Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Jaaaaaren geleden heb ik voor laatst en 1/32 gebouwd, de Revell F-14A in VF-1 kleuren. Die heeft jarenlang op de toen nog beeldbuis-TV gestaan (weet je gelijk hoe lang dat geleden is!) tot hij er bij het afstoffen door mijn moeder en keer vanaf gekukeld is en toen was het over met de Tomcat.
Daarna eigenlijk alleen 1/72 gebouwd met een enkele uitzondering in 1/48 of 1/144, maar 1/72 is altijd grotendeels "mijn" schaal geweest.

Na mijn uitstapje naar een Wingnut Wings 1/32 Fokker D.VII toch wel een beetje de smaak van meer detail te pakken gekregen, deze grote schaal leent zich voor sommige dingen gewoon wat beter als 1/72. In 2013 kwam Trumpeter in 1/32 met een serie A-6 Intruders, één van mijn favoriete kisten waarvan ik in 1/72 en 1/48 al meerdere exemplaren gebouwd heb. Ik vond hem te groot en te duur, ook de HobbyBoss afgeleide in 1/48 was nog altijd aardig aan de prijs en ook dat is evengoed een fors toestel.
Per toeval kwam ik op ModellingMadness een review tegen van AoA decals en dat zag er toch wel erg mooi uit allemaal. Eveneens min of meer per toeval kwam ik op Marktplaats een A-6A tegen voor een leuke prijs en in een opwelling heb ik die gekocht... oeps.

Om te voorkomen dat dit een ding is wat eeuwen op de kast blijft liggen, en omdat dit naar verluidt één van Trumpeters betere kits is, ben ik terwijl ik met de F4U-4s aan het worstelen was ook met deze begonnen als afleiding.

Het gaat om deze kit:
Afbeelding
Zoals gezegd, hij is grooooot! Als ik bij de romp aangekomen ben qua verslag zal ik er wat meer foto's van maken.

Met de kit in de hand was het zoeken naar een mooie AoA decalset, want die set van Trumpy is één van de grootste minpunten van de kit. Er zitten alleen remkleppen met gaatjes in de kit, terwijl de andere optie van VA-145 een latere A-6A is die die niet meer had. De stencils zijn hetzij onleesbaar, hetzij vol met spelfouten (kalkray??) en de letters schots en scheef, die lijken overgetrokken van een oud handgeschilderd zijaanzicht... jammer.
De AoA decals zijn niet goedkoop, maar wel prachtig gemaakt en met ook voor detail.
Uiteindelijk na lang dubben ("Intruders from the Sea" was toch nog weer een stuk prijziger...) is het een setje geworden voor VA-65. Dit is het derde squadron dat met de Intruder in Vietnam vloog en gebruik makend van de lessen van VA-75 en VA-85 voor hen waren de verliezen een stuk lager en der reputatie van de Intruder gered -die lag, door de hoge kostprijs en relatief hoge verliezen voordien, onder vuur.

Enfin, de Intruder deed tot 1997 dienst en vele oude A-6As werden omgebouwd tot KA-6D tankers of A-6E's en zagen wederom actie in Desert Storm.
Het zijn deze decals geworden:
Afbeelding
Waarbij zoals aangegeven de bovenste 4 A-6As zijn en de onderste 2 met oranje trim vroege A-6E's die ik niet kan maken (en ook niet erg mooi vind)
De 4e optie (NH-505) past het beste bij hoe de kit uit de doos komt, de bovenste 3 vereisen nog het nodige aan aanpassingen als je dat wilt doen -ik vind dat leuk en en er zit een mooi vel bij met het hoe-en-wat, dus dat zal ik t.z.t. laten zien mocht iemand ook eens zo'n joekel willen gaan bouwen :)
De eerste 2 zijn van de eerste cruise van VA-65, de 3e (AA-511) van de ingekortte cruise van USS Forrestal, hier brak na een paar dagen brand uit. (en flink ook, zie Youtube USS Forrestal 1967 fire)
Ik vind zelf de 2e (met zwarte neus) het mooist, mijn kinderen vinden die gecamoufleerde het mooist -gelukkig heb ik nog even!

=======================
Enfin, dat allemaal gezegd hebbende, tijd voor wat mishandeling van styreen. Eén van de redenen waarom ik niet zoveel enigszins moderne jets bouw zijn die wapens. Een Intruder zonder MERs met MK82s is het beeld van een A-6 in Vietnam, dus helaas, geen ontkomen aan... In de kit zitten 12 Mk82s (gewone) en eveneens 12 Mk82s met snake-eye vinnen. Gek genoeg zijn die Nk82s veel te dun, de snake-eyes hebben een betere vorm maar de vinnen zijn erg simpel gemaakt. Er zijn mooie aftermarket Mk82s te koop, maar ja, ik heb er 18 nodig dus dat loopt flink in de papieren... dus maar zelf aan de slag gegaan.
Via-via nog 6 extra Snake-eyes en een MER geregeld, dus aan de slag!

De bommen en MERs zijn de standaard Trumpy-rekjes en beduidend minder van kwaliteit als de rest van de kit. Het ontwerp is prut, de pasvorm eveneens, en het detail erg simpel als je het vergelijkt met echte Snake-eyes. Maar goed, met wat hobbybobben maken we er wat toonbaars van, en ik wil ze met pinnetjes vastzetten zodat ik ze eventueel nog eens zou kunnen vervangen.

Niet echt te zien op de foto, maar naast de slechte pasvorm van van het inzetstuk, passen ook de helften niet lekker op elkaar. Samengevoegd is het meer een ovaal als rond:
Afbeelding
Maar met secondelijm en talkpoeder, en het nodige geduld en doorzettingsvermogen is er wel wat van te maken. Datzelfde geldt voor de vinnen, die heb ik met een zaagje ingezaagd en de achterkanten van de scharnieren uitgepulkt met een naald en scriber. Daarna nog 2 rondjes (met punch en die) geplakt en daar weer een gat in. De scharnieren horen eigenlijk veel hoger te zijn en verder door te lopen. En dat 18x... Al met al toch m.i. een stuk beter als hoe het uit de doos komt:
Afbeelding
Daarna tijd voor wat primer en nog meer schuurwerk, en daarna eindelijk tijd voor wat spuitwerk. Ik heb de bommen eerst zwart geprimed, en daarna met kleuren die goed bij olijfgroen passen gevlekt (de camera wilde niet echt scherpstellen):
Afbeelding
Deze kleuren heb ik gebruikt:
Afbeelding
Het grijs en groen heb ik bij de volgende batch weggelaten, dat verdween en voegde dus niks toe ;)
Afbeelding
En na een laagje NAVO=olijf (Revell 46):
Afbeelding
Daarna het neusje geel gemaakt, in de glanslak, decal erop, verweerd, matlak en de ontsteker afgewerkt (Revell Aqua 91, glanslak, Raw Umber+Payne's Grey olieverf wash, satijnlak) en erin gelijmd nadat ik de rondjes aan het uiteinde afgeknipt heb. (anders moest je ze er al bij het lijmen van de helften in zetten wat niet zo handig is). Ook beter te zien is de band die de vinnen bij elkaar houdt in de vlucht, dat is gemaakt van een stukje dun film.
Afbeelding

De MERs zijn eigenlijk te smal, maar ook hier is aftermarket nogal prijzig en doordat er straks bommen op komen zie je er toch nog maar weinig van.
Deze zijn gevuld, de onderste draden met aansluitingen zitten in de kit, maar de bovenste niet, dus die heb ik zelf gemaakt. Die aan de achterkant zitten op de verkeerde plek op het lijf van de MER, dus ook hier weer rondjes gepunched en erop gezet.
Deze zijn donkergrijs (R378) gespoten en daarna met middengrijs (R43) en puur wit (R04) op dezelfde manier gespoten als de bommen, helaas alleen vergeten foto's te maken... Het insigne-wit van de eindkleur is 95% R04 puur wit met 5% R43 gemengd, dat geeft een wat grauwe witte kleur. (insigne wit is niet puur wit, en ook niet creme).
De VA-65 decals zitten op het decalvel van AoA, helaas heeft Trumpy veel stencils voor de wapens erbij gedaan, maar niet die zwarte dataplaten voor op de MER helaas. En ja, op sommige VA-65 MERs zitten die stencils echt zo scheef als die middelste! :)
Afbeelding

Dit is nu allemaal afgewerkt, ik ben nu bezig met de aanpassingen aan de vleugeltips, het vullen van allerlei details op de romp die voor de A-6E zijn en het aanpassen van de chaff/flare dispensers -komt allemaal nog in meer detail voorbij :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Cool. Dit is er een die ik ook nog wel eens wil bouwen. Jammer van die decals en ik snap niet hoe zoiets mogelijk is, behalve dan dat degene die het onderzoek gedaan heeft niet zo best was met het Romeinse alfabet. Gelukkig zijn er opties. :)
Die bommen gaan al goed, nu de rest nog. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie bommetjes! Prachtige details.
Dit is inderdaad heel wat anders dan je F4's!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Niks voor mij. Veel te groot.... Lelijk vliegtuig.... Kom dan maar op met je modelbouwscills, dat vind ik dan wel weer leuk om te volgen. Die plofdingen zien er in ieder geval goed uit. Wellicht ook handig dat je aangeeft wanneer en wat je aan extra's toe gaat voegen (als je dat al niet hebt gedaan).

René

Ps, probeer nu maar eens een kit op je tv te zetten, dat zal met veel modellen niet gaan. Vroeger had je tenminste nog wat oppervlak waar je wat op kwijt kon.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind hem prachtig en zou hem graag eens bouwen maar zelfs voor mij is deze dan wat te groot. Ik weet niet waar ik hem kwijt kan. Of hij moet in een kast van 40cm passen maar dat gaat volgens mij niet. Ik ga jou dus gewoon volgen en meegenieten. De bommen zien er al goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2020 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Wow, dat begint al goed.

De Intruder is niet per se een sexy bak, maar het heeft toch mijn hart gestolen. En dat komt door het boek "Flight of the Intruder". Geweldig boek.
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien. 1/32 is wel heftig. Ik vond die 1/48 al groot.

Succes!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@Klaas: dank, ik vind het ook een super gave kist. Ik ben sowieso wel gecharmeerd van toestellen waarbij de vorm gedicteerd wordt door de functie. :) Zie hieronder voor wat plaatjes van de decals als illustratie (ik heb het zakje even dicht gelaten omdat er ook kleine losse decals in zitten die ik nog even liever niet kwijt raak ;-)
Afbeelding
De vleugel hoort veel grotere sterren te hebben als de romp, maar Trumpeter geeft je alleen de 4 kleine van de romp :-/ De leeuwenstaart van de Panter van VA-35 is hier ook net te zien.
Afbeelding
Wel jammer, want de kit is niet goedkoop, en beide schema's vind ik zelf ook erg goed gekozen. Als zijstapje, het schema van VA-145 is een aangepaste A-6A geweest die met een Pave Knife pod in het midden onder de romp LGB's kon droppen. Jammer dat dat spul er dan niet bij zit... gelukkig is het als geheel een mooie goed uitgewerkte doos! :)

@Huib: Thx, ja, het is echt een joekel! Af en toe moet je er om denken dat je niet al je verf enzo van tafel af zwiept met dat grote geval!

@René: smaken verschillen gelukkig :mrgreen:
Het vel bij de decals is trouwens erg mooi uitgewerkt met wat er je nog zou kunnen doen om het wat nauwkeuriger te maken, daar kunnen andere decalmakers nog een voorbeeld aan nemen...
Afbeelding
Alle opties die voor het betreffende toestel van toepassing zijn staan er dan weer netjes bij, zodat je met het grote vel erbij precies weet wat je wel of juist niet kunt aanpassen :)
Afbeelding

@Ferry: thx! :) Ik zal hem eens opmeten als de neus erop zit. Ik heb hem gepast, en hij zou net op 1 plank moeten passen met opgevouwen vleugels... nu maar hopen dat dat met alle uitsteeksels die er nog bij komen ook echt zo is :mrgreen:

@JJ: thx, ik vind het zoals gezegd een fantastische kist. Ik ben heel selectief in 1/32, dus verwacht geen hele reeks :)
Dat boek heb ik uiteraard ook gelezen. "Intruder" van Lou Drendel is ook leuk, daar staan wat kortere verhalen in (pagina of 40 softback) van diverse piloten uit diverse tijdperken.

=========================
Met de bommen en rekken eindelijk veilig opgeborgen hier even(?) een update van het gedane werk aan de romp. Dat heb ik natuurlijk niet allemaal afgelopen week gedaan, maar in de afgelopen maanden, soms gelijk met Corsairs. Als ik daar toch wat moest plamuren of scriben, nam ik deze ook gelijk mee.
Zoals hierboven te zien zijn er nogal wat modificaties -de Intruder had een lange cariere met veel modificaties en uitvoeringen, en omdat Trumpeter die niet allemaal heeft kunnen/willen uitvoeren moeten we zelf aan de slag.
Met de info van AoA in de hand aan de gang geweest om alle A-6E TRAM kenmerken te verwijderen.
Paneellijnen en koeluitstroming van de TRAM modificatie verwijderd (met secondelijm+talkpoeder om dit nog gescribet moet worden) op beide helften:
Afbeelding
Afbeelding
Het gat ongeveer in het midden (heeft iets met de vanghaak te maken, één of ander stel of wijzerding) zit maar aan 1 kant, dus de andere dichtgemaakt, net als de TRAM uitlaat en paneellijnen:
Afbeelding
Op de rechter romphelft zitten onder de cockpit nog wat ventilatiesleuven en een lijntje voor een luchthapper die alleen voor de A-6E zijn en niet voor de A-6A, dus ook die dichtgemaakt:
Afbeelding
En omdat we toch bezig waren de sleuven voor de (nog functionerende) remkleppen geopend en het rechthoekige sleufje voor de ALE-18 chaff-dispenser gemaakt.
Tip als je die ook wilt maken: doe dat voordat je tussenschot in de romphelft lijmt, want die zit precies erachter en dat maakt het een stuk lastiger... afwerking met schuurpapier en extra thin moet hier nog gedaan worden.
Afbeelding

en tot slot al aardig wat sinkmarks moeten vullen op slats, flaps, flap-actuators en remkleppen, dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd (nergens in reviews of online verslagen gelezen ook)
Afbeelding

En voor het idee van de grootte met een potje Extra Thin:
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk allemaal al Jeroen, en ik moet zeggen dat ik dit ook wel een gave kist vind. En groot zeg!!

Even een vraagje over de secondelijm met talkpoeder. Ik zie dat vaker voorbijkomen.
Maar het wordt dus gebruikt om te plamuren op plaatsen waar je nog wil kunnen scriben als ik het goed heb.
Hoe pak je dat dan aan? Je mengt het van te voren in een schaaltje ofzo?

Bedankt alvast!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2020 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx Deef!

Ik ben nogal een sloddervos dus ik gebruik gewoon een stuk tape, doe er een blob (liefst oude) secondelijm op en meng daar met een sateprikker talkpoeder doorheen. Het mooie is dat je de viscositeit zo ook kunt regelen, meer talkpoeder=dikkere prut, dus vult het beter. De oude secondelijm heeft als voordeel dat het langzamer droogt en beter strak trekt. Sommige gebruiken ook accelerator om meteen te kunnen schuren, maar ik heb gemerkt dat de lijm dan kneppelhard wordt en je eerst met mesjes, vijlen en korrel 220 in de weer moet om het ergste eraf te krijgen. Het is dan ook een risico om plastic te schuren wat veel zachter is, dan is het lastig de vorm te houden.
Ik laat het gewoon uit zichzelf een nachtje drogen. Soms is nadien nog een laagje Mr Surfacer nodig om het helemaal glad af te werken.
Het allergrootste voordeel van deze methode vind ik, behalve dat je er veel beter in kunt scriben, dat net niet krimpt bij drogen en je niet het risico loopt na bepaalde tijd opeens weer eerder vlak geschuurde naden tevoorschijn ziet komen die er eerder niet waren. Het geeft doordat het lijm is ook extra stevigheid aan naden en kieren en barst eigenlijk nooit.

Wel vind ik het minder geschikt voor ondiepe dingen zoals b.v. sinkmarks (zoals op die remkleppen te zien) daar schuur je het snel weg en/of hecht het niet goed.

Talkpoeder bewaar ik in een klein doosje, dan wordt het niet nat en is het beter te doseren. Dosering doe ik op gevoel, gewoon experimenteren op een oud model :)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jeroen! Ik zal met deze info inderdaad eens gaan experimenteren dan!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement