Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2023 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dat denk ik inderdaad ook, op een test-model had ik het netjes gedaan zoals ik het voor ogen had -toen ik het rood en zwart erbij deed sloeg het helemaal dood en zag je er niks meer van. En je kunt er altijd nog een keer overheen op de plekken waar het te heftig is.

Maar goed, ondanks weinig forum-activiteit heb ik niet helemaal stil gezeten afgelopen tijd, al had ik niet veel tijd voor bouwen, of geen daglicht wat ik zelf prettig vind om het juiste contrast te vinden. Dat lukt me met kunstlicht toch minder goed...

Allereerst maar eens het wit afgeplakt en daarbij de zwarte voorkanten van de inlaten ook meteen netjes gedaan zodat ik die ook netjes kon maken:
Afbeelding

Daarna alle witte overspray weer zwart gemaakt (zal ik jullie niet mee vervelen) en eerste laag Revell 378 gevlekt, en met m'n Light Gull Grey mengsel geneveld:
Afbeelding
Afbeelding
En dit weer met mat wit 5 verder gemottled, alleen vergeten een foto te maken, maar het ziet er ongeveer uit als bovenstaande, alleen dan wat lichter ;)

En voorzichtig bij daglicht, vers uit de spuitcabine, vanmiddag de laag gespoten die alles samenbindt; iets lichter gemaakt met wat mat wit en zoals eerder gemeld met glanslak gemengd zodat het wat minder goed dekt en het gelijkelijker gaat:
Afbeelding
Afbeelding

Net als Klaas wacht ik zelf met acryl minimaal 24 uur voor ik er met plakband in de buurt kom, want het is nog niet gedaan: er moeten nog alumium "corogard" randen op de voorranden van vleugels, staart en pylons komen, de neus en anti-glare moeten nog zwart, en niet te vergeten het puntje van de staart, wat nog oranje moet.

En over vergeten gesproken... ken je dat gevoel, dat je wat vergeet, maar niet weet wat? Nadat ik alles gedaan had en aan het opruimen was, vond ik de refuel probe... die had ook nog lichtgrijs gemoeten... ;)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart, 2023 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dat ziet er weer goed uit. Bij die eerste foto's dacht ik, tjemig dat is wel wat teveel contrast maar die latere plaatjes zien er beter uit. Is toch wel een kunst om dat mottling effect goed te krijgen zonder het te overdrijven, wat je wel veel ziet gebeuren de laatste tijd.

Ga rustig verder :brouw: zo

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Ziet er netjes uit, mooie om te zien hoe je dat hebt opgebouwd.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie basis zo!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx!

Inmiddels ben ik zoetjes aan verder met de rest van de kleuren en dat zijn er best wat.
Omdat ik nog niet genoeg afgeplakt had, nog meer afplakken:
Afbeelding
En omdat ik op het hele ding 5 rollen tape kwijt zou zijn, na alles afgeplakt te hebben met post-its het meeste afgedekt tegen overspray.
Flight of the PostIts:
Afbeelding

En na spuiten van zwart, alu, oranje/rood waar ik echt wel even mee bezig ben geweest was het tijd om het ding uit te pakken. Zoals je ziet was dat een gemengd succes....
Voornamelijk op de staart de zwarte enamel(!) er tot het plastic vanaf getrokken, her en der op de bovenvleugel eveneens. :( Het is allemaal wel te fixen, maar blij wordt je er natuurlijk nooit van -dit is de reden waarom ik altijd enamel gebruik als primer en ik heb hier nog nooit last van gehad.
Daarnaast ben ik niet zo blij met de overgangen wit/grijs op de neus en vooral de achterrom, ik heb hier an die MIG kneedbare worstjes voor gebruikt maar dat is erg zacht waardor het allemaal naar beneden gezakt was en ik 80% uit de bak van de vanghaak moest pulken in plaats van dat het een worstje was om een mooie zachte overgang te krijgen. Het werkt wel maar je moet meteen na een aanbrengen spuiten (zo heb ik het ook getest)
Ik ga de schade pas repareren als ik de neus, walkways, uitlaatdelen en uitsparingen van de remkleppen gespoten heb omdat ik bang ben dat er misschien nog meer verf meekomt her en der, en zo kan ik de schade in 1x repareren. (hoop ik)
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 apr, 2023 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Tegenvaller Jeroen!
Hopelijk valt het mee voor het komende verfwerk..
Zet 'm op!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2023 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het marbling effect heel mooi geworden, subtiel. Jammer van de tegenslagen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr, 2023 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Wat herkenbaar die tegenslagen met het wegtrekken van de tape :wink: Wat een oppervlaktes die afgeplakt moeten worden!
Maar ik vind dat dat effect er heel mooi doorheen komt.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr, 2023 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx heren -beetje stil geweest, ik had gehoopt e.e.a. relatief snel te fixen, maar toen ik éénmaal de "scherpe" kantjes met een polijstpapiertje aangevallen had bleek de verf ook omliggend niet optimaal vast te zitten -ik kreeg een beetje een deja-vu van Robbin z'n Tornado...
Met dat in het achterhoofd e.e.a. eerst maar even geparkeerd en nagedacht over hoe nu verder -eerst fixen, dan verder met de andere kleuren, of eerst alle andere kleuren en daarna verder met reparaties, met extra afplakwerk als risico?

Het nadeel van eerst fixen is dat je het risico loopt dat als je de andere kleuren gaat doen, er misschien weer verf mee komt... met dat in het achterhoofd gekozen voor eerst alle andere kleuren spuiten, en als allerlaatste de al ontstane schade en eventuele nieuwe losse verfplekken in 1x te repareren -al hoop ik natuurlijk dat het niet erger wordt ;)

Als eerste maar begonnen met de neus af te plakken en te voorzien van een vers dun zwart laagje, en daarna, om het effect van de voorbeeldfoto qua contrast wat te evenaren een marble met rood-bruin gespoten:
Afbeelding
En die daarna voorzien van een antraciet-zwarte dunne overspray, met zwart is dat altijd lastig, omdat het super goed dekt, daarom wat blanke lak meegemengd.
Afbeelding
Het effect is hier wat heftiger bruin-gevlekt als in het echt, door het zonnetje wat erop stond vanmiddag.
Wel nog een klein afplak-foutje, en helaas aan de andere kant toch weer een stukje verf meegetrokken...
Al met al wel te overzien, en ondanks de kleine dingetjes toch weer een lastig ding afgerond -zowel vol in het zicht als zwart zijn lastig, maar ik ben er wel tevreden mee al met al.

Next up zijn de rode bakken van de luchtremmen, ze zijn al afgeplakt, nu nog spuiten. Daarna zijn de Yellow Zinc Chromate vleugelvouw-machanieken aan de beurt :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Goeie keus om die marbling op zwart met roodbruin te doen, ziet er goed uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement