Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ga je dit ook nog in boekvorm uitbrengen? Wat een karwij. Edoch, je hebt me geïnspireerd. Dus, zie mijn volgende project ;).

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi, die Prowler! Hoop dat die ooit nog eens in deze schaal uitkomt of iemand er wellicht een conversie van maakt.
In boekvorm... in schrift zou me nog wel lukken maar ik ben bang dat mijn fotografie-skills er niet voldoende voor zijn. :mrgreen:
Bedankt voor het compliment in elk geval! :oops:

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2022 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Deze ook weer eens afgestoft... was wel lekker bezig met de Phantom (en een heleboel andere zaken waar ik jullie niet mee zal vervelen ;) maar deze keek me toch telkens weer beschuldigend aan.

Reden was eigenlijk voornamelijk dat ik niet verder kon met het PE, omdat ik het vouwmechaniek van de vleugels nog verder moest afmaken. Het bleek namelijk na wat passen dat de grote pinnen met dat driehoekje eraan ('idler' op de voorbeeldfoto) dusdanig ruim in de gaten zat dat het amper mogelijk was een goede dryfit te doen van het geheel, en als ik ergens een hekel aan heb, is het wel achter dit soort grappen komen bij een zo goed als volledig afgewerkt model.
De reden is dat gaten 3,4mm zijn, maar de pinnen 3,15, samen met de speling van het mechaniekje zelf zit het zo ruim dat het amper steun heeft of te lijmen is.
Daar moet even op gebroed worden... Overigen zijn de pinnen voor gestrekte vleugels 3,3mm en passen een stuk beter, geen idee waarom daar zo'n verschil in zit, maar het zit er, dus oplossen dan maar.

Eénmaal uitgebroed voor aluminium buis met een binnenmaat van 3,2mm en een buitenmaat van 3,9mm gekozen. Om de buis niet te los te laten zitten in de gaten van de vleugels heb ik deze niet uitgeboord, maar met de vijl groter gemaakt zodat de buis er bijna klemvast in zit:
Afbeelding
Die buis is overigens zo'n 10cm lang en loopt bijna door de hele vleugel heen voor de stevigheid, want het gat waar het door gaat is niet heel diep en de korte buis zat wel klem, maar het hele plastic wiebelde daarna mee (het zijschot vervormde...)

De buis erin geschoven en voorzien van een randje zwarte langzaam drogende CA (de niet rechte lusjes uit de vorige update vallen zo ook extra op...), de lijm zie je straks niks meer van:
Afbeelding

Afbeelding
Echter, het hele spul paste nog niet lekker in elkaar, omdat de buisjes ondanks alle zorgvuldigheid net niet helemaal vlak aan lagen, en de onderdelen die erin moeten een steun-/aanslagrand hadden. Die zit er bij de echte overigens niet, dus die weggehaald waardoor alles nu netjes te stellen is. Daarbovenop zit er, net als bij de echte, daardoor zelfs wat meer diepte in, maar je moet goed kijken...

zo zagen ze er origineel uit:
Afbeelding
Dat randje heb ik dus verwijderd zodat het hele dikke stuk in de buis past.

Normaliter had ik een overzichtfoto gemaakt, maar omdat ik lekker bezig was en dit probleem opgelost is, ben ik gelijk verder gegaan met de Eduard PE op de vaste vleugeldelen en dat staat nu in een rare positie te drogen... ;)
Weer een leuke klusje, waar je helemaal niks meer van terugziet, maar waarvan ik zeker weet dat het zich over enkele maanden bij de eind-assemblage gaat terugbetalen.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Veel, werk, weinig te zien. ;)
Ik heb de PE voor de vleugel afgemaakt, en in plaats van de platte PE bedradig met veel frustratie koperdraadjes gebruikt om de hydraulische leidingen te simuleren. De actuators horen vrij te staan en de leiding achterlangs te lopen, maar ze zijn meegegoten dus enige arstistieke vrijheid.
De vleugels blijven dankzij de versteving ook gewoon zonder stokje staan, daar ben ik wel blij mee!
Afbeelding

