Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi naamgenoot, dank!
Die wielen zijn inderdaad echt super mooi, al zijn ze zo op schaal dat ze niet 1:1 op de wielpoten van Trumpeter passen zoals ik al scheef. Daar is nog wat modificatie voor nodig, kom ik nog wel op terug. :)
Qua details en proporties in elk geval een mooie opgrade, die je ook echt nog terugziet :)

-----------------------------------------
inmiddels zit ook de puzzelromp dicht, die hoeft nog wel wat aandacht, al zit er ergens ook een stukje eigen fout in denk ik. Bij 1 van de inlaten had ik last dat het buitendeel er niet lekker op de binnenpijp paste; vandaar ook het witte stripje Evergreen op de foto van het toestel met de bout, daar zat een kier.
Ergens veroorzaakt dit een uitlijn-iets, want de motordeksels passen wel, maar net niet lekker, en hebben ook wat extra aandacht nodig:
Afbeelding
Ik ben aan de achterkant begonnen en zo langzaam naar voren gewerkt. Ik heb de laatste stukken er zo ingezet, dat die misschien het minst passen, maar daardoor past het aan de voorkant op de minder toegankelijke plekken wat beter (bij de wielbak aan de zijkant bv)
Wat ik wel grappig vond, als je goed naar foto's van Intruders (en Prowlers) kijkt, zie je dat die deuren en panelen in het echt ook slecht passen met kieren en bobbels :mrgreen:
De witte plamuurplekken zijn waar Trumpeter de navigatielampen wil installeren, die zaten daar pas vanaf de A-6E met het TRAM koepeltje onder de neus, daarvoor zaten ze op de neuswieldeur maar dat ging niet meer door het koepeltje.

Ook heb ik laatst zo'n Dremel Workstation gekocht, en voor de gein ook eens voor de modelbouw gebruikt -wel cool, want zo kun je zelfs in een gebogen oppervlak (mits goed ondersteund uiteraard) met zo'n carbide boortje netjes gaatjes boren.
Eerst met een speld een centertje gemaakt en boren maar.
Vroege A-6A's zoals ik die maak hadden geen antenne op de neuswieldeur, waardoor de signaallampen (groen/amber/rood) zoals hier gemaakt zijn. Klein detail, maar ziet er net anders uit, daar hou ik wel van :)
Afbeelding
Afbeelding
De bovenste is toch een klein beetje verlopen, en er zitten nog wat oneffenheden van de oude lampjes, maar die zijn inmiddels al weggewerkt.
Even terzijde, met de Dremel Workstation kun je ook onder een hoek boren, ik heb dat getest met een 0,3mm boortje op een oude 1/72 dubbeldekker en dat gaat perfect, zelfs zonder een boortje te breken -als test met een haardunne 0,15mm gedaan en ook dat gaat goed. Mits je het werkstuk maar goed ondersteund, en goed mikt. Jammer dat er geen klemmen oid bij die Workstation zitten, maar ja...

Enfin, de boel staat nu te drogen, later weer meer. De wielpoten zijn in de metaalprimer gezet, eens kijken of de verf er nu wel op blijft zitten...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 dec, 2013 18:09 pm
Berichten: 30
Wow, jij houd wel van details zeg, Great!! Mis je dan eigenlijk niet die mooie motoren als je alles dichtbouwd?
Ik ben nu met de afbouw bezig, maar jeez wat een kwetsbaar geheel!! (En zwaar) Die neuscone open gaat het denk ik niet worden.
En die vleugels opgevouwen? Een uitdaging! Affijn ze staan nu te drogen, en hopen dat het heel blijft, ook na afstoffen en zo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2021 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi Rapie, ja ik leef ook nog, de zomer heeft zich gevuld met camperbouwen, werken en allerlei andere leuke en minder leuke dingen....
Ik vind het ergens wel jammer de motoren te verstoppen (je ziet A-6s vaak met de kleppen open voor laatste inspecties, dus ook nadat ze al vol met bommen hangen) maar vind de ruimtes zelf en de motoren wel erg karig -dat zou ik dan allemaal extra gaan detailleren -geldt ook voor de radarruimte en electronicaruimte achterin... Helaas mijn afwijking :mrgreen:
En ik vind de lijnen van zo'n toestel mooier als dingen dicht zitten. De remkleppen van deze vroege versie waren nog wel in gebruik, en je ziet vaak dat die op een kiertje staan en inkijk geven in de de rode ruimte met witte leidingen, dat ga ik nog wel doen, geeft ook wat contrast (het schema wat ik maak is al niet heel flamboyant)

Inmiddels ben ik er wel zeker van de alle lijmnaden goed gedroogd zijn :mrgreen: en ben ik begonnen met wat plekken schuren en her en der met secondelijm en talkpoeder de kieren te vullen. :)
Hopelijk binnenkort weer een update dus :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2021 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 dec, 2013 18:09 pm
Berichten: 30
Hoi Jeroen,

Mooi dat je hen gaar afmaken. Ik ben inmiddels allang klaar. De vleugels vouwen en de neus open laten staan bleek achteraf weinig problemen te geven.
Het is een echte eyecatcher in mijn collectie geworden. Hierbij een plaatje:

photo 545284

Succes net de bouw. :wink:

Gr, Rapie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Gaaf, dank voor de inspiratie! :)

Ik ben zoetjes aan bezig met naden en kieren strak te maken, het is me gelukt e.e.a. redelijk netjes dicht te zetten maar toch is her en der wat schuur- en scribewerk nodig. De witte randen/stroken zijn Evergreen om de kieren te vullen. Het valt me verder op dat de paneellijnen op het inzetstuk achter de bult, waar de vanghaak in valt, veel ondieper en breder zijn als ergens anders, maar dat laat ik maar zo, het mag er wel netjes uitzien, maar ik zet 'm niet dagelijks op zijn kop ;)
Vooral vervelend zijn die klinknagelputten, ik vind ze niet zo mooi, maar ja, moet ze toch maar opnieuw graveren want her en der wel en niet is ook niet zo mooi.
De onderkant is klaar voor een testlaagje primer:
Afbeelding
De bovenkant ook zo goed als, daar moet ik nog een paar nageltjes erbij zetten (die waren sowieso al heel vaag naar het midden toe) en dan eens kijken hoe het er onder een laagje primer uit ziet. :)
Zin in!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Helaas op persoonlijke vlakken een mindere, zullen we maar zeggen, periode achter de rug met weinig tijd en zin in modelbouw.
Langzamerhand pak ik de draad weer op qua bouwen (verder gaat wel goed met me hoor :) ) en door de vele naden en en het feit dat Trumpeter eigenlijk wil dat je alles open zet is de pasvorm niet altijd even denderend. Dus vullen-schuren-scriben-primer en herhaal op sommige plekken meerdere malen. Hier eerst wat tussenstand-foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels zo ver dat de laatste uitschieters van het scriben gevuld kunnen worden en er een overall-laag primer overheen kan. Ik hoop dat die fase dan ook voorbij is, ik vind het ook wel een rustgevend klusje, maar op zo'n groot ding met zoveel plaknaden en details is het een flinke klus ;)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak werk... handig om met potlood de zones die je onder handen moet nemen aanduidt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx, ja, er zitten zoveel overgangen en lijmnaden op (het meeste past wel goed, maar het zijn er gewoon erg veel!) dat ik dit wel handig vind.

Inmiddels ziet dat stuk er zo uit, nog een paar kleine stukkies aanpakken en dan lijkt het er aardig op denk ik...:
Afbeelding

En om de vul-schuur-scribe-primer cyclus een beetje te ontlopen ook wat verder gegaan met het landingsgestel. Wat een gepruts, en sommige leidingen moeten nog wat recht gemaakt worden... niet 100% realistisch (komt ook door wat afwijkingen van de Trumpeter poten t.o.v. foto's daar kom je achter als je onderdelen als referentie gebruikt om te kijken waar e.e.a aan vast zit en hoe het loopt.
Ik heb 0,3mm draad gebruikt voor de vaste leidingen en 0,4 en 0,5 voor de flexible, zijn eigenlijk nog iets te dik, maar als je ze te dun maakt zie je ze niet echt meer, dus artistieke vrijheid :)
Het kabeltje bovenaan de neuswielpoot is vuilniszakkenbinddraad met 2 0,5mm buisjes, aan het plastic deel onder zit een stokje gegoten, daar schuif je het buisje zo op, dan draadje erin, aan de bovenkant in het U-beugeltje proppen en vastlijmen. Het zag er ingewikkeld uit maar was eigenlijk zo klaar! (dat mag ook wel eens!)
Het metalen klembeugelte onderaan de hoofdpoot waar de 3 slangen doorheen gaan is een reststukje PE uit het rekje waar de gordel-beugels uit kwamen; heb ik in een U-op-z'n-kant gebogen en alles vastgelijmd met dunne sec lijm. Dat was wel een gepriegel, maar zo zitten de slangen beter op hun plek (=minder kwetsbaar) en het ziet er nog leuk uit ook.
Overigens komt 1 van die 3 aan de poot, de andere 2 komen aan het remsysteem dat onderdeel is van de Reskit wielen, dus die zal ik pas monteren als de wielen erop zitten.

Sorry voor de achtergrond, had even niks anders bij de hand ;)
neuswiel:
Afbeelding
Afbeelding

hoofdpoot:
Afbeelding


Tot zover maar weer...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk Jeroen.
Op de laatste foto zie ik de bovenste van de twee leidingen op een gegeven moment zakken tot onder de onderste en later gaat hij weer omhoog om als hoogste onder de beugel door te gaan. Misschien kun je de bovenste leiding wat strakker boven de onderste laten lopen. Of zit dit bij de echte ook zo? Ik kan mij nl voorstellen dat deze leidingen mooi strak gepositioneerd zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk aan dat onderstel

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement