Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Na mij kostelijk te hebben vermaakt in de groepsbouw Japan met twee kits wordt het tijd om eens wat anders te bouwen dan uit het land van de rijzende zon.
Ik trok de kast open en mijn oog viel op deze kit van Airfix.

photo 516322

tot nu toe heb ik alleen nog maar in 1/48 gebouwd en ben benieuwd hoe deze schaal mij gaat bevallen.
Het achterliggende idee is dat k mijn jagers in 1/48 blijf bouwen en deze en toekomstige bommenwerpers in 1/72 omdat die meestal toch wat groter zijn :D

De Blenheim is een twijfel geval omdat die als lichte bommenwerper is ingezet en later ook als nachtjager.

Even wat historie.
De Blenheim is eigenlijk ontstaan uit een snel passagiers vliegtuig. In 1934 heeft Lord Rothermere, de eigenaar van de Daily Mail, de Britse vliegtuigindustrie uitgedaagd om een heel snel vliegtuig te bouwen die een bemanning van 2 en 6 passagiers kon vervoeren. Dit om het het snelheidsrecord weer naar Engeland te halen omdat die in handen was van duitse producenten met bv de He-70.

Bristol was al bezig met een design vanaf 1933 genaamd type 142. en heeft deze aangepast naar de specs zoals gesteld door Rothermere.
Op zijn eerste vlucht op 12 april 1935 vloog het sneller dan welke jager dan ook in Britse service.
Dit wekte natuurlijk de interesse op van het Ministerie van luchtvaart die dan ook specificaties uitzette voor een bommenwerperversie Type142M (M voor militair)

photo 516324

Om er een lichte bommenwerper van te maken is de vleugel verplaatst van onder naar het midden om ruimte te maken voor een bommenruim.
het ontwerp werd direct van de ontwerp tafel besteld waarbij het eerste productie vliegtuig dienst deed als prototype.
De Blenheim was een van de eerste vliegtuigen in dienst die over een geheel metalen buitenkant, intrekbaar landingsgetel, variabele pitch propellors en een gemotoriseerde koepel beschikte.
In het begin van de oorlog is hij veel gebruikt als lichte bommenwerper maar omdat hij al te kwetsbaar was tijdens dagoperaties werden ze ook omgebouwd tot nachtjager waarbij ze redelijk succesvol waren.

aanvankelijk in de late 1930's was deze nog steeds sneller dan meeste jagers maar aan het begin van de WW2 was hij al trager en geen match voor de ME-109.
In totaal zijn er in Engeland 1351 MK.1's geproduceerd. ook is hij onder licentie in Canada (Bolingbroke), Finland, en Joegoslavië geproduceerd
Later zijn er ook nog andere varianten gemaakt daarvoor en nog veel uitgebreidere info verwijs ik jullie graag naar het WWW. (klik)

Voor plaatjes wat er in de doos zit verwijs ik graag naar de review op britmodeller. (Klik)

Nu naar de kit.
In de doos krijg je de keuze uit twee versies.
één in dienst van Engeland in Maleisië en een ander in dienst van Roemenië.
Omdat de Engelse variant een camo patroon heeft vind ik die wat interesanter dan de geheel groene bovenkant van de Roemeense versie.
dus ik ga voor de Engelse variant uit deze doos.

Na wat gebruik te hebben gemaakt van google kwam ik er achter dat deze versie een best interessant verhaal heeft.
In het kort: deze Blenheim werd gevlogen door Squadron Leader Arthur Stewart King Scarf, Royal Air Force, No. 62 Squadron.
Zijn squadron had de opdracht gekregen om een dagaanval uit te voeren op het Japanse vliegveld Singora te Thailand.
Net voordat zij zich in de lucht gingen verzamelen kreeg hun vliegveld te maken met een Japanse luchtaanval.
Arthur Stewart King Scarf was als eerste die opsteeg en hem lukte het net voor de aanval op te stijgen.
Terwijl hij in de lucht was zag hij dat de rest van zijn squadron op de grond werd vernietigd.
Nu kon hij natuurlijk landen en de aanval niet doorzetten. Maar hij koos ervoor om alleen de aanval uit te voeren voor het moraal van de achtergebleven leden van zijn squadron.
Het is hem geelukt om uiteindelijk zijn bommen boven het Japanse vliegveld te laten vallen.
Natuurlijk kreeg hij te maken met behoorlijk wat weerstand en werd geraakt.
Ondanks zijn ernstige verwondingen is het hem gelukt om zijn Blenheim veilig thuis te brengen naar vliegveld Alo Star en daar een noodlanding te maken. waarbij zijn navigator/bommenrichter en schutter ongedeerd bleven.
Hijzelf is met spoed naar het hospital gebracht (waar toevallig ook zijn vrouw werkte) na aankomst is hij na ongeveer twee uur overleden.
Voor deze heldendaad heeft hij postuum in 1946 het Victoria Cross gekregen.