De luchtremmen stonden na enige parkeertijd vaak op een kiertje, en Trumpeter geeft je alleen helemaal open of helemaal dicht. Dus voorzichtig de cilinder afgezaagd, ingekort, en van een pinnetje voorzien en even gepast. Net als de vorige keer uiteraard vergeten een "voor" foto te maken :mrgreen:
Afbeelding
En zo staan ze dan op een kiertje, misschien nog iets te ver open, maar nog meer dicht en dan zie je niks meer van de binnenkant, dat vind ik dan ook weer een beetje zonde:
Afbeelding

En zo 2 lastige punten afgerond waardoor we langzamerhand steeds meer iets van verf gaan :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Weinig te zien zegtie dan! Ik vind dat opvouwmechanisme er echt heel mooi uitzien!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx! Waarschijnlijk kijk ik er al te lang naar :mrgreen:
Maar inderdaad, zeker met de laaste dingen die er nog bij komen ziet het er wel mooi druk uit, als het straks in de verf staat, met een wash enzo.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2022 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat vouwmechanisme ziet er zeker prima uit hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx, Ferry -ben er ook blij mee!

De lijst met to-do's wordt zo steeds kleiner en met de hele onderkant zo goed als klaar (zal jullie niet vervelen met het lijmen van pylons en wat gemonteerde PE deeltjes in de vanghaak-bak) vond ik het wel een veilig moment om de voorruit te installeren. Die past werkelijk als gegoten, maar miste nog wel de prominente handgrepen en bedrading van het kompas (denk dat zwarte ding in het midden dat is?).
Dus klein malletje gemaakt, handgreepjes gebogen van looddraad, eveneens van looddraad een draadboom gemaakt en kompas en grepen er met glanslak ingelijmd.
Ook nog een draadje gemaakt voor het leeslampje in het schuifdeel van de canopy.
Afbeelding
(het kompas zit nog los, dat hoort rechtop te zitten)
Afbeelding

Normaliter snij, knip en plak ik altijd mijn eigen maskering voor de ruiten, maar in dit geval vond ik bij een uitverkoop webwinkel samen met het PE setje deze masks van Eduard voor weinig dus die ook maar eens geprobeerd.
Eduard wil dat je de open ruimtes met maskeervloeistof afdekt maar daar ben ik niet zo'n fan van dus deze zijn inmiddels opgevuld met tape. De grote schuif-canopy past zo goed dat ik deze later nog (dicht) kan monteren dus die er even afgelaten om te voorkomen dat er stof en rommel achter het glas zit.
Afbeelding

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Weinig gepost, maar wel aan de slag geweest.... met de to-do-lijst-voor-verf afgevinkt het hele ding in zwarte revell antraciet gespoten en uren lang bezig geweest met de "marble".
Dit toestel was relatief clean, maar op zo'n groot ding is egaal wit en grijs met die zwarte neus ook niet echt interssant om naar te kijken.
Ik heb geen idee meer waar ik deze foto gevonden heb, maar dit is ongeveer wat ik voor ogen heb. Relatief clean dus, vergeleken met de latere overall grijze schema's.
Afbeelding
Op deze foto is ook mooi te zien dat de neus niet zwart-zwart is maar een beetje roodbruin-zwart in vergelijking met het anti-glare gedeelte ervoor.

Nog lang niet klaar, maar een tussenstand van de "marble" met mat wit (die is wat creme, de eindkleur wordt wel echt wit zo krijg ik ook weer wat diepte)
Oefenen op de staartvlakken:
Afbeelding
De voorste is ongeveer wat ik voor ogen heb qua marble, hierover komt dan een dunne laag "echt" wit,nu is het me nog te vlekkerig voor dit schema.

En voor 't echtje op de romp:
Afbeelding
Ik heb dit in delen gedaan, het is nogal een saai klusje en het ding is nogal groot. ;) Al met al zit er denk ik zo een uur of 4 werk in, maar met nog 1 sessie kom ik wel in de buurt van het voorbeeld-staartvlak denk ik.
En dan ben ik er nog niet natuurlijk, want er zijn ook nog b.v. de binnenste pylons en dingen als wieldeuren :mrgreen: De buitenvleugels heb ik al wel meegespoten trouwens.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi spuitwerk Jeroen. Ik zie wel dat dat heel veel werk is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement