de romp gesloten, dat staat nu te drogen. Hopelijk morgen als het droog is de neus nog, en dan maar even goed laten drogen om te voorkomen dat ik later nog weer last krijg van terugkerende naadjes etc.
Er zijn nog genoeg mini-bouwpakketjes te doen in de tussentijd :)

Groeten Jeroen


Hallo Jeroen,
Een verslag is nu even geen goed idee, je kan wel wat meekijken. Ik heb wat foto's van de bouw in een album gezet, en zal steeds wat toevoegen.
Kijk hiervoor in de albums sectie.
PS. bij mij gaat werkelijk alles open wat maar open kan. Die radar is best mooi!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@René :mrgreen: :mrgreen:

@Rapie: het is natuurlijk geen verplichting, maar ik vind het zelf altijd wel interessant om te kijken hoe anderen dingen bouwen/oplossen bij hetzelfde model.
Dit is inderdaad een model wat zich erg goed leent om alles open te zetten, maar ik vind het zelf mooier om de lijnen van zo'n toestel te zien.
Ik heb nog overwogen de elektronica-bak achteraan open te zetten, maar toch maar niet gedaan omdat de afdekking ervan verbouwd is en aan de binnenkant dus niet mooi meer. Dat is een onderdeel wat je vaak open ziet staan.

Ik ga straks even in de albums struinen :)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Goed opgelost met die bout Jeroen!
Als modelbouwer moeten we soms wat creatief zijn :P

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Creatief met staal. :lol: Mooie oplossing inderdaad. En die wielen is ook een goede keuze denk ik. Geeft net een beetje dat extra wat dan weer mooi past bij de rest van de detaillering. Keep up the good work :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank heren! Ja, die bout vond ik zelf ook wel handig, vooral omdat zo het gewicht op het schot en de romp rust, en niet op die slappe neus met minimale lijmvlakjes :)

Ik ben nu bezig met langzamerhand de puzzelstukken romp in elkaar te zetten, en had de wielpoten geprimerd -helaas hecht er weinig/niks op dat rare metaal. Dus ik heb nu maar een flesje van die etsende metaalprimer besteld, dat zou moeten werken.
Zo kan ik niks afplakken, alle verf trek je er zo weer af, of het beschadigd met beetpakken of klemmen.
Wel heb ik de hoofdpoten gemodificeerd zodat de resin wielen erop passen, dat is geen 1:1 passing. Als ik er wat foto's van heb gemaakt weer een grotere update!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 2:17 am
Berichten: 28
Woonplaats: Doetinchem
Ik lees met grote interesse mee en vind je oplossingen echt top! Heb de wielen van reskit ook besteld vandaag voor m'n A-6, die zien er echt stukken beter uit als die in de doos. Eerst de Tomcat rustig afbouwen en dan ga ik ook eindelijk beginnen met deze fantastische kit. Grt Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement