Deze ook weer eens afgestoft... was wel lekker bezig met de Phantom (en een heleboel andere zaken waar ik jullie niet mee zal vervelen

maar deze keek me toch telkens weer beschuldigend aan.
Reden was eigenlijk voornamelijk dat ik niet verder kon met het PE, omdat ik het vouwmechaniek van de vleugels nog verder moest afmaken. Het bleek namelijk na wat passen dat de grote pinnen met dat driehoekje eraan ('idler' op de voorbeeldfoto) dusdanig ruim in de gaten zat dat het amper mogelijk was een goede dryfit te doen van het geheel, en als ik ergens een hekel aan heb, is het wel achter dit soort grappen komen bij een zo goed als volledig afgewerkt model.
De reden is dat gaten 3,4mm zijn, maar de pinnen 3,15, samen met de speling van het mechaniekje zelf zit het zo ruim dat het amper steun heeft of te lijmen is.
Daar moet even op gebroed worden... Overigen zijn de pinnen voor gestrekte vleugels 3,3mm en passen een stuk beter, geen idee waarom daar zo'n verschil in zit, maar het zit er, dus oplossen dan maar.
Eénmaal uitgebroed voor aluminium buis met een binnenmaat van 3,2mm en een buitenmaat van 3,9mm gekozen. Om de buis niet te los te laten zitten in de gaten van de vleugels heb ik deze niet uitgeboord, maar met de vijl groter gemaakt zodat de buis er bijna klemvast in zit:

Die buis is overigens zo'n 10cm lang en loopt bijna door de hele vleugel heen voor de stevigheid, want het gat waar het door gaat is niet heel diep en de korte buis zat wel klem, maar het hele plastic wiebelde daarna mee (het zijschot vervormde...)
De buis erin geschoven en voorzien van een randje zwarte langzaam drogende CA (de niet rechte lusjes uit de vorige update vallen zo ook extra op...), de lijm zie je straks niks meer van:


Echter, het hele spul paste nog niet lekker in elkaar, omdat de buisjes ondanks alle zorgvuldigheid net niet helemaal vlak aan lagen, en de onderdelen die erin moeten een steun-/aanslagrand hadden. Die zit er bij de echte overigens niet, dus die weggehaald waardoor alles nu netjes te stellen is. Daarbovenop zit er, net als bij de echte, daardoor zelfs wat meer diepte in, maar je moet goed kijken...
zo zagen ze er origineel uit:

Dat randje heb ik dus verwijderd zodat het hele dikke stuk in de buis past.
Normaliter had ik een overzichtfoto gemaakt, maar omdat ik lekker bezig was en dit probleem opgelost is, ben ik gelijk verder gegaan met de Eduard PE op de vaste vleugeldelen en dat staat nu in een rare positie te drogen...
Weer een leuke klusje, waar je helemaal niks meer van terugziet, maar waarvan ik zeker weet dat het zich over enkele maanden bij de eind-assemblage gaat terugbetalen.
Groeten Jeroen