Squadron Leader Arthur Stewart King Scarf
photo 516351

De eerste stapjes van de bouw zijn alweer gemaakt. Met het bouwverslag ga ik in de volgende post beginnen.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Laatst bijgewerkt door Timmie op ma 04 jan, 2021 23:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
De Blenheim is niet echt één van mijn favoriete WW2 toestellen, gewoon gebaseerd op dat ik hem persoonlijk niet zo mooi vind.

Maar met zo'n inleiding ga ik toch ook wat voelen voor dit toestel! Leuk geschreven en hartstikke interessant met de foto van het lijntoestel er bij! Ik ga deze op de voet volgen! Succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Deef schreef:
De Blenheim is niet echt één van mijn favoriete WW2 toestellen...

Maar van mij wel! Ik heb er al drie gebouwd (2 x Frog, 1 keer oude Airfix).
Dus leuk dat je met deze aan de slag gaat. Ik heb hem ook nog liggen.

Lees wel even wat bouwverslagen door op het web, want deze kit is een beetje overengineered om alle verschillende versies te kunnen uitbrengen met een beperkt aantal gietramen. Het blijkt in de praktijk lastig de voorromp netjes aangesloten te krijgen op de achterromp en de vleugels. Als er ook maar iets een beetje scheef zit krijg je lastig weg te werken naden en hoogteverschillen, en bovendien krijg je dan de cockpit nooit meer sluitend. Het cockpitglas is op zich al een uitdaging met al die losse glasdelen. Maar het schijnt wel te kunnen als je maar heel precies werkt. Volgens mij is dat aan jou wel toevertrouwd!

Kijk o.a. ff hier:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=282&t=52253&hilit=airfix+blenheim

http://www.hyperscale.com/2014/reviews/kits/airfixa04046reviewmd_1.htm

Een gewaarschuwd brouwer telt voor twee! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Deef schreef:
De Blenheim is niet echt één van mijn favoriete WW2 toestellen,

Deef, kan je begrijpen en had het eerst ook wel een beetje, maar dat kwam bij mij ook wel deels door mijn onbekendheid met dit toestel.

Huib2 schreef:
Maar van mij wel!

Haha, nu mijn onbekendheid met de Blenheim wat is verminderd vindt ik het ook een fraai toestel. Voor mij vind ik vooral die mooie/ aparte neus sprekend.
Bedankt voor jouw waarschuwing. ik had zelf ook al her en der gelezen dat sommigen worstelden met de pasvorm of met het glas.
Ik ga mijn best doen om een beetje precies te bouwen.


Zoals beloofd een begin met het bouwverslag.

Net zoals Airfix wil, beginnen we dit keer niet met de cockpit maar met de romp en vleugels.
Wat ik wel jammer vond is dat je via de wheelwells zo de vleugel in kan kijken.
Ik heb nog getwijfeld of ik daar nog iets aan moest doen , ook al jeukte het heb ik toch besloten om het zo te laten.
Als die eenmaal op de plank staat draai ik hem nooit meer om. het was prima zo.
Dus vleugeldelen aan elkaar en samenvoegen met romp. De delen vielen na wat droogpassen lekker samen.
Ook de rompdelen hadden geen plamuur nodig. Alleen kleine onevenheden en naadjes weggewerkt met MR.Surfacer

De stukjes voor de neus aan de binnenkant voorzien van een kleurtje

photo 516359

Daarna mag je van Airfix aan de cockpit beginnen.

photo 516357

Hierbij alleen de stoel voorzien van wat riempjes. (achteraf vind ik de riempjes tegen de rugleuning wat aan de korte kant.)

Het instrumentpaneel heb ik aan de voorkant nog iets opgeleukt met wat gietraam.

photo 516360

en de achterkant de klokjes nog doorgezet.
photo 516361

Zoals altijd even droogpassen. natuurlijk om te zien hoe het straks gaat passen en waar wat moet worden bijgewerkt.
Maar zeker ook om te zien hoe het geheel er uitkomt te zien.
Met het droog passen had ik weinig te klagen. het lijkt aardig samen te komen.

photo 516358

photo 516356

Volgende keer weer verder met deze.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je zo'n stuk geschiedenis weet te vinden, dan wordt elk toestel de moeite waard om te bouwen.

:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Interessante inleiding. En wat een ongelofelijk Britse naam ook: Arthur Steward King Scarf. Dat alleen is al een goede rede om deze variant te bouwen. Aan de onderdelen te zien is het lekker dik Airfix plastic maar je maakt er korte metten mee. Die cockpit begint er al goed uit te zien.

Uiteindelijk is dit de eerste kist geweest in een familie waarvan de Beaufighter misschien wel de bekendste is. Ik denk niet dat de technische tekenaars dat in gedachten hadden toen ze dat snelle passagiersvliegtuig op papier zetten.

Veel plezier met dit stukje Britse vliegtuiggeschiedenis. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dat ziet er netjes uit, Arjan! Is de aansluiting bij het bommenruim ook goed geworden?

Een mooie en zichtbare toevoeging kan nog zijn om de bekabeling achter de klokjes te maken:

Afbeelding
(Dit is de oude Frog kit van de Blenheim Mk.I)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooie intro Arjan en mooi stukje geschiedenis!
Op Duxford hebben ze er eedn gerestaureerd en die heb zien vliegen, dat blijft mooi ondanks zijn lelijkheid!

Veel succes verder met de bouw hiervan.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Bedankt mannen.

Huib2 schreef:
Een mooie en zichtbare toevoeging kan nog zijn om de bekabeling achter de klokjes te maken:


Huib je bent mij net voor. ik kon het niet laten met zo'n grote raampartij van voren.
dus heb ik een draadboompje gemaakt om er in te prutsen.

photo 516362

Nu was ik voor mijn intro lekker info aan het verzamelen.
Wat ik vaak tegen kwam was dat de Blenheim van Arthur Stewart het herkenningsnummer PT-F had.
Maar op de decalsheet en de instructie van Airfix was het FX-F
gelukkig waren ze het wel over het serie nummer L1134 eens.

Maakte Airfix nu een fout? dus maar eens verder gezocht.
Op een site waarop de sqn herkenningsletters staan. staat bij PT dat het van het 27 sqn was. Deze waren ook gestationeerd in Maleisië en vlogen ook met Blenheims. (een paar jagers en een paar bommenwerpers)
Als je op de zelfde site 62sqn opzoekt dan staat op de pagina van het sqn dat deze met de van 39 tot 41 met de letters PT hebben gevlogen????? uhh mijn verbazing was groot. :shock:

In mijn eigen referentie materiaal had ik het boekje "Blenheim Squadrons of WW2"
Op pagina 36 staat een mooi getekende ,gekleurde, zijaanzichttekening met ....... PT-F
photo 516469


Maar in het zelfde boekje staat op blz 92 deze foto
photo 516468
met daaronder de titel
Blenheims of No 62 sqn enjoying the calm before the storm, flying off the Malay coast shortly before the Japanese invasion. The code FX was used only very briefly.
Nou wordt het al te gek. twee bronnen die zichzelf tegenspreken.

Dus maar weer eens het WWW ingedoken.
Op Britmodeller heb ik uiteindelijk denk ik de oplossing gevonden.
In het kort komt het er op neer dat er heel lang geleden men onder een foto met Blenheims van het 27 sqn de titel hebben meegegeven dat deze van het 62ste waren.
Uit recent onderzoek blijkt dat de serienummers op deze vliegtuigen allemaal tot het 27ste behoren.
Nu had ik al gezegd dat het 27ste met jagers en bommenwerpers vlogen daarom kom je op het internet ook foto's tegen van Blenheim met de PT code die een "fighterband" hebben om de staart.

Voor de liefhebber
Op klikstaat het een en ander.

En op klik
vond ik nog deze foto waar bij wordt gezegd dat het de PT-F is en gezien het een fighterband heeft en een serienummer heeft die tot het 27ste behoord kan het niet de kist van Arthur zijn.
photo 516470

Al met al denk ik dat Airfix zijn huiswerk wel goed heeft gedaan en dat de Blenheim inderdaad was voorzien van de code FX-F. en ik ben weer een poosje van de straat geweest :lol:

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi uitzoekwerk!
Leuk dat je er zo diep in duikt, vind ik zelf toch ook altijd wel één van de leuke dingen van de hobby

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement