Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
Hallo,

Ik ben een totale nieuweling en heb beslist om een jongensdroom nu op mijn 42ste toch eens waar te maken.
Modelbouwvliegtuigen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in militaire vliegtuigen en eventueel Star Wars modellen (vooral de Tie's).
Om mijn hobby te starten heb ik 2 bouwdozen op de kop getikt waarvan de eerste de Panavia Tornado is op schaal 1/72.

Mijn bedoeling is om deze kit te gaan bouwen correct volgens de manual.
Dus ook naar kleuren toe.
Ik wil hier vooral ontdekken wat ik kan en wat ik niet kan.

Ik heb de beschikking tot een werktafel en een airbrush (Sparmax) en een Harders&Steenbeck Infiniti pistool.
Ik heb nog geen lijm noch verf maar ik ben zo ver nog niet.

Mijn eerste vraag : is er iemand die ervaring heeft me deze kit? wat zijn de risico's want ik denk dat het een oude doos is.
Ik heb de kit eens opgezocht en ben op de volgende website website terecht gekomen.
https://www.scalemates.com/nl/kits/revell-04375-tornado-f3-adv--111429

Daar leer ik dat de mallen uit 1989 dateren en origineel van Italeri afkomstig zijn.

photo 519843


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hoi,
Welkom hier, het begin is er, nu nog de uitvoering.
Succes met het bouwen

Fr.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Hey welkom!

"mijn eerste vraag : is er iemand die ervaring heeft me deze kit? wat zijn de risico's want ik denk dat het een oude doos is.":

Ja, ik heb ze ooit gebouwd. Risico's zijn er niet, ze ontploft niet en is niet toxisch... Nee, best een bouwbaar kitje. Wel wat opletten met het passen van de onderdelen, vooral aan de uitlijning met de voorkant van de romp. Voor de rest is ze OK, zij het een beetje basic. Het landingsgestel achteraan is niet van de supersterkste, dus daar moet je toch wat opletten. Zelfde kit is ook uitgebracht door Italeri.

Dus bouwen maar!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
Ik ben een stapje verder met mijn onderzoek.
Ik heb gisteren gestudeerd op lijmen.

Ik zou de Tamiya cement 40ml en Tamiya extra thin cement 40ml bestellen.
Ik wil ook nog een plamuur bestellen en schuurpapier want als ik lees dat de uitlijning van de romp niet super is dus dat wil ik toch even proberen glad te trekken.
Ik heb al in de plamuur sectie zitten kijken op het forum maar vind niet echt een goede all round plamuur.
misschien ook de gewone white putty van Tamiya nemen?
Is dit een goed alternatief?

Ik ga vanavond even de onderdelen uitpakken en even bezichtigen.
Ik kan mij voorstellen dat indien het zo'n oude doos is dat er wel al iets te zeggen is over de staat van de decals.

thx,
Ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Hi Ruben. Voor wat betreft decals, die zouden vergeeld kunnen zijn maar de simpelste oplossing is... in het zonlicht leggen. Dat lijkt tegenstrijdig maar geel geworden decals worden dan weet gewoon kleurloos transparant.

Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Een oud model hoeft niet beslist slecht te zijn. Bij nieuwere modellen zijn de mallen ook meer versleten en kan de passing minder zijn.

Principe is gewoon, goed schoonmaken en droogpassen om eventuele problemen te ontdekken. Pas dan lijmen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
met schoonmaken, bedoel je dan ontvetten ofzo?

greetz,
Ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Schoonmaken in handwarm water met een drupje afwasmiddel. Daarna goed laten drogen of voorzichtig afdrogen zonder de onderdelen aan de sprues te beschadigen of los te halen.

Wat plamuur betreft: Alabastine autoplamuur (oranje tube) is relatief goedkoop en goed te bewerken met een vochtig wattenstaafje zolang de plamuur nog niet is uitgehard. Als de plamuur wel is uitgehard kun je het bewerken met een wattenstaafje gedoopt in acetonvrije nagellakremover.
Vermijd Revell Plasto.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 16:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
Bedankt iedereen voor de zeer interessante tips.
Voor alle duidelijkheid : ik weet dat er heel veel info op het forum staat (proficiat daarvoor) en ik probeer alles voor te studeren maar soms helpt het om nog die laatste vraag te kunnen stellen hier in het brouwverslag.
Ik zorg dat er snel brouwfoto's komen.

Het opschuren van het model nadat het geplamuurd is doe je dan met schuurpapier 300 - 600 - 1200?
Is dat speciaal schuurpapier of gewoon standaard spul te verkrijgen in de doe-het-zelf.

thanks,
Ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 0:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Hoi Ruben,

tot 600 kan je bij de doe-het-zelver halen; daarboven (voor zover ik weet) bij de speciaalzaken. Ik heb zelf 3 kleine schuursponsjes met 2 maten elk (van 120 tot 1000), en daarnaast een setje schuurpapier van Tamiya met 3 verschillende maten. Opschuren doe je van grof naar fijn, en kan zowel nat als droog. Ik doe het zelf droog en als mijn schuursponsje vol zit veeg ik het over een stuk keukenpapier en is het weer schoon. Geeft wel redelijk wat stof maar geen smurrie. Ongetwijfeld kan iemand anders je wel wat tips geven over nat schuren.

Voor het echt priegelwerk kan je stukjes schuurpapier op tandenstokers/ijsco stokjes/oid plakken.

Verder nog een paar tips over plamuren die ik zelf een paar dagen geleden kreeg:

- grotere gaten opvullen met stukjes evergreen vooraleer te plamuren;
- secondenlijm is ook een hele goede voor het opvullen van gaten: laagje secondenlijm, beetje baking soda erover en dit herhalen totdat je het gat gevuld hebt. Laat zich makkelijk schuren en hecht goed!

Veel succes, ik ben benieuwd naar je voortgang!
Koen

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement