Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 6

Beste bouwers,

Er zit weer voortgang in.
Na het vorige verslag ben ik in de weer gegaan met wat onderdelen, die bij de motor horen. Er zijn hier weer wat afwijkende dingen te zien. Helaas geven de foto's niet helemaal de details weer.
Wat gebruikelijk is zijn de twee uitlaten, geen probleem. Ook de carburateur inlaat ziet er redelijk gewoon uit. Alleen moet ik nog aan het eind van de bouw een rooster voor inlaat fabrieken.
Wat een vraag blijft is. de twee "uitlaten " ; twee grote ringvormige uitstroom openingen aan de onderzijde. Ik denk, dat het een soort uitlaat is voor de ingebouwde oliekoeler, er was aerodynamisch
zeker geen goede plek mogelijk achter de luchtinlaat. Ook zijn er nog twee uitlaatpijpjes te zien. Overstroom dingen of zo iets. Het blijft allemaal een beetje giswerk hier.... :wink:

Na dit gepuzzel, heb ik het voorste deel van de romp, bekleed met aluminium folie als losse beplating. De rest van de romp is vrij glad, alles was voornamelijk in hout uitgevoerd.
Toen kon ik verder met de koel -flaps. Altijd een lastig karweitje om dit netjes te krijgen. Eerst heb ik de stukjes apart aan de achterkant van de motorkap gelijmd. Dat werd het hem dus niet, ik kreeg ze niet netjes in het gelid. Dat kwam, doordat de motorkap niet zuiver rond loopt..mmm lastig, dus heb ik dit maar opgelost door twee dunne stroken aan te brengen en later de naden in te kerven.
Het probleem van de propeller is inmiddels ook opgelost, ik vond in de voorraad doos gelukkig een passend exemplaar, bijna helemaal goed, alleen de spinner moest een klein beetje aangepast worden.

photo 523328

photo 523329

photo 523330


Na het verdere detailleren van de panel- lines, heb ik alles in lichtgrijs geschilderd ter controle voor alle oppervlaktes.
hierna een begin gemaakt met het pas maken van de cockpit. Hier moet ik voorzichtig te werk gaan, ik heb er maar ëén, dus easy does it hier. Zo te zien komt de kap aardig overeen met het origineel,
alleen het achterste gedeelte maakt ik zelf, ivm. met het apart opgeklapte windscherm.
Maar gelijk de cover voor de landingslichten gemaakt, stukje helder plasticplaat warm over de vleugel voorrand getrokken. Ik heb hier maar een paar reserve gemaakt. Wel zo handig.

photo 523331

photo 523332

Ik heb alvast een schuin oog op het onderstel geworpen. Nou, de wielpoten zijn in ieder geval te lang, en de wielen zijn te klein, alles was in white metal, waar ik niet van hou, dus ik zal wel zelf een
onderstel scratchen, gewoon in plastic... :D

Tot zover, we bouwen verder,
Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2020 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 7

Beste brouwers,

Eindelijk begint het ergens op te lijken. Ik heb me de hele week vermaakt met de cockpit kap. What a drag it was ! :roll:

Na het trachten, alles passend op de romp te krijgen, kwam ik tot de ontdekking, dat het kapje te laag uitviel. Dat kwam, omdat het voorste deel ( het windscherm) te slecht was aan de onderrand.
Gevolg was, dat ik materiaal te kort kwam.
Dus aan de slag door een houten malletje te maken voor een nieuw windscherm. Met hulp van wat aluminium tape voor de afwerking, had ik een begin. De rest van de kap kon ik wel passend krijgen;
hierbij had ik het achterste deel ik al losgesneden, want hier wilde ik immers het opstaande windscherm aanbrengen.
Efin, met veel gebruik van tape en Velpon en veel geduld, had ik het eindelijk voor elkaar. :)

Wat nog rest is de beglazing van de landings- lichten, ik heb al twee pogingen achter de rug, maar het was niet naar mijn zin, dus tijd voor een derde poging.

Vervolgens heb ik wel het onderstel aangepakt. Gelukkig vond ik twee wielen met een betere maat, in de restanten doos. Ze moesten wel aangepast worden, velgen met vier gaten.
Nog eens kritisch gekeken naar de metalen landingspoten, met wat vijlwerk, om ze korter te maken, bleken ze toch wel bruikbaar. Met wat superlijm lukte het om ze stevig in de vleugel te verankeren.
Met wat getrokken plastic staf, kon ik verder de twee andere struts aanbrengen, zodat het geheel best stevig zit. Later komen er nog twee remleidingen op.
Het blijft wel een vreemd gezicht die x-pootjes.... :lol:
Sommige kisten hadden wielplaten, maar de meeste niet. Lijkt me wel logisch, er ging vaak modder etc. zitten tussen diverse delen, omdat er vaak van grasvelden werd gevlogen.
Dus bij mijn model heb ik ze dan ook weggelaten.

Ik kan nu gaan denken, om alles een kleurtje te gaan geven. In ieder geval een gele onderkant en dark green met dark earth boven. Ik ga eerst nog wat plaatjes bekijken ivm de kentekens etc.

Tot zover dit lastige deel van de bouw: hier de plaatjes van het bijna complete model:

photo 524487

photo 524488

photo 524486

photo 524489

photo 524490

Op naar het volgende meer kleurrijke verslag :wink:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Knap werk zeg op die cockpitkap!!
Op naar de kleurtjes inderdaad! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja inderdaad. Heel mooi geworden, die cockpitkap.
Maar zie je nu aan de binnenkant niet de plakzijde van de tape?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bedankt Huib,

Je hebt gelijk, de onderrandjes had ik over het hoofd gezien, daar zat geen groene ondergrond. Dat komt omdat ik het aluminium tape moest vervangen, het zat niet naar mijn zin. Dus weer verwijderd
en groen geschilderd plus nieuw stripjes.
Het blijft klungelen met die cockpit. Er rust kennelijk geen zegen op.... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2020 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
JohnH schreef:
Het blijft klungelen met die cockpit. Er rust kennelijk geen zegen op.... :lol:

Ach, de bloed-zweet-en-tranen modellen worden meestal de beste. En voor de volgers is het ook leuker als het niet in één keer allemaal goed gaat. :mrgreen:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 8

Beste bouwers,

Het bul heeft eindelijk zijn kleurtje gekregen. Na het gepriegel met de cockpitkap kon ik eindelijk in de weer met de verf.
Het was alweer een tijd geleden, dat ik de Engelse camouflage moest schilderen, dus het was even zoeken naar de juiste kleuren in mijn voorraad. Ik had speciaal een blikje Humbrol Nr.30 dark green
gemengd, maar dat was helaas niet meer bruikbaar.
Na wat rondneuzen op het net bleek, dat Humbrol Nr. 116 een goed alternatief was. En inderdaad het ziet er goed uit. Voor het bruin gebruik ik altijd Polly-S Dark Earth Acryl. Past goed bij het groen.
Ik ben eerst maar begonnen met de onderkant. Eerst maar een licht grijs aangebracht, geel blijft altijd een moeilijk dekkende kleur.
Hierna ging hierover Humbrol geel Nr.69. Helaas weer zo'n langzaam drogende verf, dus dat hield alles behoorlijk lang op. Na twee dagen drogen kon ik eindelijk verder. De kleur was een beetje flets,
dus heb ik als laatste Revell geel Nr 15 aangebracht.

Verder met de bovenkant. Ik heb eerst alles egaal in Dark Earth geschilderd, hierna heb ik met potlood het camouflage patroon getekend en toen het Dark green geschilderd. Inderdaad geschilderd
met het handje, want afplakken op Polly -S is geen goed idee, het verwijderen van de tape lukt nooit zonder schade.

Het voorlopige resultaat van mijn schilderkunsten :

photo 525520

photo 525521

photo 525522

photo 525523

Er moeten hier en daar nog wat randjes bijgewerkt worden, ik laat alles eerst maar goed drogen, hierna kan ik dan de decals gaan uitzoeken. Na dit alles kan er dan een mat vernislaagje overheen.

Tot zover, naar het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind je schilderwerk er heel goed uitzien John.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Bouwverslag Nr. 9

Beste bouwers,

Het laatste verslag van deze bouw met wat eindfoto's. Helaas kon dat niet buiten, regen en grauw weer, dus maar zo goed en kwaad als het ging, de foto's binnen gemaakt.

Bij het voorlaatste verslag had ik de camouflage geschilderd. [Bedankt Ferry voor je compliment ! ]
Na wat laatste randjes bijwerken en een loopstukje in zwart met een vuldop naast de cockpit, kon ik aan de slag met de decals. Het zat niet mee, ik had
gelukkig een klein stukje uitgeprobeerd, ik vermoedde, dat de decals niet meer zo nieuw waren, ze waren wel niet gelig maar toch.
Maar goed ook, het bleek, dat de printverf ging oplossen in water. Daar wordt je niet vrolijk van.
Toen heb ik maar besloten, alleen de grote nummers onder de vleugel te gebruiken, overschilderen met een vernislaagje verhielp het probleem, en de rest van de decals vond ik gelukkig in de
restanten doos. Helaas kon ik even geen individueel nummer voor de kist vinden. Maar ze vlogen ook zonder.... :)
Na alles met een acryl matt vernis gespoten te hebben, kon ik verder met de resterende kleine details.

Kleine handgrepen bij de cockpit, het opvallende windscherm achter, antennemast, pitot buisje onder de vleugel en voetensteunen bij de vleugelwortel. Bij de motor kwamen nog twee dunne pijpjes, ik
denk een soort van overloop pijpjes en als laatste een rooster voor de luchtinlaat.

Tenslotte nog wat verweringswerk. Ik heb het maar beperkt tot wat accenten bij de motor en in de omgeving van de cockpit, plus wat lijntjes bij de roeren. In het echt zagen deze trainers er best
netjes en goed onderhouden uit.

Wel, ik ben tevreden met het resultaat, ik heb betere modellen gebouwd, maar dit model was geen topper. Vooral de vleugel/rompverbinding liet nogal te wensen over, ook de contouren van de romp
waren voor verbetering vatbaar. Jammer eigenlijk, ik heb eerdere vacu-form modellen gebouwd, die wel een mooi resultaat gaven. Enfin, sois.... :D

Tijd voor de eindfoto's:

photo 526268

photo 526269

photo 526270

photo 526271

photo 526272

photo 526273

photo 526274

photo 526275

Ondanks de moeilijke dingetjes, hoop ik, dat jullie plezier hadden aan mijn verslag en misschien nog wat bouw ideeën hebben opgedaan. :wink:

Met vr.gr.

JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op za 12 dec, 2020 17:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Je hebt er toch mooi een uniek toestel bij op de plank. Fijn dat je een vacform hebt gekozen om te delen met ons.

Het was niet de makkelijkste kit en het beestje heeft zich niet zomaar gewonnen gegeven.
Wel rot dat de decals niet mee wilden.

Mooi en apart hoor. Ik vind de overgang tussen de vleugels en de romp zeer mooi in mekaar vloeien. De aanpassing van de neus is geweldig gedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement