Bouwverslag Nr. 4
Beste brouwers,
Nog bedankt voor de fijne reacties.
Die kan ik bij deze fase van de bouw wel gebruiken...
De pasvorm van de vleugels aan de romp....hm....die is er niet. Ik had nog hoop, dat het vloeistuk van de vleugels redelijk zouden passen aan het gedeelte van de romp. Maar helaas, vooral het
achterste deel paste voor geen kant.
Dus heb ik eerst maar de vleugels op zich afgewerkt. Gelukkig kreeg ik het wel voor elkaar, de dikte goed te krijgen met veel vijlen aan de lijmvlakken. Van te voren had ik al de openingen voor het onderstel uit gevijld. Bij het lijmen van de vleugel delen alleen maar gekeken, dat de vleugeltips gelijk zaten.
Hierna heb ik eerst de wielkasten verder afgewerkt met dun plasticplaat en wat detaillering voor de vleugel ribben. Ook moest het nodige schuurwerk aan de oppervlakte van de vleugel verricht worden, de panel- lines waren veel te grof, zo kon ik ook gelijk het profiel wat bijwerken, vooral bij de randen liepen die niet goed.
Ik let er altijd op, om de achterranden zo dun mogelijk te krijgen, een bekend euvel van het vacuform proces. Een geluk, dat het plastic flink dik is uitgevoerd.
Verder met de vleugel wortels. Na wat nadenken, heb ik maar geput uit vroegere ervaringen met zulk soort situaties. Gewoon zorgen, dat de vleugels op de juiste stand aan -de romp gelijmd worden.
Maar niet letten op naden en kieren, die zijn voor latere zorg.
Ik heb eerst maar wat verstevigingen in de vleugelwortel gelijmd voor de stabiliteit. De bedoeling om wat doorlopende spanten aan te brengen, kon ik hier wel vergeten. Ik heb de vleugelwortels ruwweg op maat gevijld, zodat ze ongeveer aansloten en van voren gezien de juist hoek maakten. Dat W- profiel maakte het ook niet makkelijker. Hierna een stevige plaat tegen de vleugelwortel gelijmd, die ongeveer aansloot tegen de romp. Zo had ik tenminste een stevige verankering aan de romp.
Maar ze zitten eraan:
En het belangrijkste, ze zitten nog aardig gelijk en in de juiste stand. De volgende klus wordt alles netjes afwerken, vooral het vloeistuk aan de romp en bij de achterkant zal wel een opgave worden.
We zullen de plamuur maar niet sparen....
Grote gaten hier:
Of ik het allemaal voor elkaar heb gekregen, zien jullie bij het volgende verslag.
Met vriendelijke groeten:
JohnH