Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Prachtig om te zien hoe je zo'n modelletje aanpakt en verbeterd met oog voor detail.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Al even niet op het forum geweest, wel op vakantie en toch nog ook wat vorderingen gemaakt met de Swordfish.

Huib2 schreef:
Hoi Sjaak, de kabel tussen de wielen die op jouw foto te zien is loopt horizontaal. Ik kwam op foto's deze kabel tegen:
(Foto er even tussenuit geknipt)
Ik had dat als remleiding ingeschat, omdat hij van de wielen naar de romp loopt. Maar nu begin ik te twijfelen, want op de meeste Swordfish foto's en ook bij de museumtoestellen is deze kabel niet aanwezig. Is dit dezelfde kabel als waar jij het over hebt?

Waarschijnlijk te laat omdat jouw bouwtempo behoorlijk hoger ligt dan het mijne, en ook al benoemd door PPP, maar dit is inderdaad dezelfde kabel. Specifiek voor de van MAC schepen opererende Swordfishes en op het dek staand, door het inveren van het landingsgestel, wat meer gespannen dan in de vlucht.

Waar ben ikzelf ondertussen aangeland?

Allereerst om Huib een beetje jaloers te maken een fotootje van de landingslichten die Airfix meeleverd, compleet met ingegoten lensje. Huib moest deze zelf scratchen. Van de lensjes zie je overigens niets meer, de landingslichten waren afgedekt bij de Mk.II, waarschijnlijk vanwege de raket bewapening.

photo 520127

photo 517046
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Een overzicht van de huidige stand van zaken, de romp zit nu helemaal in elkaar. Bij mijn exemplaar paste het windschermpje voor de vlieger niet helemaal lekker. Na wat geknoei bleek het dashboard een klein beetje te hoog. Verder wat grote kieren tussen de roeren, Airfix had de scharnieren wat te lang gemaakt. Na het inkorten hebben de naden een acceptabele breedte, allemaal niet echt storend, maar voor zo'n nieuwe en mooi gedetailleerde kit toch wat tegenvallend.

photo 520130

Hetzelfde geldt voor de constructie van de struts, ik begrijp dat op deze manier een correcte uitlijning wordt verkregen, maar het levert ook kieren op die op een vervelende plaats zitten.

photo 520131

Het middenstuk van de vleugel is voorzien van een insert met de achterste steunen van de cabane, deze was zo'n 0,2 mm. dunner dan de vleugel. Dit heb ik opgevuld door 2 stukjes evergreen van 0,13 mm. op elkaar te lijmen en de boel weer glad te schuren. Dankzij Huib de 2 handgrepen aangebracht, deze had ik op de foto's helemaal over het hoofd gezien, goed dat we elkaar zo scherp houden :brouw: . Op foto's lijkt het ronde ding in het midden een soort draaiknop, maar waar deze voor dient, geen idee.

photo 520126

photo 520129

photo 520128

Verder een plan gemaakt om de vleugels te voorzien van de spandraden. Ik ga hiervoor nylon visdraad gebruiken waarvoor ik de ondervleugel helemaal doorboord heb. Van de bovenvleugel heb ik alleen in de onderste helft geboord en wil ik pas later de bovenkant aanbrengen. Voor de montage zet ik eerst de onderzijde van de bovenvleugel en van ondervleugel de bovenzijde in de verf omdat dit met de spandraden erg onhandig is.

Hier ligt alles voorgemonteerd.

photo 520134

En dit is dan de methode die ik wil gaan gebruiken.

photo 520125

photo 520124

Verder met de motor begonnen. De motorkap is uit 3 delen, deze heb ik met een klein druppeltje lijm aan elkaar gezet en vervolgens op de uitlaatring gezet zodat ze de juiste vorm hadden. Toen alles goed was gedroogd de motorkap er weer afgehaald en de lijmnaden met Tamiya extra thin helemaal doorgelijmd.

photo 520133

photo 520132

Nu hopen dat het weer een beetje meezit zodat ik de vleugels in kleur kan gaan spuiten.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De " spandraden" zijn geen ronde draden. Kijk maar eens in mijn verslag https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=51583&start=10

Ik kan mij ook herinneren dat er een filmpje van is. Zal ik nog eens proberen te zoeken. In deze schaal zal het misschien niet eens opvallen maar toch wilde ik het even delen. Succes met het riggen, komt vast goed.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 21:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Maar die spandraden kun je die ook krijgen als stroomlijnprofielen?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Daar kun je in 1:32 prym naaielastiek voor gebruiken. Ik twijfel een beetje of dat in 1:72 niet te groot is. Daarom zei ik ook dat het wilde delen en dat ronde draden waarschijnlijk niet opvallen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Mooie voortgang, Sjaak. Apart systeem heeft Airfix met de vleugelstruts.
Die "draaiknop" is de achteruitkijkspiegel van de piloot.
Mij was het niet opgevallen dat het landingslicht bij de MAC toestellen afgedekt was. Ik had wel gezien dat ze op sommige foto's niet te zien waren, maar deze conclusie had ik daar niet uit getrokken. Weer wat geleerd!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
fvdm schreef:
De " spandraden" zijn geen ronde draden. Kijk maar eens in mijn verslag https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=51583&start=10
Ik kan mij ook herinneren dat er een filmpje van is. Zal ik nog eens proberen te zoeken. In deze schaal zal het misschien niet eens opvallen maar toch wilde ik het even delen. Succes met het riggen, komt vast goed.
Het bij modelbouwers beruchte "RAF flying wire" :wink: . Ik heb op Prym naai elastiek gezocht, maar de smalste is toch nog 2,5 mm, volgens mij veel te grof voor 1:72. Ik hou het voor deze bouw op nylon visdraad.

Huib2 schreef:
Mooie voortgang, Sjaak. Apart systeem heeft Airfix met de vleugelstruts.
Die "draaiknop" is de achteruitkijkspiegel van de piloot.
Mij was het niet opgevallen dat het landingslicht bij de MAC toestellen afgedekt was. Ik had wel gezien dat ze op sommige foto's niet te zien waren, maar deze conclusie had ik daar niet uit getrokken. Weer wat geleerd!
Ik ben het niet helemaal met je eens dat het een spiegel is, op onderstaande foto lijkt het toch meer iets om aan te draaien. Waar het dan weer voor dient weet ik ook niet, maar het is tenslotte van de maker van de Fairey Barracuda :roll: , daar kan je alles van verwachten...

photo 520907

Mijn vorderingen van deze week;

Tijdens het dry fitten viel me op dat de motorsteunen in het luchtledige hingen. Bij bestuderen van foto's van andere gebouwde Swordfishes zag ik dat dat daar ook het geval was.

photo 520900

En zo horen ze te zitten. Ik dacht eerst nog dat ik de motor verkeerd om had gemonteerd, maar die zit echt goed.

photo 520901

Toen maar de uitlaten aan de motor fors afgeschuurd en dan blijkt het wel te passen.

photo 520902

Vervolgens geconcludeerd dat het propeller asje 1 mm was terwijl het gat in de propeller 1,2 mm en het gat in de motor 1,5 mm was. Nu speel ik weliswaar niet meer met mijn modellen, maar het moet wel een beetje passen.
De motor voorzien van een stukje staf van 1,6 mm en vervolgens een gaatje geboord van 1,2 mm. Samen met een stukje staf van 1,2 mm past het nu keurig.

photo 520903

photo 520904

Dit is de huidige stand van zaken, een en ander al in kleur en de romp voorzien van witte primer. Daarbij kwam te voorschijn dat het stukje milliput toch een naadje vertoonde. Dat moet ik van de week even bijwerken.

photo 520899

photo 520898

Dat was het dan weer, tot de volgende update.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Shake schreef:
Ik ben het niet helemaal met je eens dat het een spiegel is, op onderstaande foto lijkt het toch meer iets om aan te draaien.

Ja, je hebt gelijk. Ik heb op een opengewerkte tekening gevonden dat het het "flap control handwheel" is. Voor de landing dus even boven je hoofd de flaps uitdraaien....

En je gaat voor de geheel zwarte onderkant van de vleugel, zie ik.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mijn goede voornemen elke zondag een update te plaatsen is weer eens niet gerealiseerd :roll: .

Huib2 schreef:
Ja, je hebt gelijk. Ik heb op een opengewerkte tekening gevonden dat het het "flap control handwheel" is. Voor de landing dus even boven je hoofd de flaps uitdraaien....

En je gaat voor de geheel zwarte onderkant van de vleugel, zie ik.
Weer wat geleerd, dank voor deze info. Overigens wel een vreemde plek voor de flap bediening, ergonomie was in die tijd nog niet in zwang.
Ik ga inderdaad voor de hele zwarte vleugel onderzijde en zwarte struts, als ik de foto's van mijn O3 bekijk lijkt me dat de juiste optie.

Ik wil graag jullie mening over de spandraden peilen. In Huibs topic zag ik daar al het een en ander over en ik ben benieuwd wat jullie van mijn pogingen vinden. Ik heb als proef een 0,08mm en een 0,14 mm nylon draad zwart en zilver gemaakt en met tape vastgezet;

photo 522256

photo 522255

photo 522254

photo 522253

Mijn voorkeur gaat uit naar de zilverkleurige 0,14mm, de zwart gekleurde vallen helemaal weg vanwege de schaduw tussen de vleugels en de zwarte stijlen en de 0,08mm in zilverkleur oogt toch wat iel.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Ik vind het wat moeilijk te zien op je foto's, maar ik neig toch ook naar de 0,14mm draad.
De kleur is een andere vraag. Ik heb mijn spandraden staalkleur geverfd, maar dat is feitelijk onjuist, kwam ik later achter. Toen ik beter naar referentiefoto's ging kijken viel me op dat ze meegespoten zijn in de vliegtuigkleur. Bij veel FAA toestellen is dat wit, maar bij die met de geheel zwarte ondervleugels en stijlen zou dat zwart kunnen zijn. Als je historisch correct wil zijn, moet je dat ook meenemen in je overweging

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement