Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Nieuw hoofdstuk: De voorste wheelbay en de luchtinlaat. Op de bouwtekening van de kit staan de oorspronkelijke onderdelen. Los van het feit dat de vormgeving nergens op lijkt, paste het allemaal voor geen meter. Ik heb de foto's van de echte inlaat en wheelbay ernaast gezet ter vergelijking.

photo 518064

Ik heb de bovenkant van de wheelbay afgehaald en opnieuw opgebouwd, en de vervangingsset van het landingsgestel erin gebouwd (op de foto nog los, want de boel moet uiteraard nog gespoten worden).

photo 518063

De luchtinlaat heb in met dunne polystyreenplaat en een stuk electriciteitsbuis gesimuleerd. Geen schoonheidsprijs, maar wel effectief.

photo 518065

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Nu ben ik bijna bij met het verslag. Het (tot nu toe) laatste waar ik aan gewerkt heb is de uitlaat. Ook hier heeft ESCI-Revell er een potje van gemaakt. Ter vergelijking een foto van the real thing.

photo 518066

Ook voor dit stuk had ik PE-onderdelen. Op de basis van de kit was daar niets mee te beginnen. Daarom heb ik de "plug" die de naverbrandern moet voorstellen helemaal weggegooid. De rand in de romphelften waar de plug in valt heb ik eruit gefreesd. En vervolgens heb ik de naverbrander, tot en met de inspuitringen nagebouwd. De basis is weer een stuk electriciteitspijp. Ditmaal een koppelstuk, met daarin een stukje flexibele pvc-pijp. De naverbranderringen heb ik van electriciteitsdraad gebogen en met CA-lijm in elkaar gezet. De uitlaat-lamellen van de naverbrander komen uit de PE-set. De ring met aandrijfstangen van de lamellen uit de set was te klein. Daar heb ik de stangetjes losgeknipt en op een ring van electriciteitsdraad geplakt. En met wat "burnt iron"-verf was de transitie compleet.

photo 518067

En nu zit ik met de vraag hoe ik de uitlaat er nog wat beter uit kan laten zien. Zoals je op de foto van de echte kist kunt zien zit er roet en vuil op en in de pijp. De burnt-iron verf ziet er echter uit alsof het uit de fabriek komt. Ik zou hier wat wheathering-effect aan toe willen voegen. Alleen ben ik daar nog helemaal onbekend mee. En om te experimenteren zal ik eerst wat spullen moeten kopen, maar heb geen idee waar te beginnen. Als jullie suggesties hebben over welke wash en andere spullen hier zouden passen, dan help je me enorm :-).

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi bezig met deze fraaie oude kit. Leuk dat je er zoveel werk van maakt.
V.w.b. weathering ben ik old-skool en gebruik graag olieverf. Een paar tubetjes van verschillende kleuren en je kunt alles mengen tot de juiste kleur en verdunnen naar wens met terpentine. Maar andere bouwers zweren weer bij meer moderne speciaal daarvoor gemaakte producten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dankjewel @Huib2. Ik heb inmiddels wat geëxperimenteerd met pigment en wash. Maar het resultaat is nog niet was ik zou willen. Voorlopig maar door experimenteren voor ik dit model er onder laat lijden.

Ondertussen ben ik wel verder gegaan met het constructiewerk. of zeg maar reconstructiewerk. Ik wil de vleugel in de verhoogde positie zetten. En dat betekent dat de kleppen aangepast moeten worden. Want de kleppen en de vleugelstand zijn gekoppeld. Dus vleugel omhoog betekent kleppen naar beneden. En dat betekende weer zaagwerk. In Detail&Scale kon ik de klepstanden achterhalen: leading edges 25 graden, flaps 20 graden en de ailerons hebben in landingsconfiguratie een bereik van 15 graden opwaarts en 45 graden neerwaarts (in flight is dat 15 op- en 15 neerwaarts).
Na het zagen zag ik dat er aan de gereconstrueerde vleugel nog wat schuurwerk te doen is. De flaps en ailerons zijn iets te dik :( .

photo 519145

De canopy heeft een probleem dat ik nog uitgesteld heb en waar ik niet echt aan durf te beginnen. Revell heeft de boel nogal grof afgewerkt. De raamranden in de canopy zijn min of meer vierkantjes. Ik heb het conpitframe gecorrigeerd naar wat beter proporties. Maar de oude outlines van Revell zitten er nog in (zie rode cirkels in de foto). Die moeten er eigenlijk uit, maar schuren aan de clear parts is me nog een te grote drempel. Dat laat ik waarschijnlijk maar zitten.

photo 519144

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De vleugels zitten weer in elkaar. Er is een hoop aan te doen. Milliput en ik zullen niet gauw vrienden worden, denk ik. Als je daar voor het eerst mee aan de slag gaat wordt het al snel een smeerboel. Voor het kleinere werk heb ik daarom ook maar een tube Mig Arming Putty besteld. Dat werkt prettiger. Maar ook daar zal ik nog heel wat uurtjes moeten ploeteren voordat het er een beetje uitziet :)

photo 519264

Op de staart zit een fairing, die er bij de E-versie niet op hoort. Dus vijlen dan maar en er dan achterkomen dat je nauwelijks plastic overhoudt. Het was echt nog maar een velletje wat er overbleef. Dus ook hier moest putty aan te pas komen.

photo 519265

En alles bij elkaar heel wat correctiewerk uitgevoerd. Niet perfect, maar wel beter. De koelingsduct aan de rechterkant was nog steeds te hoog en te hoekig. Dus toch nog maar verder vijlen en schuren, met het risico dat het allemaal te dun zou worden. Maar hier bleek genoeg vlees over. Het ziet er nu een stuk beter uit. Het lijnenspel van de klep over de refuelingprobe en alle panelen bij de cockpit konden wel wat verbetering hebben. En de koelingsopeningen net achter de vleugel bestonden helemaal niet. Het viel niet mee om hier wat van te maken. Niet in de laatste plaats omdat ik nog zoekende ben wat ik met welk stukje gereedschap kan bereiken. Het ziet er nog ruw uit, maar ik ben er toch ook niet helemaal ontevreden over.

photo 519266

Inmiddels had ik zoveel aan het plastic zitten krassen, schuren, vijlen, plakken en boetseren, dat het tijd werd er weer eens lijn in te brengen door de boel in de primer te zetten.

photo 519267

En toen kon ik het niet laten om de eerste dry-fit te proberen.

photo 519268
photo 519269

Het zat tegen elkaar, maar van 'passen' kun je niet echt spreken. Er staat me nog wel wat boetseerwerk te wachten, ben ik bang.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 19:17 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11859
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er toch al heel aardig uit! Als je deze vliegklaar krijgt, dan kan je alles aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Auch! Die neus zal nogal wat rhinoplastie vragen. Maar het lijkt erop dat je daar niet zoveel moeite mee zal hebben :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Flynn schreef:
Auch! Die neus zal nogal wat rhinoplastie vragen. Maar het lijkt erop dat je daar niet zoveel moeite mee zal hebben :-)


Die neus is niet de enige plek. Het dak van de luchtinlaat is ook 2mm te smal vooraan. Ik ben al twee dagen aan het werk om al die gaten en hobbels in het gareel te krijgen. Ik heb al zo links en rechts handige tips gevonden en gekregen (@zimmermaniac en @stevenvd) en ik begin te geloven dat ik het uiteindelijk wel onder controle krijg. Het kost wel heel wat tijd, maar leer er een hoop van.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
StevenVD schreef:
Het ziet er toch al heel aardig uit! Als je deze vliegklaar krijgt, dan kan je alles aan.


Hij gaat afkomen, maar het zal nog even duren. Het scriben van de nieuwe vleugel levert ook weer nieuwe uitdagingen op. Op de plek waar een paneellijn moet komen zit net de rand van een van de platen waar ik de vleugel uit opgebouwd heb. Die trek ik bij het scriben als kauwgom mee, omdat het een hele dunne laag is op die plek. Hoe ik dat op moet lossen is nog even de vraag. Nu is het een rafelrand geworden.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
De romp zit dicht! Na de dry-fit werd kreeg ik toch de kriebels. Eerst nog wat extra leidingwerk aangelegd en de bays met een eerste laagje wit gespoten.

photo 519915

En daarna de knuppel in het hoenderhok en lijmen die hap. Ik heb de romp van staart naar neus telkens eerst boven dan onder vastgelijmd. En dat was maar goed ook, want het ging echt alle kanten op. En er waren heel wat klemmen en zo nodig om de romphelften op de naden op elkaar aan te laten sluiten.

photo 519914

@Flynn, hier kun je zien waar het bij de luchtinlaat misgaat. En het grote plamuren en schuren is weer begonnen. Ik ben jullie zo dankbaar voor alle info die hier op het forum te vinden is. Qua plamuren heb ik een steile learning curve doorlopen. Nog steeds niet leuk, maar wel een stuk efficiënter en netter.

photo 519916

Maar goed, met alle droogtijd en tegenzin bij het plamuurwerk werd het wel weer eens tijd voor iets leukers. Daarom ben ik tussendoor aan het hoofdlandingsgestel begonnen. Op de upgrade-poten zitten mooie remcylinders, maar de remschijven ontbreken compleet in de kit. Ik heb daarom een dik stuk styreen op mijn dremel geschroefd en remschijven gedraaid.

photo 519917

Ook de moer van de wielen ontbreekt, dus daarvoor maar een stukje staaf als naafmoer toegevoegd. De klauwen waar de remschijf mee in het wiel zit zijn nog te dik. Dus daar moet ik nog wel wat aan doen. Eerst maar weer even verzinnen hoe ik dat netjes kan proberen. Toen ging de fluit, dus ik schoof aan tafel.

photo 519918

Wordt vervolgd...
Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement